Hobby transformat de un român în afacere - expediții în Himalaya și Tibet. Cum a cucerit în doar 24 de ore vârfurile Everest și Lhotse

Profit.ro
scris astăzi, 10:35

Gabriel Băicuș, alpinistul care a cucerit în 24 de ore vârfurile Everest și Lhotse, de peste 8.000 de metri, și-a transformat hobby-ul într-o mică afacere, organizând expediții în Munții Himalaya din Nepal și în Tibet, pentru cetățeni spanioli.

Gabriel Băicuș s-a născut în județul Buzău și a copilărit în zona Nehoiu, loc în care a fost captivat de peisajele Carpaților de Curbură. Ulterior s-a mutat în Spania unde și-a împărtășit pasiunea alături de alți iubitori ai muntelui. În timp, drumețiile au fost înlocuite de escaladă și expediții în cei mai înalți munți ai lumii, scrie Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
Packeta își extinde rețeaua de puncte pick-up în marile orașe din România. Înțelegere cu Diverta, în insolvență CITEȘTE ȘI Packeta își extinde rețeaua de puncte pick-up în marile orașe din România. Înțelegere cu Diverta, în insolvență
Evenimente

24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a. Parteneri: ACUE, ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ContentSpeed, eMag
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-al Parteneri: ACUE, Electrica Furnizare, Raiffeisen Bank, Transgaz
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: BCR, BRD, ARB, Garanti
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania

"Alpinismul a început odată cu mutarea mea în Spania, unde am locuit în jur de 12 ani. Aveam o pasiune pentru munte, pentru natură doar că era într-o stare latentă. După ce m-am mutat în 2010-2011 în Spania, cumva acolo am descoperit acest hobby. Acolo sunt mulți oameni care practică acest sport, are mai multă amploare. Mă întâlneam cu oameni care îmi povesteau despre Munții Pirinei până într-o zi când am mers și eu pe munte. Așa am început să practic drumețiile, apoi mi-am dorit să fac lucruri mai tehnice și am făcut escaladă, mi-am dorit să ajung și la înălțimi mai mari și am fost în Africa de Nord apoi în Alpi. Apoi a venit și Himalaya...A fost această dorință de necunoscut de a explora...", a declarat Gabriel Băicuș.

La 38 de ani, buzoianul a reușit să cucerească sute de vârfuri din Europa, Africa și Asia, printre care Ama Dablam (6.814 m), Mera Peak (6.476 m), Island Peak (6160 m), Lobuche East (6.119 m), Manaslu (8.163), Lhotse (8.516) și Everest (8.848). Cu toate că a reușit să ajungă pe "Acoperișul lumii", de fiecare dată când ajunge la Brașov, locul în care locuiește în prezent, explorează Munții Carpați. O dorință pe care însă nu și-a îndeplinit-o este cucerirea vârful himalayan K2, al doilea cel mai înalt din lume și cel mai periculos de urcat din întregul lanț muntos. În anul 2023, Gabriel Băicuș a renunțat la ascensiune din pricina unor probleme de sănătate și a vremii nefavorabile.

FOTO Auchan extinde noul tip de magazine lansat recent în România CITEȘTE ȘI FOTO Auchan extinde noul tip de magazine lansat recent în România

"În munții Pirinei sunt peste 300 de vârfuri de peste 3.000 de metri și am făcut și eu aproximativ 100, după care le-am pierdut numărul. Obiectivele au venit cumva pe parcurs, inspirat de alți oameni. Mi-aș dori să mă întorc la K2, în Pakistan dar nu știu când exact. Să am o șansă de a-l urca pentru că anul trecut am luat un virus și a trebuit să cobor, nu am fost capabil să urc mai sus. Cel mai înalt vârf pe care am urcat a fost Everest, Lotse, Manaslu, toate cele trei vârfuri au peste 8.000 m. Am urcat și descopăr din ce în ce mai mult munții României, acum locuiesc în Brașov, îmi place foarte mult masivul Piatra Craiului pentru că are un aspect proeminent, frumos dar destul de neprietenos, potecile sunt foarte abrupte, foarte tehnice. Făgărașul îmi place foarte mult, sunt verzi munții noștri, Munții Buzăului îi țin minte. De câte ori am ocazia merg la Lacul Vulturilor, pe vârful Mălâia, pentru că sunt de acolo, merg în Munții Penteleu, este ceva aparte", a precizat alpinistul buzoian.

Pasiunea pentru alpinism a transformat-o într-o mică afacere printr-un proiect în cadrul căruia și-a propus să ajute cât mai mulți pasionați ai muntelui să experimenteze viața din Nepal și munții Himalaya.

