Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) intenționează, conform unui proiect de modificare a Normei 23/2014, să limiteze comisioanele de intermediere în cazul polițelor RCA și să interzică modificarea tarifelor de primă mai devreme de 12 luni de la ultima modificare, fără excepții. Vânzarea prin canale care presupun costuri mai mici, cum este cel online, va permite o reducere de preț.
ASF propune și abrogarea unui articol care interzicea oferirea de avantaje colaterale la pachet cu polița RCA. Astfel, firmele de asigurare vor putea, de exemplu, să ofere asistență rutieră clienților sau asistență juridică. Există posibilitatea, de asemenea, ca șoferii care cumpără RCA să primească reduceri pentru alte tipuri de polițe, cum este cea CASCO.
“Astfel, chiar și în acest moment ASF poate interveni în mod direct prin limitarea comisionului de intermediere fără a mai fi nevoie de o modificare a legislației secundare în măsura în care indicatorii raportați de asigurător/asigurători nu sunt în concordanță cu obligațiile asumate prin încheierea poliței RCA”, se arată în expunerea de motive a propunerii de modificare a Normei 23/2014 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule.
Sursele Profit.ro spun că ASF se gândește să intervină “personalizat”, adică la fiecare firmă de asigurare în parte.
“Nu va fi o plafonare generală a comisioanelor, așa cum a fost intenția inițială. Se va interveni la fiecare firmă în parte. ASF vrea să înceapă cu asigurătorii care au probleme și, în primul rând, cu City Insurance. Acolo vor să ducă de la 18% la 7% comisionul. Ar fi o reducere semnificativă de costuri pentru City. Probabil vor merge și la Euroins, care plătește acum până la 20%”, explică sursele citate.
Autoritatea de reglementare din domeniu a limitat, în perioada 2008 - 2010, comisioanele de intermediere pe RCA la un nivel de 15%, dar măsura nu a avut efect asupra tarifelor de primă, rezervelor de daună sau asupra modului de instrumentare și plată a dosarelor de daună, fiind totodată contestată în instanță. În plus, susține ASF, piața de asigurări a identificat metode de “ocolire” a acestei prevederi (contracte de gestionare daune, publicitate, etc.).
ASF arată în expunerea de motive că, în cazul polițelor RCA, libertatea contractuală este limitată prin efectul legii, conduita participanților la acest tip de asigurare (asigurători, intermediari, asigurați) fiind una impusă de lege.
Astfel, articolul 53 din Legea 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, spune că, prin norme adoptate de ASF, sunt stabilite aplicarea asigurării RCA, limitele teritoriale de acoperire, nivelul despăgubirilor, condițiile de plată, durata asigurării, facilitățile și penalizările aplicabile asiguraților, criteriile și condițiile pentru acordarea sau retragerea autorizației, persoanele care au obligația să încheie contracte de asigurare, modalitatea de gestionare a cazurilor de refuz al asigurătorului de a încheia polița RCA, dacă este cazul, precum și alte informații referitoare la acest tip de asigurare.
În plus, arată instituția, în vederea analizei oportunității unei astfel de măsuri, trebuie avute în vedere specificul asigurării RCA, care este o poliță obligatorie, de protecție socială, alături de ponderea polițelor RCA în totalul primelor subscrise la categoria asigurări generale și dificultățile cu care se confrunta piața RCA din România în ultima perioadă de timp.
În august 2015, ASF a retras autorizația de funcționare a Astra Asigurări, liderul pieței asigurărilor în 2014, din cauza insuficientei capitalizări provocată de expunerea foarte ridicată pe RCA. La începutul acestui an, instanța a admis cererea de faliment a asigurătorului înaintată de ASF.
De asemenea, Autoritatea a retras autorizația de funcționare a Carpatica Asig, un alt asigurător cu expunere ridicată pe RCA. Totodată, Euroins și City Insurance se află în procedură de redresare financiară, acționarii celor două companii fiind obligați să aducă aporturi semnificative la capitalul social în vederea acoperirii corespunzătoare a riscurilor preluate în asigurare, mai ales pe RCA, cu o pondere de peste 90% în totalul veniturilor celor două companii.
