FOTO Penny își păstrează ritmul de expansiune în România, cu 35-40 de noi magazine. Daniel Gross, CEO: Potențialul peste 10 ani e în jur de 1.000 de magazine. Bucureștiul mai suportă foarte multe magazine Penny, însă nu prea găsim spații potrivite

FOTO Penny își păstrează ritmul de expansiune în România, cu 35-40 de noi magazine. Daniel Gross, CEO: Potențialul peste 10 ani e în jur de 1.000 de magazine. Bucureștiul mai suportă foarte multe magazine Penny, însă nu prea găsim spații potrivite
scris astăzi, 07:38

Discounterul Penny, parte din grupul german REWE, unul dintre cei mai mari retaileri prezenți pe piața locală, își menține ritmul de extindere și în 2025, plănuind deschiderea a 35-40 de magazine în țară și vizând în principal orașele cu cel puțin 15.000 de locuitori. Circa 80% din bugetul de investiții anual merge către partea de extindere.

Compania a finalizat 2024 cu un total de 416 magazine la nivel național.

Urmărește-ne și pe Google News

“400 de magazine la nivel național era un target pus de noi din 2014 pentru anul 2025. Am ajuns un an mai devreme la ceea ce ne-am propus și suntem mândri de ce am realizat, mai ales că magazinele merg bine”, spune, Daniel Gross, CEO-ul Penny România, pentru Profit.ro.

În 2019, Penny a comunicat un nou target de expansiune pentru următorul deceniu, de 619 magazine până în 2029.

Mesajul cu care România cheamă, în fața unei săli pline la Viena, investitorii străini: Hidroelectrica este probabil cel mai mare producător de energie din lume! CITEȘTE ȘI Mesajul cu care România cheamă, în fața unei săli pline la Viena, investitorii străini: Hidroelectrica este probabil cel mai mare producător de energie din lume!

“Probabil că undeva în primăvară o să comunicăm și următorul target pentru următorul deceniu. Noi avem în proximitatea magazinului doar aproximativ 40% din clienții potențiali. Deci, practic, dacă acum suntem la 40%, probabil potențialul peste 10 ani e în jur de 1.000 de magazine.

Targetul oficial este, într-adevăr, de 619 magazine în 2029”, spune Daniel Gross, adăugând că România are potențialul de a suporta o extindere atât de amplă, cel puțin pe partea de magazine de proximitate și discount, formate care încă nu au ajuns la maturitate.

FOTO Penny își păstrează ritmul de expansiune în România, cu 35-40 de noi magazine. Daniel Gross, CEO: Potențialul peste 10 ani e în jur de 1.000 de magazine. Bucureștiul mai suportă foarte multe magazine Penny, însă nu prea găsim spații potrivite

“Acum pe România a evoluat foarte mult. Comparativ cu țările din afară nu sunt multe magazine, însă formatele nu au același potențial.

De exemplu, formatul de hipermarket se apropie de maturitate, acolo nu văd că este foarte mult spațiu, formatul de supermarket e în zona de consolidare, dar și acolo mai este încă destul de mult spațiu pentru dezvoltare, discounterii însă, din punctul meu de vedere, nu au ajuns încă nici la jumătate.

Casa de modă Christian Lacroix a fost vândută CITEȘTE ȘI Casa de modă Christian Lacroix a fost vândută

Iar pe partea de magazine de proximitate încă mai e foarte mult loc de dezvoltare. Abia acum intră concurența acolo. Deci, pe partea de proximitate încă o să fie destul de multă creștere în viitor”, explică CEO-ul Penny și dă exemplu Polonia, o țară cu care România este comparată destul de frecvent, care are circa 5.000 de discounteri și aproximativ 38-39 de milioane de locuitori.

“Dacă împart la doi, ca să ajungem la 19 milioane de locuitori cât are România, și dacă ne uităm la ce număr de magazine sunt în Polonia, vedem că e încă foarte mult potențial în România, atât pe ce înseamnă discounteri, cât și magazine de proximitate. Vedem potențial”, precizează acesta.

FOTO Penny își păstrează ritmul de expansiune în România, cu 35-40 de noi magazine. Daniel Gross, CEO: Potențialul peste 10 ani e în jur de 1.000 de magazine. Bucureștiul mai suportă foarte multe magazine Penny, însă nu prea găsim spații potrivite

Astfel că, România ar putea suporta cu siguranță cel puțin 1.000 de magazine Penny, Bucureștiul având cel mai mare potențial de dezvoltare pentru formatul propus de companie. 

