Inspectoratul pentru Situații de Urgență este suprasolicitat din cauza miilor de cereri pentru autorizație și de reclamații depuse de către firmele care nu mai au voie să funcționeze în lipsa autorizației de securitate la incendiu, reglementată mult mai strict de către Guvern după incendiul din clubul Colectiv, astfel că mulți întreprinzători ale căror autorizații expiră în următoarele zile nu își mai pot reînnoi documentele, riscând eliminarea de pe piață, conform organizației patronale a hotelurilor și restaurantelor.
În luna noiembrie, în prima ședință după tragedia din clubul Colectiv, în care au decedat 26 de persoane, ulterior bilanțul crescând, până astăzi, la 63 de decese, Guvernul a adoptat o hotărâre care, printre altele oprește funcționarea construcțiilor sau amenajărilor fără autorizație de securitate la incendiu, până la obținerea acestui document. Tot atunci, Guvernul a decis că barurile, cluburile, restaurantele, magazinele, cinematografele, teatrele, expozițiile culturale, dar și unitățile din turism, în suprafață mai mare de 200 metri pătrați, vor fi închise dacă numărul de clienți din interior, pentru care a fost acordată autorizația de securitate la incendiu, este depășit cu peste 10%, iar o cale de evacuare a fost anterior desființată.
Conform organizației patronale, după emiterea acestei hotărâri de guvern, firmele din domeniu au primit somații repetate, prin care le sunt solicitate numeroase avize, autorizații și expertize tehnice ale clădirilor, inclusiv prezentarea autorizațiilor ISU, ca o condiție pentru eliberarea/prelungirea autorizațiilor de funcționare începând cu 1 ianuarie 2016. Efectul acestor somații a fost, potrivit sursei citate, depunerea de către mii de firme a cererilor de autorizație sau a reclamațiilor, care au blocat activitatea ISU și fac imposibilă eliberarea noilor documente până la 1 ianuarie.
CITEȘTE ȘI Micile pensiuni, baruri, restaurante, pizzerii și shaormerii își iau adio de la impozitul forfetarPreședintele organizației, Dragoș Petrescu, arată că ISU este în prezent suprasolicitat de către cererile firmelor ale căror autorizații expiră la sfârșitul lunii decembrie 2015, ajungându-se în imposibilitatea ca aceste autorizații să fie eliberate în timp util.
În consecință, organizația cere ca Inspectoratul să primească resursele umane și financiare necesare pentru a putea face față noilor cerințe administrative, iar Guvernul să lase firmelor o perioadă de un an pentru a se conforma noilor obligații legale de autorizare.
În caz contrar, susține patronatul, mii de firme vor fi eliminate de pe piață și vor "trage obloanele" de la 1 ianuarie 2016, iar 200.000 locuri de muncă vor dispărea imediat după sărbători.