Într-un context economic marcat de schimbări rapide și provocări majore, managementul datoriilor a devenit un domeniu de maxim interes pentru întregul sector financiar.
KRUK România, lider în domeniu, continuă să fie un reper de stabilitate și inovație pentru clienții săi. Printr-o abordare orientată spre educație financiară și digitalizare, compania a reușit să redefinească relația românilor cu datoriile, facilitându-le recâștigarea independenței financiare. În acest interviu exclusiv, Cosmina Marinescu, CEO KRUK România, ne împărtășește cum abordează compania realitatea datoriilor din România și punctează strategiile care au redefinit modul în care românii privesc obligațiile financiare și impactul digitalizării implementate de companie.
Sunteți prezenți pe piața din România de 17 ani. Cum considerați că a evoluat în ultimii ani atitudinea românilor față de datorii și ce pași a făcut compania pentru a schimba modul în care aceștia le manageriază?
Atitudinea românilor față de datorii a evoluat semnificativ în ultimii ani, reflectând o mai mare conștientizare și responsabilitate în ceea ce privește gestionarea obligațiilor financiare. Dacă în trecut datoriile erau privite adesea cu o anumită reticență sau chiar stigmatizare, astăzi, tot mai mulți români adoptă o atitudine fermă și proactivă în fața datoriilor, căutând să le gestioneze cât mai eficient.. Această schimbare este susținută de datele din studiul realizat în 2023 de KRUK România, în colaborare cu IRES (Institutul Român pentru Evaluare și Strategie) – „Evaluarea atitudinilor și obiceiurilor românilor în domeniul financiar”: 55% dintre respondenți nu întârzie niciodată cu plata ratelor bancare, o creștere de 12 puncte procentuale față de 2022 și de 4 puncte procentuale față de 2021.
Ce strategii de business a adoptat compania de-a lungul timpului, cum s-a realizat diferențierea față de competitori și ce impact a avut - și are – KRUK asupra pieței în ansamblu și comunității, dată fiind poziția sa de lider în domeniul managementului datoriilor?
Prin analiza pieței din România am ales pilonii care stau la baza strategiei noastre: Educația Financiară și Digitalizarea. Primul pas pentru noi a fost inițiativa „paperless”, care a permis gestionarea 100% digitală a datoriilor. Pentru a completa aceste eforturi și a ne adapta la cerințele în continuă schimbare ale pieței, am dezvoltat platforma eKRUK, o inovație în managementul datoriei, care permite clienților să își gestioneze datoriile simplu, la timp, online, fără comisioane sau dobânzi. În paralel, am promovat plata responsabilă a datoriei prin campania Ziua fără Datorii, care se desfășoară pe parcursul anului și culminează cu celebrarea Zilei fără Datorii, celebrată internațional pe 17 Noiembrie. În cadrul acestei campanii, recompensăm plata responsabilă a datoriei prin acordarea de burse pentru educație financiară. Impactul acestor acțiuni a fost unul pozitiv, evidențiat prin creșterea cu 66% a numărului de plăți online în Etapa Amiabilă.
Descrieți, vă rog, abordarea KRUK față de clienți și cele mai importate sfaturi sau recomandări pe care compania le oferă acestora.
Abordarea noastră se bazează pe respect și transparență în comunicarea cu clienții, oferindu-le toate instrumentele și resursele necesare pentru achitarea datoriilor în Etapa Amiabilă. Prin intermediul platformei eKRUK, asigurăm informații complete și accesibile despre datorii și soluții personalizate de plată, precum rate flexibile fără comisioane sau dobânzi, adaptate posibilităților fiecărui client. De asemenea, clienții au acces 24/7 la asistentul virtual KARINA, care le oferă suport 24/7 în gestionarea datoriilor. Astfel, abordarea nostră este una bazată pe digitalizare, în care am investit în 2024 nu mai puțin de 400.000 euro. Recomandăm clienților să opteze pentru soluțiile din Etapa Amiabilă, deoarece acestea oferă variante de plată flexibile, avantajoase și personalizate în funcție de nevoile fiecăruia și nu se percep taxe suplimentare sau comisioane, comparativ cu Etapa Juridică în care clienții vor fi nevoiți să acopere cheltuielile de executare. Astfel, prin soluțiile flexibile și personalizate, am sprijinit peste 650.000 de români să-și plătească datoriile și să fie mai aproape de independența financiară.