Potrivit ASF, comisionul de intermediere calculat la nivelul întregii piețe era de aproximativ 14% la finele primului trimestru al acestui an, de la 17,3% în urmă cu doi ani, în condițiile în care RCA este o formă de asigurare obligatorie, iar comisionul se regăsește inclus în prima de asigurare plătită de asigurat.
CITEȘTE ȘI Confesiunea unei menajere de lux“Primele de asigurare intermediate reprezintă aproximativ 65% din totalul primelor subscrise pe RCA”, se arată în expunerea de motive.
ASF susține că măsura interzicerii modificării tarifelor de prima la interval mai mic de 12 luni de la ultima modificare, fără excepții, intervine în contextul în care marea parte a asigurătorilor procedează la modificarea frecventă a tarifelor de primă sau recurg des la practica indexării acestora pentru un anumit segment de asigurați într-un interval scurt de timp.
Astfel, în timp, întreaga tarifare se modifică, ceea ce conduce la o impredictibilitate și o instabilitate în ceea ce privește evoluția primei de asigurare.
În cazul abrogării prevederilor privind interzicerea ofertării, promovării si comercializării polițelor RCA la alte prime decât cele înscrise în poliță și acordării oricăror avantaje colaterale potențialilor asigurați la încheierea unei astfel de polițe, precum eliminarea obligației asigurătorilor referitoare la comercializarea polițelor RCA la același preț, indiferent de canalul de distribuție, ASF spune că măsura poate conduce la creșterea competiției între diferitele canale de vânzare, ceea ce ar putea conduce la o scădere a cheltuielilor asigurătorilor cu distribuția pentru canalele necompetitive de vânzare.
CITEȘTE ȘI Din practica Fiscului: Cum sunt stimulați inspectorii să interpreteze arbitrar legea chiar de Codul Fiscal, pentru a mări încasărileAnul trecut, piața asigurărilor generale și de viață a crescut cu 8,2%, 8,75 miliarde de lei.
“Sectorul asigurărilor rămâne dependent de segmentul polițelor auto, primele subscrise pentru clasa III (Asigurări de mijloace de transport terestru, altele decât cele feroviare – CASCO) și clasa X (Asigurări de răspundere civilă pentru autovehicule - RCA) reprezentând 71,74% din totalul primelor subscrise aferente categoriei de asigurări generale în anul 2015, în creștere comparativ cu situația din 2014. Subscrierile aferente celor două clase de asigurări generale au crescut în 2015, în special cele pentru clasa X, care au înregistrat un avans de 17,45% față de 2014”, se arată în raportul anual al ASF.
Brokerii au intermediat prime de asigurare de 5,21 miliarde de lei în 2015, cu 14,3% mai mult față de anul precedent.
Pe RCA, primele intermediate au totalizat 2,73 miliarde de lei, respectiv 53,7% din total prime intermediate la nivelul pieței.
În cazul CASCO, primele intermediate au o pondere de 23,3% și au atins 1,18 miliarde de lei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ASF a propus asigurătorilor un "gentlemen’s agreement": comision plafonat contra zero creșteri de preț RCA“Se observă (…) că structura primelor intermediate de brokerii de asigurare nu s‐a modificat semnificativ comparativ cu anul 2014, având loc doar o creștere marginală a ponderii RCA în detrimentul CASCO”, se menționează în raportul ASF.
Primii cinci jucători în domeniul intermedierii sunt Safety Broker de Asigurare – 386,58 milioane de lei, Marsh - Broker de Asigurare-Reasigurare – 319,9 milioane de lei, Transilvania Broker de Asigurare – 287,14 milioane de lei, Destine Broker de Asigurare-Reasigurare – 233,89 milioane de lei și Inter Broker de Asigurare – 226,99 milioane de lei.