Transfond și Asociația Română a Băncilor au lansat oficial sistemul de plăți autohton RoPay și își propun adoptarea rapidă a acestuia în rândul băncilor, persoanelor fizice și firmelor românești. Cu RoPay, clienții băncilor vor putea transfera bani aproape instant prin intermediul telefonului mobil, atât prin NFC, cât și prin cod QR, printre altele. Pentru moment, sistemul este disponibil pentru plățile între persoane, în proximitate.
RoPay presupune plata directă, din cont în cont, prin intermediul aplicațiilor de internet banking ale băncilor, ocolind astfel sistemul care domină acum, de plată prin intermediul unei scheme de card, administrată de giganții MasterdCard și Visa.
„RoPay se diferențiază de alte soluții de plăți prin viteză, costuri mai reduse și disponibilitate non-stop”, spune Florin Dănescu, directorul executiv al Asociației Române a Băncilor.
„Ce va oferi RoPay? Dacă suntem la o masă cu prietenii, efectuăm plata instant cu mobilul și la fel și în calitate de comerciant, banii intră în mai puțin de 10 secunde, ceea ce asigură o monitorizare eficientă a performanțelor firmei și o imagine pozitivă în relația cu investitorii și creditorii”, adaugă Dănescu.
Sabin Carantină, directorul general al Transfond, spune că RoPay înseamnă plata cu mobilul, de la un colt la alt cont, fără card bancar, instant și permanent disponibil.
Ca situații de utilizare dă următoarele exemple: plata între două persoane fizice, aflate în proximitate sau la distanță, plata în piețele agricole, la micii comercianți volanți, plata la POS, plata facturilor, plata în e-commerce, plata cu NFC.
CITEȘTE ȘI TAROM vinde din nou bilete la preț redus pentru zborurile într-un singur sens, pe rutele interne„Acest serviciu este gratuit pentru persoane fizice, fie că plătesc la persoane fizice sau la comercianți. Tocmai pentru a fi adoptat de câți mai mulți oameni”, spune Bogdan Năstase, consilier al directorului Transfond.
Partea de siguranță este asigurată de bănci, prin intermediul aplicațiilor de internet banking și de Transfond, explică Năstase. Pentru plata online, spre exemplu, utilizatorul nu trebuie să ofere de card, ci să citească un cord QR.
Tot prin cod QR va putea fi făcută și plata facturilor, fără introducerea datelor IBAN sau a locului de consum, cum se întâmplă acum când contul furnizorului de servicii diferă de cel al plătitorului facturii.
CITEȘTE ȘI VIDEO Păltiniș Arena a anunțat când deschide sezonul de schiSistemul de plată va fi foarte util pentru micii comercianți, crede Năstase, care vor primi banii în doar 2 secunde, ceea ce îi va ajuta în ceea ce privește capitalul circulant, „și la comisioane foarte bune”.
Pentru ca băncile să adere la RoPay, în primul rând trebuie să facă parte din sistemul de plăți instant. În prezent sunt 17 participanți la sistemul de plăți instant, administrat tot de Transfond, și săptămâna viitoare va mai adera un participant. Aceștia acoperă 90% din piața plăților interbancare non-card, spune Carantină.
„Din acestea, aproape jumătate sunt realizate instant. Iar tendința este de creștere ca număr și ca pondere și în curând plățile instant vor depăși plățile clasice”, explică directorul Transfond.
Ce așteptări au șefii din bănci de la RoPay
Sistemul RoPay este oferit în acest moment disponibil la trei bănci: BRD, Libra Internet Banking si CEC Bank.
CITEȘTE ȘI Utilizatorii de Facebook afectați de încălcarea securității datelor pot solicita despăgubiri, a decis un tribunal german„A funcționat foarte bine în prima zi, fără erori, am avut 100 de clienți care au făcut în 2 secunde transferuri”, spune Mădălina Teodorescu, director general adjunct de retail al BRD.
Bogdan Neacșu, directorul general al CEC Bank, spune că românii "sunt pregătiți, au nevoie și doresc" servicii precum RoPay și că băncile au învățat cum să accelereze digitalizarea din eperiența recentă a pandemiei, când au reușit să ofere în același timp acces nestingherit clienților la banii din conturile lor.
Anul viitor urmează să adere la RoPay și BCR, ING, Banca Transilvania și Raiffeisen Bank. Astfel, s-ar ajunge la circa un sfert din piață, după volumul activelor – singura bancă mare care ar lipsi este UniCredit.
„Plățile non-card cresc cu 40-50% pe an. Cred că acest sistem va crește plățile non-card, din cont, indiferent de metodă, cu 100% în fiecare an, pentru că noi toți o să investim”, spune Dana Dima, vicepreședintele de retail al BCR.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ CONFIRMARE Scutire de impozit la criptomonede în RomâniaDima spune că BCR a ajuns ca plățile instant să reprezinte 87% din plățile BCR, la 4 ani de la adoptare. Acestea au crescut puternic pe măsură ce alte bănci mai au aderat la acest sistem.
