Atât Consiliul Concurenței, într-o investigație ale cărei concluzii au fost făcute publice, cât și Autoritatea de Supraveghere Financiară, într-o scrisoare trimisă asigurătorilor și consultată și de Profit.ro, remarcă faptul că formulele aplicate de companii pentru calculul primelor RCA nu reflectă riguros riscurile pe care și le asumă cu fiecare șofer în parte. Criterii cum ar fi puterea motorului sau vechimea în trafic a șoferului nu sunt prezente în calcule, în timp ce sistemul bonus/malus, construit pentru a diferenția șoferii predispuși la accidente de cei cu un istoric de daună curat, este ignorat aproape complet.
Autoritatea de Supraveghere Financiară le-a cerut celor nouă societăți de asigurare autorizate să vândă RCA să reanalizeze modul de calcul al tarifelor și să trimită Autorității noile prețuri până la 31 decembrie. "Anumite creșteri bruște și concertate de tarife, operate pe anumite segmente, au ridicat mari semne de întrebare. Apreciem că aveți obligația de a explica public către proprii potențiali clienți care sunt motivațiile modificărilor substanțiale în politica de tarifare", transmite Autoritatea firmelor care subscrsiu RCA.
Pe de altă parte, în contextul mitingului de protest organizat de șoferii profesioniști împotriva creșterii primelor de asigurare, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) anunță că discuțiile cu ASF continuă și că majorările de prețuri sunt un rezultat firesc al creșterii daunalității, mai ales în zona camioanelor și în ceea ce privește daunele morale acordate de instanțe. "Este de notorietate faptul că daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern, unde nivelul despăgubirilor este mult mai mare și în unele țări chiar nelimitat. De altfel, o parte a discuțiilor cu transportatorii a vizat măsuri de educare a șoferilor în privința siguranței rutiere. Situația din România nu este cu mult mai bună, comportamentul în trafic al șoferilor ridicând riscuri substanțiale.", arată UNSAR.
Primele propuneri concrete pentru modificarea formulelor de calcul
În scrisoarea consultată și de Profit.ro, Autoritatea amintește că au existat anumite segmente de clienți (printre care transportatorii) care au plătit, în 2015, prețuri și de patru ori mai mari decât anul trecut, chiar dacă au cumpărat de la aceeași societate. "Aceste diferențe pun sub semnul întrebării acuratețea metodelor de determinare a primelor tehnice și de stabilire a terifelor comerciale, având în vedere că evoluția daunalității medii pe acest segment nu este similară", arată scrisoarea ASF. De altfel, un "mistery shopping" al ASF, publicat în exclusivitate de Profit.ro, constată că, din cauza neaplicării sistemul bonus/malus, conform căruia clienții fără istoric de daună ar trebui să primească o reducere iar cei cu daune la activ să fie penalizați, există situații în care șoferii plătesc pentru RCA și cu 50% mai mult decât ar trebui.
Autoritatea le transmite firmelor și ce au de făcut, punct cu punct. Concret, ASF solicită eliminarea unor coeficienți de majorare a tarifelor care sunt aplicate prea general. De exemplu, ASF cere ca societățile să nu mai utilizeze coeficientul de majorare pe baza codului CAEN, aplicat pentru toate firmele care dețin respectivul cod, indiferent de tipul activității de transport pe care o desfășoară. În același sens, Autoritatea le cere firmelor de asigurare să elimine sau să limiteze componenta de cost Carte Verde în cazul vehiculelor care nu pot părăsi țara (troleibuze, tramvaie, autobuze, de exemplu).
Asigurătorii nu vor mai putea să includă în calculul daunalității (raportul dintre venituri și plăți, în funcție de care este calculat și prețul) costurile generate de întârzierile la plată, întrucât acestea nu țin de acțiunile întreprinse de clienți. Va trebui să includă, însă, în calcule și criterii de tip calitativ, cum ar fi eventuale cursuri de condus preventiv absolvite de șoferi sau vechimea pe care aceștia o au în trafic. Pe de altă parte, ASF recomandă și utilizarea unor criterii calitative în ceea ce privește automobilul, cum ar fi, de exemplu, dacă acesta are sau nu ITP.
Consiliul Concurenței: Asigurătorii speculează ignoranța clienților
La rândul său, Consiliul Concurenței a făcut publice rezultate unei investigații pe piața asigurărilor auto. Ca și în cazul ultimelor rapoarte pe acest domeniu, Consiliul arată că gradul de cuprindere în asigurare rămâne redus, că firmele de asigurare folosesc uneori interpretări proprii ale normelor, care să le permită să amâne plata despăgubirilor sau să diminueze cuantumul acestora, dar și că asigurătorii speculează gradul scăzut de educație financiară al clienților.
Concurența propune și mai multe modificări legislative, unele asemănătoare cu cele aduse de Autoritatea de Supraveghere Financiară. "Societățile de asigurare autorizate să practice asigurări de răspundere civilă pentru autovehicule să evalueze mai precis riscul de daună. Aceasta s-ar putea face prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere și puterea motorului), dar și prin implementarea unor segmentări mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, în ceea ce privește vârsta persoanei asigurate).
Altă recomandare vizează extinderea asigurării de răspundere civilă și transformarea într-un produs hibrid, aflat la granița dintre asigurările RCA și CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare și includerea unor servicii conexe din partea societăților de asigurare", arată Consiliul Concurenței.
Sute de camioane și autocare au fost aduse astăzi în Piața Victoriei de către șoferii profesioniști nemulțumiți de creșterea tarifelor pentru RCA. Ieri, miercuri, reprezentanți ai UNSAR, ASF și ai Consiliului Concurenței s-au întâlnit, la inițiativa Ministerului Finanțelor, pentru a identifica modalitățile prin care prețurile RCA pentru transportatori pot fi aduse în parametrii suportabili. După dispariția Astra Asigurări, care controla peste 70% din piața RCA pentru camioane, tarifele au crescut exponențial.
În prezent, arată brokerii contactați de Profit.ro, cel mai ieftin vinde Asirom ale cărei tarife sunt însă de cel puțin două ori mai scumpe decât avea Astra. În prezent, cea mai ieftină poliță RCA pentru un autocar se apropie de 12.000 de lei, față de 5.000-6.000 de lei în urmă cu un an.
Ce spune Guvernul
În urma discuțiilor purtate de reprezentanți ai Executivului cu prim-vicepreședintel ASF, dar și cu asigurătorii și transportatorii, GUvernul a trasmis un comunicat cu măsurile care ar putea fi luate ăn următoarea perioadă.
"Astfel, înaintea întâlnirii deja programate pe data de 25 ianuarie 2016, la care vor participa și reprezentanții Parlamentului, (având în vedere că ASF este sub autoritatea forului legislativ) va avea loc o discuție intermediară săptămâna viitoare, marți, între reprezentanții ASF, ai asigur[torilor și cei ai transportatorilor. Discuțiile vor viza găsirea unor soluții la problemele semnalate de reprezentanții asociațiilor transportatorilor, respectiv încheierea poliței de asigurare RCA pe orice perioadă de timp, nu obligatoriu pe 6 sau 12 luni, potrivit legislației actuale; posibilitatea suspendării plății poliței RCA în cazul în care autovehiculul este imobilizat, achitarea poliței RCA în mod individual, pe Codul Numeric Personal al conducătorului auto, precum și plata mai rapidă a despăgubirilor", se spune într-un comunicat al Guvernului.