Ministerul Transporturilor pregătește scoaterea din bugetul Administrației Porturilor Maritime Constanța, în baza legii, a peste 17,6 milioane de lei (aproape 4 milioane de euro) sub formă de dividende vărsate la buget și către acționari, în speță ministerul și Fondul Proprietatea. Operațiunea este contestată de către patronatul care reprezintă companiile ce operează în port și care a cerut ministrului, conform informațiilor Profit.ro, să lase banii în companie și să-i folosească la modernizarea infrastructurii considerată dezastruoasă.
Pentru acest an, la compania Administrația Porturilor Maritime Constanța este așteptat un profit brut de 49 milioane de lei, un profit contabil, rămas după deducerea impozitului, de 39,8 milioane lei și un profit contabil după deducerea tuturor sumelor, precum cheltuielile cu personalul, de 32,8 milioane lei.
Legislația în vigoare stabilește, pentru companiile naționale, că, din profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit, minimum 50% trebuie să reprezinte vărsăminte la bugetul de stat sau cel local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul companiilor naționale.
În consecință, ministerul a pregătit scoaterea din bugetul Administrației a 17,6 milioane de lei, din care 14,1 milioane de lei ca dividende către bugetul de stat și 3,5 milioane de lei către acționari.
Acționarii Administrației Porturilor Maritime Constanța sunt Ministerul Transporturilor (cu 80% din titluri) și Fondul Proprietatea (cu 20%). Până în toamna anului trecut, Ministerul Transporturilor avea doar 60% din acțiuni, iar Fondul Proprietatea și Primăria Constanța dețineau fiecare câte 20% din capital, dar Curtea Constituțională a decis că autoritatea locală nu poate deține acțiuni, astfel că participația ministerului a fost majorată.
Scoaterea banilor sub formă de dividende a generat, conform informațiilor Profit.ro, nemulțumirea companiilor care operează în Portul Constanța, iar Confederația Națională a Patronatului Român (CNPR), care include organizația patronală "Operatorul Portuar Constanța", i-a cerut ministrului de resort să blocheze operațiunea și să direcționeze banii către lucrări de îmbunătățire a infrastructurii portuare, considerată dezastruoasă.
"Infrastructura Portului Constanța este într-un stadiu avansat de degradare, iar investițiile companiei pe acest segment sunt aproape inexistente. Încasarea dividentelor de către acționarii companiei contravine flagrant scopului de a administra eficient domeniul portuar, cât și unui management performant și eficient (...) Situația infrastructurii Portului Constanța continuă să fie dezastruoasă, motiv pentru care este oportun ca, în acest an, dividentele cuvenite acționarilor - care au o valoare considerabilă - să fie reinvestite în rezolvarea problemelor", se afirmă într-un document transmis ministrului Transporturilor.
Este semnalat și faptul că administrația portuară nu asigură condițiile minime de exploatare, motiv pentru care portul poate fi declarat nesigur, operatorii fiind obligați să efectueze pe cheltuială proprie lucrări care să mențină adâncimile bazinelor la un nivel optim și fiind puși în imposibilitatea de a utiliza danele închiriate, din cauza lipsei lucrărilor de mentenanță.
În vara acestui an, sindicaliștii din Portul Constanța au solicitat, într-o scrisoare deschisă, președintelui Klaus Iohannis și Guvernului să dispună măsuri pentru demiterea Consiliului de Administrație și a conducerii Administrației Porturilor Maritime, fiind invocat managementul defectuos, indicat în rapoarte ale Corpului de Control al ministrului Transporturilor și ale Curții de Conturi. Ei au organizat mai multe proteste în fața sediului companiei.