Românii care au depus bani înainte de 1990 la CEC pentru a-și cumpăra o Dacie vor primi acum o despăgubire.
Aceasta se ridică la 21.719,29 lei, conform unui ordin al Ministerului Finanțelor.
Plata va fi printr-un titlu de stat emis pe numele BRD, cu scadență în 23 iunie 2025, arată termene.ro.

După mai bine de 30 de ani de așteptare, românii care înainte de 1990 au strâns bani la CEC pentru a-și cumpăra o Dacie – visul automobilistic al acelei epoci – vor fi în sfârșit despăgubiți.
Ministerul Finanțelor a emis un ordin privind emisiunea unui titlu de stat special, care reglementează concret modul în care se va face această plată.
Ordinul poate fi văzut AICI
Cine va primi despăgubirea
Este vorba despre persoanele fizice care, înainte de 1 ianuarie 1990, au constituit depozite la Casa de Economii și Consemnațiuni (C.E.C.) cu scopul achiziționării de autoturisme. După Revoluție, multe dintre aceste persoane nu au mai primit mașina comandată și nici banii înapoi. Depozitele lor au fost preluate ulterior de BRD – Groupe Société Générale, dar soluția finală a întârziat zeci de ani.

Acum, prin ordinul semnat de secretarul de stat Ráduly Róbert-Kálmán, statul emite un titlu de stat cu valoare fixă, ce va fi plătit integral la scadență.
Conform prospectului emis de Ministerul Finanțelor, valoarea stabilită pentru despăgubire este de 21.719,29 lei per persoană, echivalentul în lei a circa 4.370 euro (la cursul din aprilie 2025). Această sumă a fost calculată de BRD, în baza formulelor stabilite prin HG nr. 392/2014, și reflectă actualizarea depozitelor de dinainte de 1990 la realitățile economice dintre 1 ianuarie 1990 și 31 decembrie 2013.
Titlul de stat este nenegociabil, nu poartă dobândă, este emis în formă dematerializată și are scadență la data de 23 iunie 2025.
Cum se face plata
Ministerul Finanțelor va vira suma în contul BRD, banca desemnată să gestioneze plățile. Apoi, BRD va transfera direct suma către beneficiarii desemnați, adică cei care și-au dovedit calitatea de deponenți CEC în scopul achiziționării de autoturisme, cu dovada documentelor păstrate sau înregistrate în sistem.
Plata nu necesită o cerere nouă dacă beneficiarul a fost deja înregistrat în evidențele anterioare ale BRD și Ministerului Finanțelor. Cu toate acestea, dacă o persoană crede că este îndreptățită dar nu a fost notificată, poate cere lămuriri de la sucursala BRD care a gestionat contul inițial sau de la Ministerul Finanțelor.
Emisiunea sub formă de titlu de stat este un mecanism bugetar care permite programarea financiară în siguranță și într-un cadru legal stabil. Astfel, plata nu dezechilibrează brusc bugetul statului și oferă o evidență clară asupra beneficiarilor și sumelor.

Mai mult, colaborarea cu BRD este logică și istoric justificată: aceasta a preluat dosarele auto după restructurarea post-’89 și este singura instituție bancară care deține aceste evidențe.
Banii nu mai ajung pentru un automobil
Cu 21.719 lei, o persoană nu își poate cumpăra o Dacia Logan nouă, al cărei preț pornește de la aproximativ 10.000 – 12.000 de euro, arată sursa citată.
Însă suma este suficientă pentru:

- achiziționarea unei Dacii Logan second-hand în stare bună;
- acoperirea unei părți importante din valoarea unei mașini noi prin programul Rabla;
- sau pentru orice alt scop personal, suma nefiind condiționată de achiziția efectivă a unei mașini.
Programul CEC pentru Dacia
Înainte de 1990, deponenții la CEC pentru Dacie erau, în general, persoane fizice care doreau să achiziționeze un autoturism produs în România, în special Dacia 1300 sau Dacia 1100, cele mai populare modele ale vremii.
Aceștia deschideau depozite speciale la Casa de Economii și Consemnațiuni (C.E.C.), instituția bancară de stat prin care se derulau economiile populației. După acumularea sumei necesare – care ajungea la 70.000–80.000 lei la acea vreme (o sumă uriașă pentru un cetățean de rând) – oamenii erau înscriși pe liste de așteptare pentru repartizarea unui autoturism, deoarece oferta era controlată strict de stat și livrările se făceau cu întârzieri de luni sau chiar ani.

Mulți dintre acești deponenți:
- au economisit bani timp de ani întregi;
- nu au mai primit autoturismul din cauza Revoluției din 1989 și a prăbușirii sistemului economic centralizat;
- nu au fost despăgubiți niciodată până în prezent.
Ordinul recent al Ministerului Finanțelor are tocmai scopul de a repara această nedreptate istorică.