România conduce în creșterea retailului nealimentar din UE, cu un consum la maxime istorice și un potențial de expansiune în continuare semnificativ

România conduce în creșterea retailului nealimentar din UE, cu un consum la maxime istorice și un potențial de expansiune în continuare semnificativ
scris astăzi, 10:44

Nivelul consumului a atins un maxim istoric în 2024, iar piața continuă să prezinte oportunități importante de creștere, dacă tendințele actuale se mențin.

Achizițiile de bunuri nealimentare au crescut cu aproximativ 13% anul acesta față de anul anterior, ajungând la valori cu 60% mai mari decât media din perioada 2018-2019, conform Eurostat. România înregistrează o creștere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul de bunuri nealimentare, cea mai mare din Uniunea Europeană, subliniind potențialul semnificativ de dezvoltare al pieței locale de retail.

Urmărește-ne și pe Google News
România: Consumul mediu de băuturi pe locuitor a crescut, în 2023, la băuturile nealcoolice, vinuri și la băuturile alcoolice distilate CITEȘTE ȘI România: Consumul mediu de băuturi pe locuitor a crescut, în 2023, la băuturile nealcoolice, vinuri și la băuturile alcoolice distilate

Anul acesta au fost construite centre comerciale moderne cu o suprafață închiriabilă totală de peste 160.000 de metri pătrați, conform datelor preliminare citate de consultanții Colliers, care subliniază că piața locală încă oferă un potențial semnificativ de creștere. Municipiul Pitești s-a aflat în centrul atenției în 2024, atrăgând aproape 45% din noile suprafețe adăugate stocului național, care a ajuns la aproximativ 4,7 milioane de metri pătrați. Performanța remarcabilă a fost susținută de două proiecte importante: Argeș Mall, dezvoltat de Prime Kapital/MAS REI, și M Park Pitești, realizat de Mitiska.

Noile proiecte au fost bine primite de piață și se observă în continuare un interes puternic din partea chiriașilor pentru deschiderea de magazine. Rata de neocupare rămâne scăzută în proiectele dominante, chiar cu liste de așteptare în unele dintre cele mai populare mall-uri. O estimare preliminară pentru 2025 prevede aprox. 200.000 de metri pătrați de noi livrări, incluzand extinderea Mall of Moldova în Iași de către Prime Kapital/MAS REI, cu 62.000 de metri pătrați. Astfel, România ar putea depăși pragul de 5 milioane de metri pătrați de spații de retail până la sfârșitul anului 2026, marcând un moment important pe piață din perspectiva dezvoltatorilor și investitorilor.

„Rezultatele obținute de diverși retaileri arată că România livrează constant fie cele mai bune, fie printre cele mai bune performanțe din Uniunea Europeană în ceea ce privește marjele de profit. Acest aspect indică un nivel scăzut al concurenței, ceea ce înseamnă că există încă loc pentru noi jucători pe piață. Perspectivele pentru retailul fizic sunt încurajatoare, susținute de creșterea cheltuielilor de consum, scăderea ratelor dobânzilor, întărirea încrederii consumatorilor și avansul continuu al numărului de turiști. Stabilitatea regimului chiriilor și prognozele favorabile pentru acestea contribuie la menținerea valorii pieței de retail și la dinamizarea activității investiționale. De asemenea, randamentele ridicate oferite de centrele comerciale reprezintă un factor cheie care va continua să stimuleze revenirea investițiilor în anul următor”, explică Silviu Pop, Director ECE & Romania Research la Colliers.

Marile companii petroliere vor să ajute companiile majore de tehnologie din SUA să alimenteze cu energie centrele de date pentru inteligență artificială CITEȘTE ȘI Marile companii petroliere vor să ajute companiile majore de tehnologie din SUA să alimenteze cu energie centrele de date pentru inteligență artificială

Companiile din sectorul comerțului cu amănuntul din România au înregistrat în 2022 o marjă operațională brută de aproximativ 9%, potrivit datelor Eurostat,  devansând ușor țări precum Olanda, Germania și Polonia. Acest context favorabil a încurajat mai multe branduri internaționale să își deschidă în 2024 primul magazin fizic în România, după ce anterior erau prezente doar prin magazine multi-brand sau prin vânzări online. Printre acestea se numără Rituals Cosmetics și Kiko Milano în domeniul cosmeticelor, Budmil și Bogner în zona fashion, dar și Happy Restaurants și Hesburger în sectorul restaurantelor. De asemenea, anul acesta și-a făcut  intrarea pe piața locală și cel mai mare retailer polonez alimentar cu concepte de proximitate, Zabka, prin brandul Froo.

În termeni reali, ajustați la rata inflației, datele Institutului Național de Statistică evidențiază o dublare a puterii de cumpărare a salariatului mediu în România din 2014 până în prezent. Astfel, deși anii de pandemie au fost marcați de incertitudini, resursele acumulate în perioada anterioară au permis României să obțină rezultate bune. Conform Eurostat, România a înregistrat o creștere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul de bunuri nealimentare, fiind lider în Uniunea Europeană. Pentru comparație, alte state, precum Polonia (+40%), Ungaria (+14%) și Cehia (+10%), au înregistrat o creștere considerabil mai mică.

„Această evoluție subliniază atractivitatea pieței de retail din România, care continuă să atragă jucători internaționali de renume. Observăm că sectorul comercial a redevenit interesant pentru achiziții. Nu doar în România, ci și la nivel internațional, investitorii își îndreaptă tot mai mult atenția către această clasă de active, care și-a demonstrat reziliența în perioada pandemiei.  În cazul României, creșterile au continuat să fie susținute. Există, așadar, un calendar relativ aglomerat de tranzacții în desfășurare, care implică active comerciale. În ultimii doi ani, sectorul de retail a reprezentat aproximativ 40% din totalul tranzacțiilor de investiții din România”, conchide Simina Niculiță, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.

viewscnt
Afla mai multe despre
retail
romania
magazine