România - inclusă și de CNN printre cele mai bune locuri de vizitat după surpriza Vogue. \ CITEȘTE ȘI România - inclusă și de CNN printre cele mai bune locuri de vizitat după surpriza Vogue. "Capitala are un fermecător Centru Vechi, acum un pic supraîncărcat cu baruri."

“Cam 75% din magazine sunt proprietatea REWE, ale noastre, iar 25% sunt spații închiriate, însă, în ultimii 2-3 ani, am mers cam cu o rată de 55% ale noastre și 45% închiriate. Pe viitor tot cam așa o să mergem, cu 75% ale noastre și 25% închiriate.

Vis-a-vis de cât de ușor e să găsim locații, noi avem echipă foarte bună de expansiune și nu văd că e mai greu decât în trecut. Există limite în anumite zone, e mai greu în funcție de limitările administrative, dar în afară de condiția să avem 15.000 de locuitori în apropiere, deschidem peste tot, din București până în Calafat.

Bucureștiul mai suportă foarte multe magazine Penny, însă nu prea găsim spații care să se potrivească pe ce ne trebuie nouă. Ne trebuie cam 800-830 metri pătrați suprafață de vânzare. Asta înseamnă peste 1.000 de metri pătrați suprafață totală. Și în București găsim mai greu. Noi suntem în București cu cea mai mică cotă de piață din toate toate zonele. Aici avem în esență cel mai mare potențial relativ”, mai spune Daniel Gross.

FOTO Penny își păstrează ritmul de expansiune în România, cu 35-40 de noi magazine. Daniel Gross, CEO: Potențialul peste 10 ani e în jur de 1.000 de magazine. Bucureștiul mai suportă foarte multe magazine Penny, însă nu prea găsim spații potrivite

Compania continuă și în 2025 același ritm de investiții, alocând 150 de milioane de euro. Cea mai mare parte din bugetul de investiții anual, peste 80%, merge către dezvoltarea rețelei de magazine.

“În momentul de față testăm tot felul de variante, dar nu avem planuri pentru noi concepte de magazine. Încă nu-i nimic validat. Ne uităm, avem tot felul de magazine unde testăm în funcție de feedback-ul clienților, dar nu avem încă nimic concret.

Un oraș din România - în National Geographic printre cele 5 locuri de vizitat în Europa în 2025, ca \ CITEȘTE ȘI Un oraș din România - în National Geographic printre cele 5 locuri de vizitat în Europa în 2025, ca "destinație obligatorie"

Noi ne gândim tot timpul pe termen mediu și lung, n-o să vină nimic în următoarele 18 luni în direcția asta. E bine adaptat ce facem acum, mergem în zona de digitalizare, omnichannel, pe acestea ne concentrăm acum, pentru că aici vedem și potențialul bun de creștere. Magazinele așa cum sunt astăzi, sunt bine adaptate la ce își dorește clientul din România”, precizează CEO-ul Penny România.

FOTO Penny își păstrează ritmul de expansiune în România, cu 35-40 de noi magazine. Daniel Gross, CEO: Potențialul peste 10 ani e în jur de 1.000 de magazine. Bucureștiul mai suportă foarte multe magazine Penny, însă nu prea găsim spații potrivite

În vara anului 2024, Penny a deschis în România, în zona bucureșteană Politehnica, după o perioadă de pregătire de 80.000 de ore, primul magazin autonom, în care articolele sunt scanate automat, prin intermediul unui sistem de camere smart, amplasate în magazin.

“Este primul magazin autonom Penny din lume, ceea ce e mare lucru. Magazinul ne surprinde plăcut. Sincer, nu ne așteptam să meargă atât de bine. Nu avem acum în plan să deschidem unul fully autonom, dar avem în plan să luăm de acolo bucăți care le putem adapta și să le folosim în alte magazine. Învățăm. Magazinul e laborator.

