Alberto Blasco Ventas, un spaniol în vârstă de 23 de ani, se uită la podul de la Irpin distrus de forțele ucrainene în primăvara lui 2022 pentru a opri avansul trupelor rusești, un loc care a devenit o etapă preferată a turiștilor occidentali care caută senzații tari și care au venit să descopere războiul din Ucraina, transmite AFP.
Soldații ruși, care ocupau această periferie a Kievului la începutul invaziei, au încercat să traverseze podul pentru a avansa spre capitală, îi explică ghidul Oleksy Goriatchev, care arată spre ruinele viaductului dinamitat, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Turistul spaniol observă fascinat: "Este pentru prima dată când sunt într-o zonă de război".
Alberto a ales un sejur turistic în regiunea Kiev. Chiar dacă este la câteva sute de kilometri de linia frontului, capitala Ucrainei este în continuare atacată, aproape zilnic, de dronele și rachetele rusești. "Nu vă mint, îmi este puțin frică, într-o zonă de război nu poți să știi niciodată", spune acest inginer de software în vârstă de 23 de ani.
Pentru a ajunge aici, turistul spaniol a trebuit să depășească reticențele apropiaților, apoi a luat avionul până în Republica Moldova și de acolo cu trenul timp de 18 ore.
După podul de la Irpin, turistul spaniol a vizitat cimitirul de automobile carbonizat și Borodianka, o localitate devastată la începutul invaziei rusești. Fiecare etapă a acestui sejur este filmată, pentru că Alberto vrea să fie și influencer. Imaginile vor fi postate pe canalul său de YouTube, care are 115.000 de abonați, și pe care a povestit deja ce a văzut cea mai periculoasă frontieră din lume, cea dintre China, Rusia și Coreea de Nord.
În Ucraina, o duzină de firme oferă acest gen de sejururi de tip "dark tourism", un segment de piață mic dar în creștere care permite turiștilor să viziteze locuri asociate cu evenimente tragice.
Înainte de război, zeci de mii persoane vizitau în fiecare an zona de la Cernobâl, locul unde în 1986 a avut loc cel mai grav dezastru nuclear.
CITEȘTE ȘI VIDEO Netflix a lansat trailerul pentru sezonul 2 din „Squid Game”Firma War Tours, care i-a organizat vizita lui Alberto, dezvăluie că începând din ianuarie și până în prezent s-a ocupat de aproape 30 de clienți, în principal europeni și americani, care au plătit între 150 și 250 de euro pentru întregul circuit.
O parte din profituri sunt donate armatei, susține co-fondatorul companiei Dmytro Nykyforov, care insistă că inițiativa "nu are legătură cu banii ci cu memoria războiului".
Svitozar Moiseiv, managerul tur-operatorului Capital Tours Kiev, spune că profiturile sunt neglijabile dar vizitele au valoare educațională. "Este ca un vaccin pentru a împiedica ca acest lucru să se întâmple din nou", spune Moiseiv.
Vizitele se concentrează în principal pe Kiev și periferii, precum Irpin și Bucea, locul unde în primăvara lui 2022 au avut masacre ale civililor atribuite forțelor rusești. Însă unele companii oferă și tururi mai aproape de front. Una dintre cele mai senzaționaliste oferă un circuit de câteva zile în sudul Ucrainei, care costă până la 3.300 de euro.
Americanul Nick Tan, care lucrează în departamentul financiar al unei companii din tehnologie din New York, a fost unul dintre cei care a vrut să meargă mai departe de Kiev. Așa că în luna iulie a acestui an a mers până la Harkov, al doilea mare oraș din Ucraina, care este amplasat la aproximativ 20 de kilometri de linia frontului și este zilnic bombardat de forțele rusești.
"Am vrut să văd acest război cu ochii mei", spune tânărul în vârstă de 34 de ani care ar fi dorit să se apropie și mai mult de linia frontului dar a fost refuzat de ghid. "Saltul cu parașuta sau o noapte de petrecere nu îmi mai spune nimic. Care e următoarea etapă? Mersul într-o zonă de război", spune Nick Tan, care se descrie singur drept un căutător de senzații tari.
Mariana Oleskiv, președinta Agenției naționale pentru dezvoltarea turismului, recunoaște că dezvoltarea turismului de război ridică multe probleme de etică dar consideră că cererea va continua să crească. Propria sa agenție turistică a început să organizeze cursuri speciale de pregătire pentru ghizi precum și "circuite memoriale" în regiunea Kiev.
CITEȘTE ȘI Samsung a numit, în premieră, o femeie din afara familiei fondatoare în postul de CEO al unei diviziiDacă invazia rusească a declanșat un colaps imediat al industriei turistice din Ucraina, în acest an veniturile sectorului ar urma să le depășească pe cele din 2021, an anterior războiului dar marcat de pandemia de Covid-19, estimează Mariana Oleskiv. Creșterea se datorează în principal turismului intern, alimentat de bărbații ucraineni în vârstă de mobilizare care nu sunt autorizați să iasă din țară din cauza legii marțiale.
Anul trecut, Ucraina a înregistrat patru milioane de vizitatori străini, estimează Mariana Oleskiv, de două ori mai mulți decât în 2022, însă această cifră include și călătorii care au venit în Ucraina cu afaceri.
Ucraina se pregătește deja pentru perioada de după război, cu acorduri promoționale semnate cu Airbnb și TripAdvisor. "Războiul a pus proiectoarele pe Ucraina. Brandul nostru este mai puternic, toată lumea ne cunoaște țara", spune Mariana Oleskiv.