Șoferii care își cumpără mașini electrice cu care vor să circule pe străzile din România vor avea o mare problemă după intrarea în vigoarea a Hotărârii de Guvern care limitează prețurile RCA. Nicăieri în actul normativ citat sau în norma ASF care îl va completa nu se vorbește despre asigurarea obligatorie pentru automobile electrice, deși nici un vehicul nu poate circula în România fără să aibă asigurare. În România, achiziția de mașini electrice este stimulată inclusiv de către stat. Chiar și Poliția deține un astfel de vehicul. Mărci mari produc deja mașini electrice.
Plafonarea tarifelor RCA nu doar că întoarce România cu 17 ani în urmă, dar se pare că refuză șoferilor din țara noastră și dreptul la tehnologia viitorului. Mașinile electrice, din ce în ce mai căutate în țările dezvoltate și intrate deja în atenția marilor producători de automobile cu motor clasic, au fost pur și simplu uitate de autorii proiectului de hotărâre care urmează să implementeze tarifele maxime pentru RCA.
Deși nu este încă prea târziu pentru ca actul normativ să fie modificat, dacă el rămâne așa în România nimeni nu va mai putea înmatricula automobile electrice și, mai mult, în condițiile în care asigurarea RCA a șoferilor care conduc deja astfel de mașini va expira în cele șase luni cu tarife fixe, ei nu pot decât să aștepte până se va reveni la situația anterioară.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Concret, automobilele electrice nu pot fi încadrate în niciuna dintre categoriile de autovehicule pentru care ASF a calculat un preț maxim. Cum, după intrarea în vigoarea a HG, firmele de asigurare vor emite RCA doar în condițiile de limitare a prețului impuse de lege și cum la mașini electrice nu există un asemenea plafon, înseamnă că firmele de asigurare pur și simplu nu vor putea emite polițe RCA pentru autombile electrice.
Pentru că legislația RCA din România este, în mare, construită acum 10 ani și nemodificată semnificativ între timp, nici în prezent mașinile electrice nu sunt încadrate la o categorie separată. Diferența este că asigurătorii nu au nicio limitare în a emite polițe pentru acest segment.
“Nu văd unde ar putea fi încadrate automobilele electrice după plafonarea tarifelor. La automobile nu pot intra, pentru că acolo prețul este în funcție de capacitatea cilindrică, parametru care în cazul mașinilor electrice nu există. Cotațiile pentru mașinile electrice care au fost asigurate au fost făcute în funcție de puterea motorului. Asigurătorul are această libertate pe care nu o va mai avea”, explică un broker.
În România, la ora actuală circulă doar câteva sute de mașini electrice. Totuși, trendul este unul ascendent, mai ales că statul desfășoară programe care sprijină achiziția de astfel de autovehicule.
Țări din Europa, cum este Olanda, de exemplu, au deja o pondere de zeci de procente a mașinilor electrice în totalul vehiculelor. Mai mult, în ultima vreme nu doar producătorii exclusivi, ca Tesla, scot mașini electrice ci și marile nume în domeniul automobilelor. Amintim aici doar Renault și Mitsubishi la clasele medii și Mercedes sau BMW la clasa de lux, unde găsim mașini care dezvoltă sute de cai putere.
Inclusiv Poliția Română are în dotare o mașină electrică.
Guvernul a stabilit, prin Ordonanță de Urgență, că tariful RCA va fi plafonat pe o perioadă de șase luni. Un proiect de hotărâre de guvern, lansat astăzi în dezbatere publică motivează decizia în baza legii concurenței, arătând că piața asigurărilor este într-o situație critică.
“Având în vedere împrejurările excepționale, precum disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România , consecință a ieșirii recente din piața asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin , dar cu pierderi masive, precum și a situațiilor de dificultate financiară majoră ale unor societăți din piață, fapt ce a generat o evoluție ascendentă a primelor medii din piață. La aceasta se adaugă volatilitatea ridicată și dispersia extremă a tarifelor de primă RCA pe categorii de risc similare”, arată documentul citat.
Hotătârea de Guvern va fi discutată și cel mai probabil adoptată în ședința Executivului de săptămâna viitoare. Ulterior, asigurătorii vor fi obligați să vândă, timp de șase luni, la tarife sub cele incluse în HG. În caz contrar sunt pasibili de amenzi de până la 50.000 de lei sau de sancțiuni care merg până la ridicarea licenței.