Producătorii de filme românești vor continua să fie finanțați de stat prin credite rambursabile, fără dobândă, și fonduri nerambursabile "pentru succes de public și calitate artistică", banii puși la dispoziție și programați să fie achitați până în 2023 inclusiv, sub formă de ajutor de stat, totalizând 50 milioane euro. Sistemul de finanțare, aplicat și la acest moment, este criticat însă de regizori cu renume, care acuză netransparență și un algoritm matematic complicat în selectarea beneficiarilor.
Conform viitoarei scheme de finanțare, producătorii de filme care vor primi bani vor fi selectați de două ori pe an, până în decembrie 2020.
Bugetul anual a fost calculat la 10 milioane de euro, iar Guvernul, care a avizat schema, apreciază că de aceste credite vor beneficia 400 de producători, într-un ritm de 80 beneficiari selectați anual. Practic, ajutorul financiar acordat producătorului ar însuma 125.000 euro.
Banii vor fi distribuiți tot prin Centrul Național al Cinematografiei, din Fondul cinematografiei, și pe baza acelorași condiții, respectiv înscrierea în Registrul cinematografiei, existența unui capital social de minimum 20.000 lei, în cazul persoanelor juridice, sau a unei scrisori de garanție bancară în echivalent sumă, în cazul persoanelor fizice autorizate, deținerea a minimum 6% din bugetul total al producției filmului, în numerar, servicii sau în natură, acordul scris al autorului/autorilor scenariului pentru realizarea filmului, includerea în devizul de producție al filmului a unor costuri de maximum 10% pentru onorariul societăților producătoare, 10% pentru cheltuieli neprevăzute, 5% pentru onorariul regizorului, 4% pentru onorariul de scriere a scenariului, 4% pentru producătorul executiv și 4% pentru onorariul aferent melodiei special scrise.
Banii nerambursabili "pentru succes de public și calitate artistică" sunt acordați, la cererea producătorului, pentru acele filme care au înregistrat un număr mare de spectatori în cinematograf sau au fost premiate la festivaluri internaționale, urmând să fie obligatoriu folosiți pentru realizarea unui nou film.
Banii nerambursabili nu vor fi acordați pentru filme de școală/studențești.
Regizori români au acuzat în ultimii ani că banii destinați filmelor sunt alocați pe baza unui algoritm matematic complicat, bazat pe punctaje, efectul fiind că de finanțare au beneficiat de foarte multe ori producători de filme de o calitate îndoielnică.
CITEȘTE ȘI Cum accesezi genurile de filme ascunse de pe Netflix"Centrul Național al Cinematografiei alocă bani folosind un algoritm matematic destul de complicat, bazat pe punctaje. Se pleacă de la un concurs anual, în cadrul căruia fiecare producător își înscrie proiectele, iar acestea sunt evaluate, folosindu-se o grila savantă în care se notează scenariul, producătorul – în funcție de rezultatele precedente ale casei de producție – și de perfomanțele regizorului", declara, în 2013, la Incomemagazine regizorul și producătorul Tudor Giurgiu.
Ei mai acuzat că banii trebuie restituiți în 10 ani, altfel pierd dreptul de autor asupra filmului în favoarea statului.
Datele oficiale relevă că ponderea filmelor românești în totalul celor distribuite în cinematograf a crescut în ultimii ani, de la 10,6% în 2009 la 18,06% în 2014, iar cea a filmelor americane a scăzut în același interval de la 56,1% la 46,7%, rămânând însă mult peste ponderea filmelor românești . Și ponderea filmelor europene în total a scăzut de la 31,2% la 27,9%.
Numărul total de filme distribuite în cinematografe a crescut în perioada analizată de la 442 la 454, în timp ce numărul spectatorilor a înregistrat o creștere importantă, dublându-se de la 5,2 milioane persoane la 10,1 milioane persoane.
Numărul de spectatori la fimele românești produse cu sprijin financiar a crescut de la 159.834 persoane la 73 de producții (cu încasări totale de 1,99 milioane lei) în 2010 la 221.625 persoane la 82 de filme (cu încasări de 2,8 milioane lei) în 2014. Estimarea este că acest număr va ajunge în 2020 la 350.000 spectatori la 100 filme românești (cu încasări de 4 milioane lei).