Fryday, lanț românesc de fast-food fondat de suceveanul Lucian Florea în 2019, vrea să deschidă 8 restaurante în mall și 4 drive-thru-uri în 2024, în orașe în care prezența marilor jucători din segmentul de QSR (quick-service restaurant), precum McDonald’s, KFC sau Burger King este mai redusă sau chiar inexistentă.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În momentul de față, rețeaua numără 12 restaurante în orașe precum Oradea, Craiova, Alba Iulia, București, Arad, Timișoara, Iași, Pitești, Galați, Vaslui și Târgu Mureș.
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Primul restaurant Fryday a fost inaugurat în urmă cu 5 ani, în Suceava.
„Având în vedere că timpul de a putea penetra în mall, așa cum este AFI sau Sun Plaza ori alte mall-uri foarte cunoscute, este destul de ridicat și putem vorbi și de ani. Noi mutăm focusul în identificarea terenurilor și construcția de drive-thru-uri, care ne permit să ne adaptăm inclusiv într-o perioadă gen cum a fost pandemia.
Dar nu refuzăm spațiile de mall, ci vom scala în paralel. Anul viitor avem un plan cu patru drive-thru-uri și opt spații de mall. Dacă e să ne uităm numeric, să spunem că focusul e pe mall-uri, dar 60-65% din bugetul de expansiune pleacă pe drive-thru”, spune, pentru Profit.ro, Lucian Florea, fondatorul Fryday.
Spațiile stradale, adaugă el, nu sunt de interes momentan, ele fiind potrivite mai degrabă pentru restaurantele de tip table service.
CITEȘTE ȘI FOTO Tractorul MadeInRo - RURIS Craiova reconfirmă: lansează o fabrică pentru un tractor românesc. "Dăm o nouă viață fostei fabrici MAT Craiova!"„Avem câteva suit-spoturi la care într-adevăr am putea acorda atenție, cum ar fi Piața Romană, Piața Unirii în București, care sunt locații de referință pentru acest tip de business. În schimb, nu intrăm în stradal. Am refuzat orice spațiu stradal.
QSR tradițional, așa cum suntem noi, merge în zona de drive-tor, unde oamenii pot parca mașina, pot petrece timp la interior, pot cumpăra pe drive-thru-urilor datorită lipsei de timp și în mall, în centre comerciale.
Spațiile stradale au cunoscut un succes mai mare pentru restaurantele table service, unde lumea petrece timp și merge și caută un alt tip de produs. În afară funcționează. Sunt orașe din Europa, unde QSR performează încă stradal.
În România, noi nu credem și ne uităm la trend, cei mari, precum McDonald’s, au ieșit din spații stradale, s-au dus către drive-thru-uri, iar ceilalți care au intrat, precum Burger king, din informațiile pe care le avem, nu performează”, afirmă acesta.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Hello Donuts se duce cu gogoși românești în Republica Moldova și Ungaria. Constantin Puiu, proprietar: Discutăm atragerea unui investitor. Pregătim și prima unitate stradalăPrintre orașele vizate pentru extindere se numără Hunedoara, Botolani, Reșița, Focșani, Timișoara, Iași, dar și altele.
„Ne uităm la orașele unde prezența marilor jucători este scăzută sau care sunt intrați recent sau nu sunt deloc, dar nu vom neglija nici orașele mari”, precizează Lucian Florea.
În ceea ce privește o posibilă extindere prin achiziții, fondatorul Fryday afirmă că este deschis să cumpere anumite businessuri sau să cesioneze anumite contracte.
CITEȘTE ȘI Vacanța copiilor aglomerează stațiunile de pe Valea Prahovei. Cât a ajuns să coste o noapte de cazare„Aici există două paliere, unul prin care noi putem cesiona două sau mai multe contracte ale unui lanț, care pentru el, să spunem, nu sunt performante acele locații. Doar că, direcția principală nu este să cumpărăm, să achiziționăm, să cesionăm contracte. Direcția noastră este ca odată ce am intrat în anumite mall-uri cu anumiți proprietari într-un parteneriat, cifrele pe care le văd la noi să-i determine să ne acorde organic spații comerciale și să aibă încredere în brandul fryday, pentru că se vede cu ochiul liber că are un un hipe și-și face treaba.
Momentan se poartă discuții, dar cu antreprenori care au francize sau sunt antreprenori mici. Nu avem momentan discuții cu lanțuri pentru a achiziționa sau a fuziona, în ideea de a-i absorbi, pentru că ar fi o valoare destul de importantă pe care ar trebui să o bugetăm, iar focusul nostru se mută în perioada următoare pe drive-thru-uri și pe zonele mai puțin populate de brandurile foarte consacrate, unde putem să intrăm mai ușor și să începem să performăm”, explică el.
CITEȘTE ȘI FOTO Tranzacție - Holdingul german Mutares cumpără o nouă fabrică în RomâniaScalarea internațională a brandului Fryday va avea loc în 2030, după ce pe plan național compania va ajunge la cel puțin 60-70 de restaurante, cu o capitalizare proprie.
„Astfel încât să putem deschide câteva flagship stores, după care de acolo să acordăm master francize. Nu vom vrea să scalăm noi în țări. Vom vrea să deschidem și să operăm un restaurant flag și după care să ne găsim parteneri, care asta fac - scalarea unor business-uri pe plan local și regional. O s-o francizăm internațional. În România nu vom franciza”, precizează acesta.
CITEȘTE ȘI FOTO Kiddo, controlat de Cristina Șucu, se extinde în RomâniaFryday are 200 de angajați în prezent, iar în 2025 estimează că numărul acestora se va dubla.
Cifra de afaceri a companiei va ajunge la 80 de milioane de lei în 2024, de la 28 de milioane de lei în anul anterior, iar pentru 2025 vizează să înregistreze vânzări de 150 de milioane de lei.
CITEȘTE ȘI Undă verde - Tranzacție în avocatura din România: Kinstellar preia o casă de avocatură„Momentan am refuzat fondurile de investiții pentru că sunt bani scumpi. Noi ne putem finanța bancar. Avem parteneri strategici bancari precum Banca Transilvania, Raiffeisen, unde avem relații extraordinare cu finanțatorii noștri bancari. Costurile de finanțare sunt optimizate și adaptate nevoilor noastre, atât ca și perioadă, cât și ca dobândă de referință.
ROBOR-ul este în scădere și va fi în scădere, pentru că asta este ciclicitatea economică dintr-o criză. Fondurile de investiții de regulă vor să intre și să iasă cu un multiplicator accelerat. Practic, ele ar veni cu un co-founding și în momentul de față valoarea la care poate fi estimată compania noastră ar fi una mult subdimensionată sau subapreciată față de perspectivele pe care le avem”, mai spune acesta.
Cele 12 locații Fryday deservesc zilnic aproximativ 10.000 de clienți.
CITEȘTE ȘI Altex a decis când va avea Black Friday în acest an: Analizăm și subiectul lockere„Vom accesa cel mai probabil ori o listare la bursă la un punct anume, dacă va fi cazul, ori vom lua un partener de tip fond de investiții atunci când vom vrea să scalăm internațional și vom avea nevoie inclusiv de networking-ul lor pe plan internațional. În România, o putem face momentan cu sursele proprii, plus finanțările bancare”, precizează Lucian Florea.