Ordonanța de urgență aflată în pregătire la Guvern, care urmărește să oprească propagarea de conținut apreciat ca fiind fals, ilegal sau manipulator pe internet, va permite unor instituții ale statului să ceară eliminarea unor postări de exemplu pe TikTok sau Facebook apreciate ca fiind dezinformări online, campanii denigratoare sau având un conținut manipulator.
Vor fi vizate inclusiv acele postări apreciate ca fiind create cu ajutorul inteligenței artificiale.

Decizia de blocare a conținutului va putea fi contestată în instanță, anunță ANCOM.
Din mesajul autorităților rezultă că viitorul sistem de eliminare a unor postări este deja agreat cu reprezentanții rețelelor sociale.
Astfel, primul test va fi pe 27 martie, când autoritatea va derula un exercițiu, împreună cu rețelele sociale și restul de instituții abilitate, pentru a simula situații reale legate de alegeri.
În urmă cu 3 ani, Profit.ro a anunțat în premieră planul autorităților de a crea o anumită platformă cu unele concepții scandaloase.

Draftul de OUG prevede că ANCOM și alte instituții numite ”relevante” pot cere furnizorilor de internet să blocheze accesul la pagini online cu astfel de conținut. Deciziile acestor instituții pot fi contestate în instanță.arată G4Media.
Proiectul de OUG este discutat cu Comisia Europeană pentru a elimina suspiciunea că se poate transforma într-un instrument de cenzură a conținutului care nu convine guvernului.
Ordonanța de urgență ar urma să fie adoptată în următoarele două săptămâni, astfel încât să fie în vigoare înainte de începerea campaniei electorale, era relatat.

Care sunt autoritățile care vor avea puterea de a le cere furnizorilor de internet oprirea accesului utilizatorilor la conținutul ilegal, potrivit draftului consultat de G4Media: Autoritatea Electorală Permanentă, Birourile Electorale, Consiliul Național al Audiovizualului, Directoratul Național de Securitate Cibernetică, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Ministerul Afacerilor Externe, Inspectoratul General al Poliției Române, Direcția Generală de Protecție Internă, Autoritatea Națională pentru Supravegherea Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Ministerul Apărării Naționale, Direcția Generală de Informații a Apărării, Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe, Ministerul Economiei, Parchetul General.
Cum este definit conținutul ilegal, potrivit draftului de OUG:
a) incitare la ură sau violență;
b) discurs de ură și discriminare;
c) activități desfășurate de actori statali sau non-statali care utilizează tehnologiile informaționale pentru a influența, perturba sau submina procesele democratice ori securitatea națională;
d) distribuirea sau publicarea de conținut, inclusiv într-o manieră artificială sau automată, cu scopul de a manipula opinia publică, a crea confuzie sau a influența comportamentele și deciziile persoanelor sau grupurilor de persoane și care pot afecta valorile, drepturile și libertățile prevăzute la art. 1 alin. (1);

e) distribuirea în mediul online de conținut de tip imagine, video sau audio, manipulat sau generat cu ajutorul inteligenței artificiale sau a altor programe specializate, care induc în scop manipulator ideea veridicității pe baza asemănării considerabile cu persoane, obiecte, locuri sau alte entități ori evenimente existente, fără a indica, în mod direct sau indirect, faptul că acestea reprezintă ipostaze imaginare și că trebuie tratate ca un pamflet;
f) diseminarea de informații și materiale publicitare politice cu nerespectarea cerințelor legale, inclusiv într-o manieră artificială sau automată;
g) diseminarea de elemente de conținut care reprezintă faptă penală;
h) apologia comiterii sau incitarea la comiterea unei fapte penale;
i) colectarea de informații prin folosirea de tactici, tehnici și proceduri înșelătoare, distribuirea de malware sau alte acțiuni care au drept scop afectarea confidențialității, integrității, disponibilității, autenticității și nonrepudierii informațiilor în format electronic ale resurselor și serviciilor publice sau private în spațiul cibernetic.

Ce atribuții vor avea autoritățile pentru a stopa acest tip de conținut
Ele pot emite ordine de eliminare a respectivului conținut. Dacă site-urile, platformele sau rețelele sociale nu elimină conținutul respectiv, atunci ANCOM poate dispune, prin decizie, blocarea funcționalității unui domeniu «.ro» sau a accesului utilizatorilor unui serviciu de comunicații electronice furnizat pe teritoriul României la respectivul conținut.
Proiectul de OUG prevede că deciziile instituțiilor pot fi atacate imediat în instanță, în contencios administrativ la Curtea de Apel București. Important: proiectul prevede că atacarea în instanță nu suspendă executarea deciziei luate de ANCOM.

Proiectul prevede sancțiuni pentru furnizorii de internet care nu aplică decizia de restricționare a accesului la conținutul considerat ilegal. Amenda va fi de 50.000 de lei/zi în primele trei zile și crește la 100.000 de lei/zi după trei zile.
Proiectul prevede că are ca scop protejarea ”valorilor supreme ale Constituției, drepturile și libertățile fundamentale ale omului consacrate în Constituție, în convențiile și tratatele internaționale la care România este parte”.