EXCLUSIV Surpriza OSHEE în România și birocrația: Este incredibil - am reușit să listăm produsele în marile magazine mai repede decât să deschidem contul bancar. Planurile companiei CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Surpriza OSHEE în România și birocrația: Este incredibil - am reușit să listăm produsele în marile magazine mai repede decât să deschidem contul bancar. Planurile companiei

Eu chiar cred că, pe viitor, în 3-5 ani, multe componente ale acestui magazin autonom o să devină standard, fără să fie fully autonom, pentru că fully autonom înseamă destul de multă tehnologie și tehnologia asta se amortizează destul de repede și asta înseamnă presiune pe costuri, deci va trebui să devină tehnologia ceva mai ieftină în viitor. Dar eu o văd absolut realizabilă”, afirmă Daniel Gross.

Tot în 2024, compania a finalizat și extinderea logistică a depozitului de la Bacău, cu 7.500 de metri pătrați și a început deja construcția la centrul logistic de la Mihăilești, acesta fiind cel de-al cincilea depozit al său, urmând să fie inaugurat în vara acestui an.

“Ritmul de deschideri de noi depozite sau extinderi ale celor actuale e în funcție de numărul de magazine, evident, coroborat și cu succesul fiecărui magazin. Avem nevoie de un centru logistic la 90 de magazine. Fie deschidem, fie extindem. Avem suprafețe mari cumpărate acolo unde avem centrele logistice actuale și în funcție de optimizarea logistică ori mai deschidem un centru logistic ori le extindem pe cele existente”, afirmă acesta.

FOTO Penny își păstrează ritmul de expansiune în România, cu 35-40 de noi magazine. Daniel Gross, CEO: Potențialul peste 10 ani e în jur de 1.000 de magazine. Bucureștiul mai suportă foarte multe magazine Penny, însă nu prea găsim spații potrivite

Toate centrele logistice și peste 100 de magazine ale companiei sunt acoperite cu panouri fotovoltaice și au și stații de încărcare electrice.

“Peste jumătate din tot ce deschidem, în general ale noastre, cu siguranță au fotovoltaice. Cele aflate în chirie nu prea putem pune fotovoltaice. Panourile fotovoltaice acoperă undeva la 25% din necesarul de energie. Din cauză că avem produse proaspete și produse congelate, necesarul nostru de energie e destul de mare.

Grupul REWE și-a propus ca până în 2040 să fie carbon neutral. Tehnologiile sunt încă destul de scumpe. Eu cred că în următoarea decadă o să devină și conceptul de carbon neutral relativ normal. Oricum, noi ca și magazin, nu avem așa un impact mare, dar contează și cum se produc materialele cu care construiesc magazinul etc.. Sunt mai multe lucruri care trebuie optimizate, dar direcția e clară și e posibilă. Nu-i nimic cu utopic în asta”, mai spune Daniel Gross.

EXCLUSIV FOTO DAbo Doner discută atragerea unui investitor strategic: Suntem dispuși să dăm 30% din business. Semnătură aproape gata cu un investitor din Germania, pusă însă pe hold de alegerile din România CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO DAbo Doner discută atragerea unui investitor strategic: Suntem dispuși să dăm 30% din business. Semnătură aproape gata cu un investitor din Germania, pusă însă pe hold de alegerile din România

Penny România a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de peste 8,32 miliarde de lei, reprezentând un avans de 16% față de anul anterior.

“Creșterea este de două cifre și în 2024, între 10 și 20%, în linie cu trendul tuturor anilor trecuți. Probabil că o să avem cea mai mare creștere din piață, la fel cum a fost și în ultimii 2 ani. Chiar dacă anul trecut, datorită faptului că am avut adaptarea contabilă, nu s-a văzut, dar și în trecut am avut pe operativ cea mai mare creștere. Și anul ăsta avem probabil cea mai mare creștere din piață.

Creșterea ne vine în principal de la clienți. Avem creștere foarte, foarte bună de clienți. Clienții aleg din ce în ce mai mult Penny și probabil datorită faptului că suntem acolo pentru clienții chibzuiți. Am avut pe final de an o mică deflație în sortimentul nostru, asta înseamnă că prețurile au fost mai mici decât anul trecut și este probabil un motiv pentru care mulți clienți ne aleg.

Pentru noi asta înseamnă însă o provocare, pentru că mișcăm volum mai mare cu valoare mai mică și asta pune presiune pe costuri”, afirmă Daniel Gross.

În 2023, echipa Penny a crescut la peste 7.300 de angajați.

viewscnt
Afla mai multe despre
penny românia
daniel gross