Înalta Curte de Casație și Justiție a respins principala solicitare a grupului de clienți reprezentanți de avocatul Gheorghe Piperea într-un litigiu cu BCR în care au solicitat stabilirea dobânzii la nivelul EURIBOR/ROBOR plus marja fixă inițială, arată reprezentanții instituției de credit. Potrivit acestora, clienții nemulțumiți au pierdut timpul vreme de cinci ani și vor ajunge tot la negocieri cu banca.
BCR consideră că victoria clamată de clienții avocatului Gheorghe Piperea în procesul cu banca este, defapt, o mare înfrângere. Într-un punct de vedere transmis presei, banca arată că Înalta Curte de Casație și Justiție a respins principala solicitare a clienților, și anume stabilirea dobânzii pentru credit la un nivel egal cu EURIBOR/ROBOR plus marja inițială, și consideră că judecătorii vor recomanda negocierea condițiilor de preț între cele două părți contractuale.
Menționăm că ICCJ nu a redactat încă motivarea hotărârii, deci nu se știe oficial ce va recomanda celor două părți. În același timp, decizia ICCJ face referire și la dobândă și solicită eliminarea din contract a sintagmei “dobândă variabilă de referință” invocând nulitatea absolută parțială a acesteia.
În aceste condiții, apreciază reprezentanții BCR, “cinci ani de judecată s-au soldat cu un rezultat negativ referitor la așteptările de nivel al dobânzii, deși clienții au putut beneficia de oferte concrete de înțelegere amiabilă atât la început și în mod permanent pe parcursul celor 5 ani”.
Potrivit BCR, aproape două treimi dintre clienții care au inițiat procesul au ajuns, până la urmă, la înețelegeri cu banca. Banca anunță că își menține și acum oferta pentru clienții cu care s-a judecat, aceștia putând opta pentru un contract cu dobândă fixă de 4,95% pe cinci ani sau pentru unul cu dobândă fixă de 5,45% pe zece ani. “Afirmațiile avocatului Gheorghe Piperea privind «victoria împotriva băncii» sunt lipsite de sustenabilitate financiară, legală și de orientare către interesul direct al clienților”, mai precizează BCR. Ca răspuns la mesajul BCR, casa de avocatură Pieperea și Asociații a anunțat o conferință de presă pentru astăzi la ora 14:00.
BCR a pierdut un proces cu unul dintre grupurile de clienți reprezentați de avocatul Gheorghe Piperea. Înalta Curte de Casație și Justiție a decis că BCR a folosit o clauză abuzivă privind calculul dobânzii. Este prima decizie a instanței cu cel mai mare rang din România într-un litigiu colectiv cu BCR. Procesul de grup, în care sunt 200 de reclamanți, a început în 2010 și a mai trecut pe la ÎCCJ, care a trimis dosarul la rejudecare. Curtea de Apel București a respins pretențiile clienților, care aveau nevoie ca ÎCCJ să întoarcă decizia în recurs.
"Toată apa din Amazon nu va fi suficientă pentru a stinge văpaia care urmează", a scris Piperea pe Facebook, după anunțul deciziei definitive a ÎCCJ. Avocatul are termen mâine într-un alt dosar colectiv împotriva BCR la Înalta Curte. BCR utiliza, înainte de 2010, o dobândă variabilă internă pentru calculul dobânzii curente, la care se adăuga o marjă fixă de 1-2 puncte procentuale. Dobânda aproape că se dubla după primul an de creditare. Clienții au solicitat instanței să declare abuzivă această clauză și să identifice referința variabilă cu EURIBOR, indicator al pieței financiare interbancare din zona euro, care are o valoarea apropiată de zero în prezent, la care să se adauge marja fixă inițială. Băncile trebuie să scoată din contracte clauzele declarate abuzive de instanțe și să restituie sumele încasate în temeiul lor. BCR a fost reprezentată de avocații de la Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen.
BCR a anunțat luni că 15.000 de clienți au semnat deja oferta băncii de reducere a ratelor lunare, în medie cu 20%, în cadrul campaniei Scade Rata. BCR vrea să închidă pe cale amiabilă potențialele litigii cu clienții și ofertează clienții cu scăderi de dobânzi la credite de la începutul lunii septembrie. Prin această campanie, cea mai mare bancă din România vrea să scape de posibilele litigii cu clienții, care plătesc dobânzi și de 10% pentru creditele imobiliare în euro luate în perioada 2007-2008. Circa 50.000 de clienți sunt vizați, iar 5.000 de noi înțelegeri au fost parafate de la mijlocul lunii octombrie.