Ce inițiative de responsabilitate socială corporativă ați dezvoltat în ultima perioadă și de ce sunt ele importante?
Recent, am implementat mai multe inițiative de responsabilitate socială și de mediu, subliniind angajamentul nostru față de sustenabilitate și educație financiară. În domeniul mediului, ne propunem să reducem emisiile Scope 1 și 2 cu 70% până în 2040, iar anul acesta am salvat peste 350 de copaci prin digitalizarea proceselor interne. În plus, am obținut certificarea de energie verde pentru ambele sedii, folosind 100% energie regenerabilă. Pentru a evalua progresul în aceste direcții, Grupul KRUK este auditat de CDP, având în 2022 nota C, cu obiectivul de a obține nota B până în 2026. Digitalizarea ne-a permis eficientizarea operațiunilor prin platforma eKRUK, reducând interacțiunile fizice și impactul asupra mediului. De asemenea, ne pregătim pentru conformarea la cerințele europene privind sustenabilitatea și integrăm riscurile climatice în sistemul nostru de management. În ceea ce privește responsabilitatea față de comunitate, colaborăm cu Asociația The Social Incubator pentru a susține tinerii defavorizați în dobândirea independenței financiare și cu Junior Achievement România în proiectul „Credite Inteligente”, care a educat financiar peste 1600 de elevi și 120 de profesori. Aceste acțiuni reflectă angajamentul nostru pentru sustenabilitatea comunităților.
Cu ce provocări se confruntă companiile de management al datoriilor și care este abordarea corectă / eficientă a acestora? Cum vedeți Dvs perspectivele pieței pentru perioada următoare?
Companiile de management al datoriilor se confruntă cu provocări semnificative, printre care se numără rata scăzută a creditelor neperformante (NPL - Non Performing Loans) în România, care este în prezent de 2,41%, cea mai mică din regiune comparativ cu Polonia, Spania și Italia. Această situație duce la o competiție acerbă pentru achiziția de portofolii, ceea ce determină creșterea prețurilor de achiziție și scăderea randamentelor. Abordarea eficientă implică o evaluare detaliată a fiecărui portofoliu, luând în considerare tipologia produselor, clienții și localizarea acestora. În ceea ce privește perspectivele pieței, se preconizează o continuare a creșterii prețurilor de achiziție și se așteaptă ca majoritatea portofoliilor tranzacționate să provină din sectorul IFN-urilor, deși tranzacțiile bancare ar putea crește în viitor.
Ce obiective v-ați propus pentru următorii ani în ceea ce privește educația financiară și digitalizarea și ce rol are tehnologia în managementul datoriilor?
Pentru a derula în continuare proiectele noastre în educația financiară, vom continua parteneriatele cu entități de încredere din domeniu, pentru a ajuta câți mai mulți români să își recapete independeța financiară. Scopul nostru este să creștem nivelul de alfabetizare financiară în România, consolidând astfel încrederea clienților în abilitatea lor de a-și gestiona responsabil obligațiile financiare dar și de a pregăti o nouă generație de tineri cu toate informațiile și instrumentele necesare pentru a naviga cu succes în lumea financiară. În ceea ce privește digitalizarea, aceasta va rămâne un pilon central al strategiei noastre și în anii ce vor urma deoarece tehnologia are un rol esențial în managementul datoriilor, facilitând transparența și autonomia clienților în procesul de plată. Ne dorim ca un procent din ce în ce mai mare al datoriilor să fie achitate în Etapa Amiabilă, având în vedere toate instrumentele pe care le punem la dispoziția clienților pentru a face acest lucru ușor și accesibil.
Cu ce rezultate financiare a încheiat compania anul trecut și care sunt principalele realizări în ceea ce privește managementul datoriilor?
În 2023, KRUK Group a înregistrat rezultate financiare remarcabile, reușind să atingă un profit net la sfârșitul trimestrului trei echivalent cu întregul profit obținut în 2022. Această performanță subliniază eficiența strategiei noastre de management al datoriilor și impactul pozitiv al investițiilor semnificative în digitalizare și educație financiară. Principala noastră realizare nu este doar legată de performanța financiară, ci și de schimbarea fundamentală a modului în care românii gestionează datoriile. Așadar, misiunea noastră rămâne de a oferi nu doar soluții digitale avansate, ci și suport educațional, astfel încât clienții noștri să își recâștige și să își mențină independența financiară.