Editurii Didactice și Pedagogice, devenită societate pe acțiuni în subordinea Ministerului al Educației, i-au fost respinse jumătate din numărul de oferte cu care a participat la licitația de manuale pentru noul an școlar, 2019-2020. Recent, senatorii au adoptat o nouă lege a manualului școlar, similară cu cea prin care au fost eliminate complet manualele alternative, publicate de edituri private, și care a fost declarată neconstituțională. Proiectul aprobat prevede că drepturile pentru manuale vor fi achiziționate de Ministerul Educației, în scopul publicării de către Editura Didactică și Pedagogică.
De ce este important: În prezent, conform unei reforme din anii '90, piața de manuale este liberalizată, iar editurile private participă la o licitație publică privind manualele școlare, cele câștigătoare fiind cumpărate de Guvern pentru a fi utilizate în școli.
Mai este interesant: Anul trecut, PSD a inițiat o lege a manualului care stabilea inițial că va exista un singur manual unic pentru fiecare disciplină, selectat într-un concurs național de către Ministerul Educației și publicat prin Editura Didactică și Pedagogică, societate comercială aflată în subordinea ministerului. Deși ulterior numărul manualelor avizate de minister pentru fiecare disciplină a fost majorat în Parlament, Curtea Constituțională a declarat legea ca neconstituțională, pe motive de procedură legislativă, respectiv că legea nu trebuia adoptată de Senat ca for decizional al Parlamentului, ci de Camera Deputaților.
În urma deciziei Curții Constituționale, Senatul a respins proiectul inițial în luna noiembrie a anului trecut, dar în luna martie a adoptat o nouă lege cu aceleași prevederi, preluate din proiectul declarat neconstituțional. Ambele proiecte au fost inițiate de fostul ministru al Educației, senatorul PSD Liviu-Marian Pop.
Fără o lege a manualului școlar aplicabilă, Guvernul a adoptat totuși anul trecut hotărârea prin care Editura Didactică și Pedagogică a fost transformată din regie autonomă în societate comercială, aflată în subordinea Ministerului Educației și cu monopol asupra manualelor școlare. Și în acest caz, Curtea Constituțională a admis, în aprilie anul trecut, o seizare de neconstituționalitate depusă de opoziție cu privire la ordonanță, din motivația Curții reieșind că nu era nevoie de un act normativ de lege pentru această transformare a statutului Editurii, care nu a fost însă considerată în neregulă.
Între timp, însă, noul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, a dispus în februarie, prin ordin, achiziția manualelor școlare în vechiul sistem, procedură la care pot lua parte toate editurile de pe piață.
Conform unei note a ministerului de resort, privind stadiul licitației deschise în vederea asigurării manualelor școlare în anul școlar 2019-2020, Editura Didactică și Pedagogică nu s-a bucurat însă de un succes deosebit la această licitație.
Astfel, la licitația deschisă în vederea asigurării manualelor școlare, în anul școlar 2019-2020, pentru învățământul preuniversitar, Editura Didactică și Pedagogică a depus oferte pentru 37 de manuale. În urma evaluării tehnice, editura a trecut la faza următoare, de evaluare a ofertei financiare, cu doar 18 loturi, pentru 19 loturi neîndeplinind condițiile pentru a trece mai departe.
Din cele respinse, 8 loturi au fost declarate ”neconforme” în urma verificărilor criteriilor de conformitate, 11 loturi au fost declarate ”neacceptate” în urma evaluării calității științifice obținând un punctaj mai mic de 95 de puncte.
În acele din urmă, a fost încheiat un acord cu Editura Didactică și Pedagogică pentru publicarea un număr de doar 13 manuale, editura de stat depunând contestații la Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor pentru cele 19 oferte respinse.
CITEȘTE ȘI Lipsa de personal impune soluții: Guvernul se pregătește să lase antreprenorii să angajeze mai mulți străini. Cererile de angajare a străinilor au crescut cu 165%Potrivit notei ministeriale, la procedura de licitație deschisă în vederea asigurării manualelor școlare pentru anul școlar 2019-2020, la învățământul preuniversitar s-au înscris 23 de ofertanți, edituri private și editura de stat, dar 2 ofertanți nu au depus documentația corespunzătoare pentru a participa cu proiectele de manuale școlare în faza de evaluare a calității științifice.
În faza de evaluare a ofertei tehnice a proiectelor de manuale școlare au ajuns un număr de 176 de proiecte manuale școlare aferente a 53 de loturi, dintre care 10 loturi aferente învățământului primar și 43 loturi aferente învățământului gimnazial.
Ministerul notează că prin procedura curentă de licitație deschisă nu au fost acoperite cu proiecte de manuale școlare din partea editurilor un total de 149 de loturi aferente a 67 discipline din învățământul primar și 83 discipline din învățământul gimnazial.
”Precizăm că toate aceste loturi pentru care nu au fost depuse oferte au tiraj redus și reprezintă discipline pentru minoritățile cu număr redus de elevi sau culte religioase studiate de un număr redus de elevi. Toate disciplinele cu adresabilitate pentru întreaga generație de elevi au avut oferte depuse”, dă asiguări ministerul.
Proiectele de manuale școlare depuse în cadrul licitației au fost evaluate de experți cooptați prin apel public, cadre didactice din învățământul superior sau preuniversitar, care au titlul științific de doctor sau cel puțin gradul didactic I.