Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară va discuta în ședința de joi proiectul de înființare a unei comisii speciale pentru rezolvarea amiabilă a litigiilor dintre firmele de asigurare și clienții lor. Până la finele anului, arată sursele Profit.ro, această comisie va deveni operațională.
Comisia pentru rezolvarea alternativă a litigiilor va avea cinci membrii dintre care un reprezentant al organizațiilor pentru protecția consumatorilor și unul al organizațiilor celor trei piețe supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Ceilalți trei membri fie vor fi toți de la ASF, fie doar doi de la ASF și unul de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor(ANPC). În cazul persoanei care va reprezenta consumatorii, explică surse oficiale, cel mai probabil se va face o selecție pe bază de CV având în vedere că există foarte multe asociații în domeniu.
În cazul reprezentantului organizațiilor de piață, acesta poate proveni de la Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR), Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR), Asociația pentru Pensii Administrate Privat din România (APAPR) sau Asociația Brokerilor. ASF a fost obligată să înființeze această comisie în urma apariției unei directive europene transpusă în legislația locală prin Ordonanța de Guvern 38/2015. Potrivit legii, proiectul final al Comisiei va trebui trimis către Autoritățile competente în relația cu organismele europene până pe 30 noiembrie.
Obligați să negocieze cu clientul
Specialiștii din comisia pentru rezolvarea alternativă a litigiilor se vor ocupa de problemele apărute între firme și consumatori în toate piețele suparvegheate de ASF, adică piața buriseră, piața pensiilor private și piața asigurărilor. Piața asigurărilor va fi cel mai important furnizor de cazuri pentru noua comisie. O bună parte din cele peste 10.000 de petiții pe care ASF le primește în fiecare an ar putea ajunge la comisia pentru rezolvarea litigiilor.
"Consumatorii vor putea alege dacă vor merge pe varianta unei petiții sau dacă încearcă o rezolvarea amiabilă. Avantajul celei de-a doua variante este că oferă o soluție concretă. Specialiștii din comisie pot propune sau pot chiar impune societății de asigurare o soluție. Sigur, firma poate contesta decizia în instanță. În cazul petiției, ASF poate cel mult să anunțe firma de asigurare și, eventual, să efectueze unul, două controale la firmele reclamate. În cazul petiției, clientul primește un răspuns în maximum 30 de zile, însă, dacă va merge la comisiei, soluția vine după 90 de zile”, au explicat, pentru Profit.ro, specialiști care participă la proiect.
Firmele vor fi obligate să se prezinte la negocieri dacă vor fi chemate de comisie.
"În prezent, firmele de asigurare preferă să ignore clientul, chiar dacă riscă să ajungă în instanță. De cele mai multe ori, păgubiții preferă să își asume pierderile decât să stea ani de zile prin tribunale. După înființarea comisiei vor fi obligați să stea față în față cu clientul. Probabil că vor fi modificate și contractele în așa fel încât să includă prevederi explicite în ceea ce privește rezolvarea amiabilă a conflictelor, în faza preprocesuală”, arată sursa citată.
Comisia ASF este construită în baza aceleiași Directive Europene care a dus la apariția unei comisii care administrează conflictele dintre bănci și clienții lor. Respectivul organism este format din reprezentanți ai BNR, ai ANPC ai băncilor și ai organizațiilor specializate în protecția consumatorilor. Firmele de asigurare au aproape 6 milioane de clienți în România și primesc anual peste 10.000 de reclamații.