Retailerul german Lidl, liderul pieței de retail alimentar din România, a redus semnificativ ritmul anual de expansiune pe piața locală, deschizând în ultimii doi ani cu 70-80% mai puține magazine decât în anteriorii 3 ani. În paralel a ajuns și la acumularea unui excedent de terenuri, pe care compania a decis să le vândă, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Temperarea ritmului de expansiune al Lidl a început în 2023, an în care retailerul a inaugurat numai 7 magazine, și a continuat în 2024, când au fost deschise 8 magazine până la sfârșitul lunii noiembrie. Reducerea este semnificativă în contextul în care în 2022 au fost deschise 38 de unități noi, în 2021 au fost 39 de magazine deschise, iar în 2020, altele 33 de spații.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În paralel, în ultimii 3 ani, s-a înmulțit și numărul de terenuri excedentare scoase la vânzare de Lidl: de la 15 proprietăți în 2021 la 25 de loturi în 2024.
„Avem scoase la vânzare suprafețele excedentare de la mai multe terenuri pe care avem magazine. În acest moment, avem în portofoliu suprafețele excedentare de la peste 25 de terenuri, a căror suprafață totală ajunge la aproximativ 150.000 metri pătrați.
În acest calcul total se află și terenul excedentar de la Depozitul Fundeni. Distribuția acestor terenuri este la nivel național, în orașe precum: Craiova, Medgidia, Galați, Târgu Neamț, Piatra Neamț, Mediaș, Șelimbăr etc.“, au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții Lidl.
Chiar dacă majoritatea terenurilor excedentare se află lângă magazine Lidl funcționale, sunt și cazuri de terenuri pe care pur și simplu nu s-a mai construit un magazin așa cum se intenționa în momentul achiziției, iar acum acestea sunt scoase la vânzare.
Spre exemplu, Lidl deține circa 17.000 de metri pătrați de teren în zona Sisești din București, învecinat cu terenul pe care IKEA a anunțat că va construi un ansamblu rezidențial de proporții. Retailerul a renunțat la planul de a construi aici un magazin Lidl, iar proprietatea se află acum la vânzare.
Un alt exemplu este în Urziceni, localitate în care Lidl deține un teren liber de circa 10.000 de metri pătrați scos la vânzare pentru că a decis să nu mai construiască un magazin aici.
La fel în Tulcea, unde are un lot de 5.900 de metri pătrați cumpărat tot cu gândul la construcția unui magazin, însă pus acum pe lista proprietăților de vânzare.
Totuși, cea mai mare suprafață excedentară de teren din portofoliul Lidl este de 76.000 de metri pătrați și se află lângă centrul său logistic inaugurat în 2023 în Fundulea (Călărași). Lidl cumpărase un teren peste 173.000 de metri pătrați în apropierea autostrăzii A2, pe care a construit depozitul de circa 56.000 de metri pătrați, iar restul terenului a fost scos acum la vânzare.
Retailerul a anunțat că scoate la vânzare și depozitul de circa 38.000 de metri pătrați din localitatea prahoveană Nedelea, ale cărui operațiuni sunt mutate în noul depozit construit în Ariceștii Rahtivani, în același județ.
În ciuda scăderii ritmului de expansiune din ultimii doi ani, planul anunțat al Lidl este să revină la livrarea a peste 30 de unități anual în următorii 6 ani, adică un plus de circa 200 de magazine.
Lidl a început să își diversifice și modalitățile de expansiune locală, plan prezentat în premieră de Profit.ro. Noua direcție urmărită de Lidl este aceea a închirierii spațiilor în care își au magazinele, în condițiile în care majoritatea celor peste 350 de magazine ale sale din România sunt deținute în proprietate și dezvoltate de propria sa diviziei imobiliară.
Anul acesta, Lidl a vândut consorțiului format din Square 7 și M Core opt sau nouă proiecte de magazine, cu scopul închirierii lor după construire, și a încheiat astfel de parteneriate și cu alți investitori imobiliari.
Profit.ro a anunțat că Lidl a ieșit pe piață cu pachete de proprietăți formate din peste 20 de terenuri amplasate în mai multe localități din România, pe care sunt autorizate sau în curs de autorizare construcția de magazine Lidl. Valoarea de piață a pachetelor depășește 20 de milioane de euro.
Profit.ro a anunțat o serie de proiecte de magazine la care lucrează Lidl doar la nivelul Bucureștiului, aflate în diferite stadii de avizare a construcției. Unul pe o parte din fosta fabrică de pâine Vel Pitar din Berceni, altul pe o parte din fosta platformă Helitube din Colentina, altul pe o parte din fosta fabrică Filan din Pantelimon, unul în locul centrului de montaj al instalațiilor GPL din zona Progresul, printr-un contract de superficie cu bulgarii de la AGR Autogas Group. Unul în cartierul Vatra Luminoasă, pe un teren cumpărat de la grupul financiar Rockefeller; încă unul pe o bucată din fosta fabrică Energomontaj de lângă CET Sud; unul în parcul de retail planificat de proprietarii Auto Cobălcescu lângă Dedeman Ghencea și altul pe strada Codrii Neamțului, lângă complexul rezidențial Edenia Titan din Sectorul 3. Un alt magazin va fi ridicat pe o parte din terenul fostei platforme IMGB, pe care Lidl se pregătește să îl cumpere de la Lion Capital.
Rețeaua de magazine Lidl a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri netă de circa 22 miliarde de lei și un profit net de aproximativ 1 miliard de lei, rezultat cu care a rămas în fața rețelei Kaufland, pe care a detronat-o în 2020 din fruntea ierarhiei retailerilor locali.
Lidl are aproximativ 376.000 de angajați, dintre care peste 12.000 în România, unde retailerul german are deschise peste 350 de magazine și 6 centre logistice.
Lidl și Kaufland fac parte din grupul Schwarz, cel mai mare grup de retail alimentar din Europa și al patrulea cel mai mare retailer din lume după cifra de afaceri.
Grupul Schwarz este controlat de miliardarul Dieter Schwarz (85 de ani), cel mai bogat german, cu o avere estimată la 29,5 de miliarde de dolari de revista americană Forbes.