Producătorul chinez de automobile electrice Zeekr va lansa gratuit capacități avansate de asistență pentru șoferi pentru clienții săi locali, în contextul unei competiții tot mai intense pe piață, a declarat CEO-ul Zeekr, Andy An, pentru CNBC înaintea unui eveniment de lansare de marți, transmite CNBC.
Tehnologia permite mașinii să circule aproape autonom între destinații prestabilite, atâta timp cât șoferii țin mâinile pe volan și există aprobarea autorităților – ceea ce devine din ce în ce mai frecvent în marile orașe din China.

Zeekr este cea mai recentă marcă chineză de vehicule electrice care își îmbunătățește sistemele de asistență pentru șoferi, în timp ce Tesla încearcă să atragă mai mulți cumpărători pentru propria sa versiune, numită Full Self Driving, în China.
După criticile inițiale că software-ul Tesla, care costă 64.000 de yuani (8.850 de dolari), este prea scump, unii utilizatori chinezi de pe rețelele sociale au afirmat luni că Tesla oferă gratuit acest sistem pentru unii utilizatori până pe 16 aprilie. Tesla nu a răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Versiunea Zeekr va fi gratuită, inițial pentru un grup de testare, urmând să fie disponibilă publicului începând cu luna aprilie, potrivit companiei.
”În acest moment al dezvoltării, cred că abonamentele nu sunt atât de relevante”, a declarat CEO-ul Andy An într-un interviu acordat vineri, conform unei traduceri CNBC din mandarină.
Având în vedere competiția acerbă, An a spus că Zeekr trebuie să recupereze decalajul față de liderii pieței și să devină un jucător de top.
”Așadar, trebuie să suportăm anumite costuri”, a adăugat el, menționând că Zeekr oferea anterior doar funcții de asistență mai simple, precum cele pentru parcare.
Zeekr, companie listată în SUA, urmează să publice rezultatele financiare trimestriale joi, înainte de deschiderea pieței americane. Acțiunile Zeekr au crescut cu aproximativ 6% de la începutul anului.
Tehnologia Nvidia și utilizarea lidar
CEO-ul Zeekr a precizat că sistemul de asistență utilizează două cipuri Nvidia Orin X și un senzor lidar (tehnologie de detectare și măsurare a distanțelor prin laser), care permite vehiculului să navigheze fără a depinde prea mult de condițiile de iluminare.

Versiunea viitoare a sistemului va folosi un cip auto mai avansat de la Nvidia, denumit Thor, un senzor lidar cu rază lungă și patru senzori lidar cu rază scurtă.
”Utilizarea lidar poate crește costurile, dar acest lucru reflectă cât de mult punem accent pe siguranță”, a explicat An. El a mai spus că sistemul destinat piețelor internaționale nu va utiliza, deocamdată, cipurile Nvidia, din cauza reglementărilor diferite și a cerințelor specifice fiecărei piețe.
Sistemul Zeekr va fi folosit și pentru modelele EV ale mărcii Lynk & Co, iar pe viitor ar putea fi implementat și pe vehiculele companiei-mamă Geely. Zeekr a preluat oficial Lynk & Co în acest an.
De la războiul prețurilor la competiția sistemelor de asistență
Vânzările platformelor Nvidia pentru conducere autonomă au contribuit la creșterea veniturilor diviziei auto și robotică a gigantului american la un nivel record de 570 milioane de dolari în al patrulea trimestru al anului fiscal 2025.
Reflectând cererea tot mai mare, producătorul chinez de senzori lidar Hesai a anunțat luna aceasta că livrările sale s-au dublat anual timp de patru ani consecutivi, până în 2024.
Directorul financiar al Hesai, Andrew Fan, a declarat săptămâna trecută pentru CNBC că se așteaptă la o creștere semnificativă a sistemelor avansate de asistență pentru șoferi în acest an, comparativ cu 2023, menționând o glumă din industrie conform căreia piața chineză a vehiculelor electrice a trecut de la ”un război al prețurilor” la ”un război al sistemelor de asistență pentru șoferi”.
În ultimii doi ani, această tehnologie a devenit un punct esențial de vânzare pentru vehiculele electrice din China, care includ atât mașini 100% electrice, cât și hibride.

BYD și alți concurenți din China
Gigantul chinez al vehiculelor electrice, BYD, a anunțat în februarie că va implementa funcții de asistență la condus pentru peste 20 de modele de automobile. Deocamdată, aceste funcții se concentrează pe parcare și navigație pe autostradă, dar compania intenționează să lanseze un upgrade cu asistență de la punct la punct până la sfârșitul anului 2025.
Versiunea de bază a sistemului BYD utilizează un cip de la Horizon Robotics alături de Nvidia Orin, în timp ce versiunile mai avansate se bazează exclusiv pe alte cipuri Nvidia, potrivit unei analize realizate de Nomura.
Startupul chinezesc Xpeng, un alt client Nvidia care a mizat devreme pe sistemele avansate de asistență, a livrat peste 30.000 de mașini pe lună din noiembrie, datorită noului său model P7+, care a eliminat necesitatea abonamentelor pentru aceste funcții.
În schimb, Nio a promovat abonamente pentru funcțiile sale de asistență la condus, dar încă nu a început să taxeze utilizatorii pentru acestea, potrivit companiei.