Nou-născuții vor putea fi declarați, în termen de 30 zile de la naștere, față de 15 zile, cum prevede legea actuală, în baza unei declarații scrise, fără a mai fi necesar actul de identitate al mamei. Măsura a fost luată de Guvern printr-o ordonanță de urgență, care stabilește proceduri pentru înregistrarea nașterii și după această perioadă.
Legislația în vigoare prevede că au obligația de a face declarația de naștere oricare dintre părinți, iar dacă, din diferite motive, nu o pot face, obligația declarării revine medicului, persoanelor care au fost de față la naștere, personalului desemnat din unitatea sanitară în care a avut loc nașterea sau oricărei persoane care a luat cunoștință despre nașterea copilului.
Această procedură este condiționată însă de prezentarea actului de identitate al mamei care, în unele cazuri, nu se regăsește în registrele de stare civilă și nu deține act de identitate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Autoritățile au constatat, în acest context, creșterea constantă a numărului copiilor a căror naștere nu este înregistrată, inclusiv din cauza unor obstacolele procedurale. Astfel, deși nașterea a fost înregistrată la maternitate, fiind emise certificate constatatoare ale nașterii, există în prezent peste 3.000 de cazuri în care părinții nu s-au prezentat la starea civilă pentru emiterea certificatelor de naștere.
Prin urmare, ordonanța de urgență prevede posibilitatea declarării nașterii, după împlinirea termenului de 15 zile de la naștere, în baza unei declarații scrise a declarantului, fără a mai fi necesar actul de identitate al mamei.
Astfel, înregistrarea nașterii copilului se va face, ca regulă generală, în termen de 30 de zile de la naștere. În acest termen de 30 de zile, sunt stabilite reguli privind înregistrarea copilului chiar dacă, la internarea în unitatea sanitară mama nu poate face dovada identității sale cu un act de identitate. Noile reglementări prevăd proceduri atât pentru situația în care mama nu deține act de identitate, din diferite motive (nu s-a eliberat, l-a pierdut sau l-a distrus), cât și pentru situația în care mama nu a fost înregistraă în evidențele de stare civilă și, implicit, nu a deținut niciodată un certificat de naștere.
“În lipsa actului de identitate al mamei ori a certificatului de căsătorie al părinților, după caz, se efectuează verificări cu privire la datele de identificare ale părintelui/ părinților la unitatea sanitară unde s-a născut copilul, în registrele de stare civilă sau în Registrul național de evidență a persoanelor”, arată textul proiectului de ordonanță.
Totodată, prin actul normativ este eliminată obligativitatea avizului medicului legist, în cazul înregistrării tardive a nașterii, dacă există certificat medical constatator al nașterii.
În situația în care declarantul este străin, necunoscător al limbii române ori surdomut, la depunerea documentelor necesare înregistrării nașterii, actul normativ introduce obligativitatea folosirii unui interpret autorizat, încheindu-se în acest sens un proces-verbal.
Ordonanța mai prevede că certificatele de naștere, extrasele de naștere sau extrasele multilingve ale actelor de naștere emise de autoritățile străine se transcriu în registrele de stare civilă române cu datele privind numele și filiația, astfel cum au fost stabilite la înregistrarea nașterii.
CITEȘTE ȘI Guvernul ia fața Parlamentului și îi scutește pe cercetători de impozitul pe venitÎnregistrarea nașterii se va putea realiza, ca situație de excepție, și după termenul de 30 de zile, însă prin parcurgerea unor proceduri administrative.
Guvernul elimină în acest mod termenul de un an în care era posibilă stabilirea stării civile pe cale administrativă, respectiv elimină procedura de înregistrare tardivă a nașterii realizată în fața instanțelor de judecată.
Astfel, înregistrarea nașterii peste termenul de 30 de zile se va putea face printr-o aprobare a primarului unității administrativ-teritoriale, cu un aviz prealabil al serviciului public comunitar județean de evidență a persoanelor sau, după caz, al municipiului București. De asemenea, față de situația actuală, când pentru înregistrarea tardivă a nașterii se solicită expertiza medico-legală, ordonanța de urgență stabilind ca acest document să fie solicitat numai dacă nu există un certificat medical constatator al nașterii.