„Simplitate este ceva ce românii merită și asta oferă RoPay - doar băncile, cont la cont. Va fi o mare provocare cu lansarea și implementarea în fiecare bancă. Dacă design-ul va fi atrăgător, cum va fi promovat pentru fiecare grup de vârstă – pentru că avem polarizare -, va fi critic pentru adopție”, spune Eleni Skoura, șef retail banking la ING Bank România.
Ea dă și exemplul Alias Pay, sistemul de plată prin intermediul numărului de telefon, care nu a avut succesul scontat.
„Alias nu a decolat. De ce? Pentru că nu e prietenos cu utilizatorul”, spune Skoura.
Alias Pay urmează să fie integrat în RoPay de anul viitor, explică Bogdan Năstase.
CITEȘTE ȘI FOTO Ungaria depășește România la rezerve de aur, pentru prima oară în istoria modernăRadu Ghețea, președintele Consiliului de Administrație al Libra Bank, spune că dacă ne uităm în urmă, în ceea ce privește plățile electronice, în România implementarea și dezvoltarea s-a făcut „mult mai bine decât s-ar fi făcut în alte părți din lume”. „Cardurile emise de băncile din România, la ora actuală, le consider printre cele mai bune din lume. Mobile bankingul a cucerit România foarte repede. Instant payment a cucerit România foarte repede. Și cred că va fi relativ ușor să promovăm și RoPay”
În ceea ce privește implementarea la fiecare bancă, Leontin Toderici, director general adjunct de operațiuni la Banca Transilvania, spune că partea complexă de plăți instant, care a fost o provocare pentru fiecare bancă, este rezolvată.
„Ne uităm la nevoie. În ceea ce privește companiile, partea de cash flow este foarte importantă. RoPay face ca creditare să fie instantă, în 2 secunde, ajung banii și poate să îi folosească. O plată cu cardul știm cu toții că e nevoie de post-settlement, e un decalaj între momentul plății și când pot fi folosiți banii”.
În ceea ce privește scalabilitatea, Toderici spune că nu vor fi probleme. El dă exemplul volumului mare de tranzacții gestionat de Black Friday, când au fost 9 milioane de tranzacții, cu 400 de tranzacții în secunda de aur.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Lucrările de reabilitare a liniei la tramvaiul corporatiștilor avansează. Când vor fi gata„Este piață pentru toți, am văzut cât au crescut plățile (...) E important să promovăm bine și să nu ratăm momentul. Nu e nevoie de 5 ani de zile, anul viitor va fi important, dar sper că dacă în instant am reușit în 5 ani de zile, aici să fim acolo unde e nevoie în 2 ani”.
"Suntem încrezători că piața plăților de retail din România va continua să fie dinamică și va menține accentul pe siguranță, eficacitate și rapiditate", spune Leonardo Badea, prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României.
Ce urmează pentru RoPay
Pentru moment, RoPay este disponibil doar pentru plățile P2P – persoană la persoană, în proximitate, prin aplicația de internet banking, între clienți la cele trei bănci participante. Pe măsură ce băncile intră în sistem, ele vor putea oferi și celelalte facilități de plată enumerate mai sus, care au fost deja dezvoltate, potrivit oficialilor Transfond.
După adopția plăților instant în euro, sistemul RoPay va putea fi integrat și pentru plățile în străinătate.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Directorul dezvăluie planul Poștei Române - Vom închide toate oficiile poștale!Sisteme similare cu RoPay există deja în alte țări europene, precum Suedia, Grecia, Spania, Italia și Portugalia – ultimele trei fiind recent integrate pentru tranzacțiile P2P.
Eleni Skoura crede că plățile externe prin RoPay vor fi importante, în condițiile diasporei românești mari.
Dispare cash-ul?
„La Transfond nu credem în proiecte de timp cashless society, oricum s-a renunțat la acest concept chiar și în zona de origine, în special în Suedia și Norvegia. Credem în coexistența și complementaritatea metodelor de plată, în posibilitatea clientului final de a alege ceea ce i se potrivește cel mai mult, într-un anumit context”, spune Sabin Carantină.
Mădălina Teodorescu de la BRD spune că sistemele de plată electronice trebuie să devină atât de simplu de utilizat încât oamenii să le prefere cash-ului.
CITEȘTE ȘI FOTO Dezvoltatorul imobiliar NUSCO va emite obligațiuni la Bursa de Valori București„Nu credem că va fi eliminat în totalitate cash-ul. Când au fost încercări de a se diminua, ele au opus rezistență politică. Cred că datoria noastră, a sistemului bancar, este de a contribui să găsim soluții simple – să fie mai simplă o plată cu telefonul în piață decât deplasarea la un ATM, chiar dacă ATM-ul ne este în proximitate. Să găsim mai simplu să plătim în orice formă altfel decât cash”.
Potrivit lui Florin Dănescu, gradul de incluziune financiară a ajuns la 71% la finele anului 2024, la nivel național sunt peste 21 de milioane de carduri active, iar 57% din populația cu cont bancar afirmă că realizează plăți prin internet mobile banking.