FOTO Digi amână intrarea în Belgia, indicată ca \ CITEȘTE ȘI FOTO Digi amână intrarea în Belgia, indicată ca "surpriza istorică" a ultimului sfert de secol. Controverse cu instalarea cablurilor pe fațadele caselor. Zeci de mii de belgieni s-au înscris însă deja pentru a deveni clienți ai românilor

"În 2017-2018 a luat naștere acest proiect 'Viajes a Nepal', români nu am luat foarte mulți pentru că proiectul este cumva destinat vorbitorilor de limbă spaniolă, ținând cont că am locuit în Spania o lungă perioadă de timp și mi-am făcut acolo o imagine. Am luat și prieteni români care și-au dorit să vină cu mine în expediții.

Sunt organizate în Nepal dar au fost organizate și în Tibet-China. Mai nou am făcut și în Pakistan, în Karakorum, un lanț muntos în continuarea lanțului Himalaya. Sunt oameni din ce în ce mai mulți care și-au deschis apetitul pentru expediții, oferim o varietate mare de călătorii, de la drumeții de 2-3 zile, cu tururi culturale în Tibet sau Nepal, până la expediții de 40-50 de zile, pe vârfuri de peste 8.000 de metri", a precizat organizatorul.

Una dintre cele mai cunoscute expediții pe care românul o organizează este cea până la tabăra de bază a muntelui Everest, la peste 5.000 de metri.

FOTO Lanț celebru de restaurante de Fish & Chips, aflat în Guinness Book, pregătește intrarea în România CITEȘTE ȘI FOTO Lanț celebru de restaurante de Fish & Chips, aflat în Guinness Book, pregătește intrarea în România

"Noi îi selectăm pe doritori, cumva le propunem anumite circuite în funcție de cât de pregătiți sunt. Spre exemplu drumeția până la tabăra de bază Everest, cea mai cunoscută, durează în jur de 16-20 de zile, avionul până în Nepal costă aproximativ 1.000 de euro, apoi drumeția în sine, cu aproape totul inclus, undeva pe la 2.000 de euro. Echipamentul până la tabăra de bază nu trebuie să fie deosebit, unul care poate fi folosit și în Munții Carpați. Până la tabăra de bază, în sezon nu vei avea mai mult de -10, -15 grade Celsius, doar că fiind la o altitudine mai mare de 4.000-5.000 m și te vei simți mai vulnerabil, corpul găsește cu greu resurse să producă resurse pentru încălzire.

Nu este doar vorba de o drumeție, este vorba de o nouă cultură cu care intri în contact, nepalezii sunt foarte primitori, vei vedea felul lor de viață și te vei bucura de măreția munților Himalaya. Este și partea gastronomică foarte diferită, o experiență în sine zborul cu avioanele, nu are legătură doar cu munții, se leagă prietenii frumoase între participanții la expediții, iar cea mai mare răsplată este când ajungi la tabăra de bază, unde îți dai seama că ți-ai depășit propriile limite", mai spune Gabriel Băicuș.

Condițiile meteorologice și înălțimea pot pune la încercare rezistența celor care aleg să experimenteze munții Himalaya. "Trebuie să te faci prieten cumva și cu suferința", astfel încât la final să te poți bucura de măreția peisajelor montane.

"Este cert că sunt provocări în astfel de drumeții, încerc să le spun clienților că este important să dea dovadă de flexibilitate și să rămână deschiși. Părăsim zona de confort și putem reacționa într-un anume fel. Răul de înălțime este cel mai frecvent întâlnit, la peste 3.500 m corpul începe să simtă lipsa oxigenului și sunt mai multe simptome cum ar fi durerile de cap, lipsa apetitului, chiar se poate ajunge la lipsa forței, a coordonării. Trebuie să te faci prieten cumva și cu suferința. Lucrurile frumoase vin și cu suferință, dar recompensa este pe măsură pentru că reușești să treci peste acele limite. O să îți expui corpul la temperaturi ridicate, la valori scăzute...", atrage atenția buzoianul.

Anul viitor, alpinistul buzoian și-a propus să organizeze o expediție în Munții Makalu, aflat la granița între Nepal și Tibet.

"La anul este foarte probabil să încerc un vârf de peste 8.000 m, vârful Makalu, în luna aprilie. În mod normal organizez, una sau două expediții pe an dar mai ofer consultanță celor care doresc să meargă în expediții cu colaboratorii locali. Îi pregătesc psihic și fizic, îi ajut cu echipamentul, să aleagă cea mai bună drumeție în funcție de dorințele și capacitățile lor", a conchis alpinistul român.

În anul 2022, Gabriel Băicuș a reușit o premieră pentru alpinismul românesc, escaladarea a două dintre cele mai înalte vârfuri ale planetei, Everest și Lhotse, în puțin peste 24 de ore, fără întoarcere în tabăra de bază.