SAP România, subsidiara locală a producătorului german de soluții software de business SAP, unul dintre cei mai puternici jucători europeni din industria de tehnologie, a continuat să facă angajări pe piața locală și se apropie de pragul de 1.000 de salariați. Diana David, directorul general al companiei, spune, într-un interviu acordat Profit.ro, că SAP Romania a înregistrat în ultimii ani o creștere notabilă a veniturilor generate de soluțiile cloud, că sectorul privat rămâne principalul acționar al bazei de clienți și că soluțiile AI și cloud au impact asupra leadership-ului unei companii, cu efecte asupra procesului decizional, eficienței operaționale și culturii organizaționale.
Cum caracterizați 2024 comparativ cu anii precedenți? Au avut loc schimbări în structura cifrei de afaceri? Dacă da, ce anume s-a modificat? În privința portofoliul de clienți, ce modificări au avut loc? Care este ponderea sectorului privat vs ponderea sectorului de stat și ce schimbări au avut loc în ultimii ani? Care este ponderea segmentului clienti mari vs ponderea segmentului IMM-uri și ce schimbări au avut loc în ultimii ani? Care sunt principalele verticale de business ca pondere în afacerile SAP Romania?
În ultimii ani, am asistat la o schimbare în structura cifrei noastre de afaceri. A existat o creștere notabilă a veniturilor generate de soluțiile cloud, reflectând cererea tot mai mare de platforme tehnologice flexibile, scalabile și agile. Ponderea veniturilor din cloud a crescut constant, depășind soluțiile tradiționale on-premise.
Eforturile noastre din acest an au fost marcate de un angajament puternic față de creștere, educație și impact social. Anul 2024 a marcat pentru noi o creștere semnificativă a capacității în majoritatea sectoarelor de servicii, susținută de consolidarea și promovarea României ca o alternativă mai accesibilă la serviciile de implementare și operare cloud, comparativ cu costurile ridicate din alte țări ale Uniunii Europene.
Căutăm constant să cultivăm talentele de pe piața locală. Prin intermediul SAP Labs Site-ului din București, am luat parte la inițiative precum târgul PoliJobs și competiția SmartHack. De asemenea, parteneriatele noastre academice s-au extins, colegii din SAP contribuind la programele de masterat și licență ale universităților partenere. În plus, prin intermediul SAP Labs Site la nivel local, am derulat inițiative care au inclus organizarea unei competiții naționale de robotică cu NextLab.Tech și Universitatea de Studii Economice, programe de mentorat cu TechSoup România și susținerea programului de incubare Social Impact Awards România pentru start-up-uri sociale.
Sectorul privat continuă să fie principalul acționar al bazei noastre de clienți, datorită investițiilor pe care sectorul privat le face în tehnologie pentru a rămâne competitiv și pentru a satisface cerințele în continuă evoluție ale pieței. Cu toate acestea, noi, precum și alți furnizori de software de pe piață, menținem un dialog permanent cu autoritățile locale cu privire la procesul de digitalizare din sectorul public.
Ponderea segmentului clienților mari a rămas constantă, deoarece aceste întreprinderi continuă să deruleze proiecte cuprinzătoare de transformare digitală. Cu toate acestea, a existat o creștere semnificativă a ponderii segmentului IMM-urilor în activitatea noastră. Această creștere se datorează disponibilității soluțiilor cloud dedicate IMM-urilor, care le permit acestora să acceseze tehnologie de nivel enterprise fără a fi nevoie de investiții inițiale semnificative.
În 2023, SAP Romania a avut un număr mediu de 807 angajați, indicator în creștere față de 2022 și 2021. Cum va închide compania acest an din perspectiva acestui indicator? Câți persoane au fost angajate în acest an în cadrul SAP Romania și pe ce poziții? Când va fi depășit pragul de 1.000 de angajați SAP în Romania?
Ne bucurăm să putem împărtăși că am avut o traiectorie de creștere de-a lungul anilor în ceea ce privește numărul colegilor din SAP România, traiectorie pe care o menținem și în 2024 și care este în concordanță cu strategia noastră de dezvoltare. În acest sens, ne apropiem de 1000 de angajați, un milestone pe care plănuim să îl anunțăm de îndată ce îl vom atinge.
Compania are trei birouri, în București, Timișoara și Cluj-Napoca. Luați în calcul deschiderea unui nou birou în țară? Daca da, în ce oraș? Câte persoane vor fi angajate?
În prezent, planurile noastre se concentrează pe menținerea angajamentului de a ne optimiza operațiunile existente și de a asigura cele mai bune servicii clienților noștri, prin intermediul celor trei locații din București, Cluj-Napoca și Timișoara. Bineînțeles, ne vom asigura că dăm de veste în cazul în care pe viitor vom deschide un nou birou în țară.
Finalul anului 2024 este aproape. Din perspectiva dvs., cum anticipați că va fi dinamica anului 2025 și, implicit, dinamica SAP Romania, în condițiile în care se vorbește de recesiune și modificări la nivelul taxelor și impozitelor?
Pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul anului 2024, este important să subliniem că, deși nu putem prezice viitorul cu certitudine absolută, putem reflecta asupra tendințelor și percepțiilor care au modelat anul curent. Încă din 2023, existau scenarii în care instabilitatea economică putea determina organizațiile să amâne inițiativele de transformare digitală. Cu toate acestea, am observat contrariul - multe întreprinderi și-au accelerat procesul de adoptare a soluțiilor cloud, considerându-le un mijloc de a anticipa provocările și de a spori reziliența prin flexibilitatea, scalabilitatea, și securitatea pe care le oferă. Pe măsură ce privim spre 2025, anticipăm că organizațiile vor continua să investească în aceste tehnologii pentru a-și optimiza operațiunile și a se pregăti pentru viitor. SAP România este pregătită să sprijine clienții și potențialii clienți în călătoriile lor de transformare digitală, așa cum a făcut-o și până acum. În plus, pe măsură ce înfruntăm provocările mediului actual, ne concentrăm din ce în ce mai mult pe puterea transformatoare a inteligenței artificiale în afaceri. Ne angajăm să ajutăm organizațiile să valorifice tehnologiile avansate nu numai pentru a face față schimbărilor economice, ci și pentru a prospera în fața acestora.
Se vorbește foarte mult de artificial intelligence și de impactul acestei tehnologii asupra activității angajaților și companiilor. Din perspectiva SAP Romania, cum va evolua gradul de adopție a AI în rândul companiilor din România și cum se implică SAP România în acest proces? Cum privesc clienții din România rolul tehnologie AI în desfășurarea business-urilor lor?
Dacă facem referire la propriile soluții, peste 24.000 de afaceri la nivel global beneficiază de capabilitățile AI ale SAP și continuăm să creștem ritmul în care clienții pot folosi soluții și servicii revoluționare, deoarece suntem pe deplin conștienți de potențialul pe care inteligența artificială îl are pentru îmbunătățirea afacerilor.
Astfel, ne așteptăm ca adoptarea inteligenței artificiale în rândul companiilor să accelereze semnificativ în următorii ani. Pe măsură ce companiile caută să îmbunătățească eficiența operațională, să stimuleze inovarea și să mențină un avantaj competitiv, AI va juca un rol esențial în transformarea diferitelor industrii. Clienții noștri din România văd din ce în ce mai mult valoarea automatizării sarcinilor repetitive, obținerea de informații în timp real și luarea de decizii bazate pe date. Ei explorează inteligența artificială pentru a îmbunătăți serviciile pentru clienți prin chatbots și asistenți virtuali, pentru a optimiza lanțurile de aprovizionare și pentru a îmbunătăți planificarea și analiza financiară, printre altele.
Statul român construiește o platformă de cloud guvernamental. Cum abordează acest domeniu companiile private?
În clipa de față, proiectul de cloud guvernamental este unul dedicat exclusiv statului român prin ministerele și insitituțiile sale, fără a avea o structură comercială definită pentru mediul privat. Încă de la începutul consultărilor publice, SAP România a sprijinit autoritățile cu puncte de vedere construite pe baza experienței și referințelor din alte state, atât în mod individual, cât și alături de companiile IT membre în ANIS (Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii) România. Am subliniat câteva elemente importante, cum ar fi definirea unei arhitecturi consistente interinstituționale, folosirea de soluții care au în standard bune practici pentru procesele specifice de sector public, cât și deschiderea către o viitoare scalare spre resurse din cloud-uri publice pentru inteligența artificială și o dimensionare rapidă a resurselor, totul cu o securitate mult îmbunătățită.
Sunt deschise companiile private să-și mute datele și informațiile în cloud și, la prima vedere, să piardă controlul lor?
Strategia noastră se concentrează exclusiv pe soluțiile cloud, toate inovațiile, capabilitațile și bunele practici ajungând direct în cloud. După cum am menționat anterior, din ce în ce mai mulți dintre clienții noștri fac tranziția către soluții cloud și, mai mult, protejarea datelor este un motiv cheie pentru mutarea clienților noștri on-premise în cloud, așa cum facem cu RISE with SAP. Continuăm să construim pe baza experienței noastre, mii de organizații din întreaga lume având încredere în SAP pentru a oferi operațiuni de încredere în sisteme cloud. Pentru a realiza acest lucru, avem o abordare holistică a securității ce are la bază trei piloni:
- Construim soluții sigure
- Executăm operațiunile din sistemele cloud în siguranță
- Promovăm o cultură a securității în tot ceea ce facem, de la instruirea angajaților noștri până la parteneriatul cu clienții noștri și ecosistemul nostru extins pentru a răspunde nevoilor de securitate și a o îmbunătăți.
Care este impactul soluțiilor AI și cloud în leadership-ul unei companii? Detaliați.
Impactul inteligenței artificiale și al soluțiilor cloud asupra leadership-ului unei companii poate fi cu adevărat transformator, deoarece, acestea pot avea efecte asupra procesului decizional, eficienței operaționale și culturii organizaționale. Unele dintre aceste arii au fost menționate și mai devreme.
Dacă ne gândim la procesul decizional, analizele predictive oferite de soluțiile bazate pe AI pot ajuta la anticiparea tendințelor, precum și la identificarea oportunităților și riscurilor, conducând la un leadership mai degrabă proactiv decât reactiv.
Soluțiile cloud pot raționaliza procesele, reduce costurile, precum și îmbunătăți colaborarea, contribuind la o eficiență operațională generală mai bună. În plus, atât inteligența artificială, cât și soluțiile cloud în general oferă scalabilitate și flexibilitate, permițând liderilor să schimbe rapid strategiile, să lanseze noi inițiative sau să răspundă la schimbările de pe piață cu perturbări minime, ceea ce contribuie la un nivel sporit de agilitate.