Salariile și sporurile bugetarilor nu vor fi majorate unitar pe întreaga durată a anului viitor, urmare a unei noi blocări a Legii salarizării, iar angajații care vor câștiga în 2016 în instanță drepturi salariale nu vor primi banii decât eșalonat în cinci ani, după modelul aplicat în cazul celor care au câștigat deja procesele cu statul.
Guvernul a pregătit deja un proiect de ordonanță de urgență, obținut de Profit.ro, care stabilește că, în anul 2016, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcției de bază/salariilor funcției de bază/indemnizațiilor de încadrare de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice este menținut la același nivel cu cel care acordat pentru luna decembrie 2015, în măsura în care personalul își desfășoară activitatea în aceleași condiții, și nu sunt aplicate valoarea de referință și coeficienții de ierarhizare corespunzători claselor de salarizare prevăzuți în Legea-cadru 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice.
UPDATE Informațiile au fost confirmate de Ministerul Finanțelor, care, marți seara, după șapte ore de la prezentarea documentului de către Profit.ro, a prezentat public acest proiect.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În anul 2016, va fi înghețat și cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte din salariul brut, solda lunară brută/salariul lunar brut ori indemnizația lunară brută de încadrare, în măsura în care personalul își desfășoară activitatea în aceleași condiții.
În cazul schimbării condițiilor în care își desfășoară activitatea, personalul beneficiază de drepturile corespunzătoare noilor condiții, la nivelul acordat pentru funcțiile similare în plată din instituția/autoritatea publică în care acesta este încadrat.
Valoarea de referință din legea salarizării va fi menținută și în anul 2016 la 600 lei.
Guvernul are instrumente la dispoziție pentru a majora salariile bugetarilor, anul viitor, eventual punctual, în anumite domenii, precum ordonanțe de urgență prin derogare de la lege sau adoptarea unei noi legi a salarizării, dar, la acest moment, textul proiectului pregătit să fie aprobat de Guvern nu conține vreun eventual termen de la care să fie decisă o majorare sau aplicate prevederile Legii salarizării, ci se referă la ansamblul anului 2016, cu argumente concrete în acest sens.
Recent, ministrul Finanțelor a precizat, referindu-se strict la înghețarea salariului minim de la 1 ianuarie 2016, că în primul trimestru al anului viitor poate fi efectuat un studiu de impact pentru o decizie legată de acest salariu.
În urmă cu o lună, Profit.ro a anunțat, citând surse oficiale, că premierul desemnat Dacian Cioloș nu este adeptul unor majorări salariale globale în sectorul public, urmând să insiste pentru un echilibru între nivelul remunerațiilor și cel al investițiilor publice și al cheltuielilor de dezvoltare, astfel că situația proiectului legii salarizării unitare, finalizat de Cabinetul Ponta, dar neaprobat, este incertă.
La acest moment, pentru salarizarea unitară a bugetarilor nu există decât Legea din 2010, neaplicată însă de mai mulți ani, iar finalizarea unei alte legi nu mai are un termen, după instalarea noului Guvern.
Argumentul Guvernului, inclus în document, este că, în lipsa unor reglementări privind salarizarea personalului din sectorul bugetar în 2016, începând cu anul viitor s-ar aplica în integralitate prevederile Legii din 2010, ceea ce ar genera o serie de efecte negative asupra salarizării diferitelor categorii de personal bugetar. Astfel, pentru personalul din sectorul bugetar care a intrat sub incidența măsurilor de creștere a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, aplicarea integrală a Legii din 2010 ar conduce la diminuarea drepturilor salariale, dacă salariul de bază este mai mic decât cel minim, ar reduce salariile și pentru anumite categorii de personal din învățământ sau sănătate, care, în perioada 2011-2015, au beneficiat de majorări și pentru care salariul actual este mai mare decât cel din Legea din 2010, dar arată în același timp că Legea din 2010 ar genera majorări salariale semnificative pentru alte categorii de personal bugetar, pentru care însă nu există fondurile necesare.
"Ca urmare, aplicarea integrală a prevederilor Legii-cadru 284/2010 creează un cadru impredictibil din punct de vedere al programării bugetare a cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, ceea ce poate genera disfuncționalități la nivelul ordonatorilor principali de credite, afectând buna desfășurare a activității acestora. În consecință, pentru a asigura caracterul predictibil al cheltuielilor bugetare, se impune luarea unor măsuri unitare cu privire la salarizarea personalului plătit din fonduri publice pentru anul 2016, similare celor aprobate pentru anii trecuți. În ceea ce privește nivelul de salarizare în anul 2016 al personalului din sectorul bugetar, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcției de bază/salariilor funcției de bază/indemnizațiilor de încadrare de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține la același nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2015", este poziția Guvernului.
Creșterile de salarii din sistemul bugetar le-au întrecut de două ori pe cele din mediul privat, iar tendința nu se va inversa prea curând.
Proiectul pregătit de Guvern mai stabilește că, prin excepție, personalul din autoritățile și instituțiile publice finanțate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și din cele aflate în coordonarea prim-ministrului și cele aflate sub controlul Parlamentului, ale cărui contracte colective de muncă își încetează valabilitatea în anul 2016, beneficiază de salariile stabilite, dar majorate cu 10%.
Prevederile vor fi aplicate și autorităților și instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii, aflate în subordinea, sub autoritatea, în coordonarea Guvernului, ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și celor aflate în coordonarea prim-ministrului și celor aflate sub controlul Parlamentului, nou-înființate în 2016.
De asemenea, anul viitor, ordonatorii principali de credite/ordonatorii de credite pot aproba începerea procedurilor de promovare pe funcții, grade sau trepte profesionale a personalului numai cu condiția încadrării în cheltuielile de personal.
Documentul mai stabilește că plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituțiile și autoritățile publice, care vor deveni executorii în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2016, va fi efectuată în cinci ani, după următorul grafic: 5% din valoarea titlului executoriu în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie, 10% în al doilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie, 25% în al treilea an, tot 25% în al patrulea an și 35% în al cincilea an.
Procedura de plată eșalonată va fi aplicată și pentru dobânzile aferente.