Una dintre cele mai active societăți din zona RCA, City Insurance, a fost sancționată de Biroul Carte Verde cu avertisment pentru nerespectarea unor obligații asumate în calitatea de membru al organizației. Asigurătorul se află și în prezent sub monitorizare din aceleași motive. City ar plăti doar parțial obligațiile care îi revin din daunele provocate în afara țării de șoferii cărora le-a vândut polițe RCA.
Și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) desfășoară un control la City Insurance, societate care a înregistrat o creștere substanțială a plângerilor în a adoua jumătate a anului 2015, arată, pentru Profit.ro, surse oficiale. De altfel, sursele Profit.ro spun că ASF este informată lunar în legătură cu situația City Insurance, ca parte a programului de monitorizare în care se află societatea.
Pe de altă parte, ASF a arătat că nu dorește să comenteze situația City Insurance. Asigurătorul cu acționariat românesc aplică o strategie relativ moderată, alternând perioadele în care vinde agresiv cu cele în care acționează prudent. Totuși, City Insurance este unul dintre cei mai importanți jucători pe piața RCA. După intrarea în administrare specială și apoi în faliment a Astra Asigurări, City Insurance a preluat o bună parte din clienții societății falimentare, mai ales pe cei care conduc în afara granițelor, arată brokerii consultați de Profit.ro. Românii din Italia au fost principala țintă.
În acest context, au început să crească și obligațiile pe care City le are de achitat în afara țării și au apărut primele probleme. Fără să dea detalii despre natura acestor probleme, BAAR confirmă că City a fost sancționată cu avertisment și se află în prezent sub monitorizare.
“Societatea City a fost sancționată de BAAR cu avertisment pentru nerespectarea unor obligații asumate în calitatea sa de membră a biroului. La ora actuală, societatea City se află în procedură de monitorizare la nivelul BAAR cu privire la respectarea obligațiilor asumate prin încheierea contractelor de asigurare Carte Verde, situatie în care s-au mai aflat de-a lungul timpului si alți membri”, arată reprezentanții Biroului Carte Verde.
Sursele Profit.ro spun că City Insurance plătește doar parțial obligațiile care îi revin din daunele provocate în afara țării, Italia mai ales, de șoferii cărora le-a vândut polițe RCA. În acest fel, în fiecare lună apare un deficit, iar în timp acesta a ajuns unul de natură să îngrijoreze BAAR.
Ce riscă Biroul Carte Verde
Problemele City Insurance pică într-un moment foarte prost pentru BAAR. Dacă vreunul dintre membrii Biroului (societățile care vând RCA în România) acumulează datorii restante în afara țării, aceste datorii vor fi achitate automat din fondul Carte Verde. Membră a organizației era și Astra Asigurări, astăzi în faliment. Mai mult, Astra era cea mai activă societate în ceea ce privește vânzările de RCA pentru românii din afara țării și pentru șoferii profesioniști, motiv pentru care avea și cele mai multe daune de plătit peste graniță.
Din informațiile noastre, BAAR achită, lunar, până la 2 milioane de euro în contul Astra. Dacă la aceste sume s-ar mai adăuga și restanțele City ar fi o problemă serioasă. BAAR a mărit la finalul anului trecut cotizația membrilor, la 2% din primele brute încasate din RCA, pentru că disponibilitățile Fondului Carte Verde au scăzut sub 11 milioane de euro. Următoarea majorare a cotizației ar trebui să se facă dacă fondul scade sub 9 milioane de euro.
CITEȘTE ȘI Finanțele spun că au executat hotărârea în cazul Micula și că mai au de recuperat 380 mil lei de la cei doi oameni de afaceriBAAR este formată din toți asigurătorii care vând RCA în România și este parte a Consiliului Birourilor Auto de la Bruxelles. Acest sistem, cunoscut drept sistemul Carte Verde, a fost conceput pentru a garanta plata daunelor transfrontaliere. Când un asigurat român provoacă o daună în Italia, de exemplu, dosarul este gestionat și achitat de Biroul Auto din Italia sau de un corespondent italian al asigurătorului român care a emis polița RCA. Ulterior, sumele sunt decontate către asigurătorul român. Dacă acesta nu plătește, Biroul Auto din Italia va chema în garanție BAAR, care este obligat să achite.
Aici apare o altă problemă pentru că dacă la nivelul Consiliului Birourilor se constată că în numele BAAR au venit prea multe chemări în garanție, Consiliul poate decide sancționarea organismului din România.
“Cererile de chemare în garanție sunt centralizate la nivelul Consiliului Birourilor de la Bruxelles. Acesta are rolul de a gestiona și coordona Sistemul Carte Verde și, dacă constată că pentru un birou s-au formulat mai multe cereri de chemare în garanție, procedează la monitorizarea biroului respectiv, după care poate lua o decizie de sancționare (sancțiunile pot merge în cazuri extreme până la suspendarea sau excluderea unui birou din sistem)”, ne-au explicat specialiștii BAAR.
Specializată pe afaceri externe
City Insurance are o tradiție în dezvoltarea de afaceri în afara țării. Așa cum a mai arătat Profit.ro, firma continuă să obțină venituri inclusiv din Italia, deși are interdicție de a mai subscrie pe teritoriul respectivei țări. City a vândut asigurări de sănătate și asigurări de bună garanție pentru lucrări publice și a fost, la un moment dat, acuzată de relații cu Mafia. În speță era vorba despre sistemul medical din regiunea Veneto.
City a fost achitată de instanța supremă din Italia, însă a pierdut dreptul de a mai subscrie în respectiva țară. Cu toatea acestea, în baza unor acte adiționale, City continuă să obțină venituri din Italia.
Pe de altă parte, City Insurance a debutat recent pe piața RCA din Grecia, după cum a arătat în exclusivitate Profit.ro. De altfel asigurătorul român are și un vicepreședinte grec. Motivul pentru care City a ales respectiva țară ar fi prețul foarte ridicat al polițelor de tip RCA.
Acționarul majoritar al City Insurance este Dan Odobescu,cumnatul lui Adrian Năstase. Alți acționari sunt Nicolae Mușat, directorul City și cel care conduce de facto firma, avocatul Cristian Pascale și Bogdan Ivanov, potrivit datelor Registrului Comerțului. Majoritatea acțiunilor City sunt deținute, însă, de firma Vivendi International, acolo unde Dan Odobescu este partener cu cetățeanul elvețian de orgine română Florin Dima.