Așteptata Lege RCA nu va fi gata prea curând cel puțin dintr-un motiv: Autoritatea de Supraveghere Financiară, Senatul și Ministerul Finanțelor Publice nu reușesc să comunice pe același limbaj. Ca într-o piesă de Caragiale, supraveghetorul pieței discută cu transportatorii, asigurătorii și parlamentarii pe o variantă a legii în timp ce Ministerul Finanțelor, inițiatorul legal, tocmai a publicat pentru consultare publică o cu totul altă variantă.
ASF, prin președintele Mișu Negrițoiu, a trimis către Ministerul Finanțelor prima variantă a legii încă din luna aprilie a acestui an.Procedurile rigide și anevoioase de analiză și avizare au făcut, însă, ca ministerul să facă publică legea abia săptămâna trecută, la aproape patru luni după ce a primit-o de la Autoritate.
În cele patru luni, după mai multe rânduri de discuții, varianta inițială a legii a suferit modificări substanțiale asupra cărora ministerul nu a fost informat “conform procedurilor”, după cum arată surse din interiorul instituției.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe de altă parte, reprezentanții instituției guvernamentale nici nu au cerut informații suplimentare, deși știau că legea e în curs de modificare și în ciuda faptului că primiseră spre avizare o variantă trimisă de Senat. Au preferat să meargă mai departe pe vechea variantă, conform procedurilor.
“Ministerul are obligația legală de a prelua proiectele legislative de la instituții cum sunt BNR sau ASF. Nu poate merge însă mai departe în orice condiții. Aceste proiecte trebuie analizate și avizate înainte de a fi susținute în Parlament. A fost nevoie de avize de la diverse alte instituții. De aceea afost publicată abia acum varianta trimisă de ASF. Este important de spus că ASF nu a mai revenit cu precizări suplimentare, deci, legal, ministerul nu putea lucra decât pe forma inițială a proiectului”, arată sursele Profit.ro.
Deși acuză lipsa de flexibilitate a MFP, reprezentanții ASF recunosc faptul că singura variantă trimisă ministerului este cea inițială.
“Am încercat să discutăm cu secretarul de stat care se ocupă de proiect. I-am explicat că varianta publicată de ei nu mai este de actualitate. Răspunsul a fost că MFP lucrează pe documentele oficiale primite. Singurul document oficial este unul trimis în luna aprilie a acestui an. Acela a fost și aprobat de Consiliului ASF, așa cum cer procedurile. Varianta actuală a legii, care va fi probabil și cea finală, nu a trecut încă prin Consiliu, deci nu putea face obiectul unei informări oficiale. Au fost declanșate procedurile și în cel mai scurt timp se va aproba și această variantă. Ulterior o vom trimite către MFP”, au arătat, pentru Profit.ro, surse din ASF.
CITEȘTE ȘI Top 10 al celor mai vândute autoturisme în România în primele luni ale anuluiLa rândul său, Senatul a trimis MFP pentru avizare propria variantă de lege. MFP a trimis-o mai departe către ASF, care urmează să o discute în Consiliu. Ministerul nu a răspuns Senatului și nu a mai așteptat nici răspunsul ASF. A publicat pe site prima variantă, spre mirarea tuturor.
“Publicarea pe site-ul MFP a unei variante vechi a proiectului de lege RCA poate fi interpretat ca o neglijență și superficialitate din partea lor sau ca o tentativă de deturnare a unui proiect de lege care afectează peste 6 milioane de șoferi români. În oricare dintre variante, avem un singur perdant: șoferul român care este fraierit în continuare de către funcționari publici incompetenți.”, spune Cristian Muntean, președintele Asociației Service-urilor Auto Independente(ASSAI).
Oficial, reprezentanții asigurătorilor evită să comenteze situația însă, neoficial, se declară dezamăgiți, mai ales că proiectul de lege discutat la Senat a ajuns într-un punct în care ar putea fi agreat de toate părțile implicate.
Ce se întâmplă cu legea în continuare? Fără MFP oricum nu se poate
ASF nu are dreptul legal de a iniția proiecte legislative, motiv pentru care trebuie să apeleze fie la Guvern, prin intermediul Ministerului Finanțelor, fie la una dintre camerele Parlamentului. Autoritatea a mers pe ambele variante și a trimis un proiect către MFP, ulterior purtând discuții și în cadrul Senatului.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Palatul Telefoanelor a fost scos la vânzare pe olx. Vânzarea este însă acum incertăÎn oricare dintre variante, legea va avea nevoie de avizul Ministerului Finanțelor pentru a ajunge să fie votată în plenul Parlamentului, iar acest lucru înseamnă alte proceduri și, probabil, alte luni pierdute.
După ce ASF va trimite varianta actualizată a legii către MFP, aceasta va urma aceleași proceduri ca și forma inițială, după cum ne-au spus surse oficiale. Așadar, noua lege RCA, despre care se spunea că putea intra în vigoare până la finele lunii iunie va întârzia până cel puțin în toamnă, la reluarea activității parlamentare.
Diferențe majore între proiecte
Forma inițială a legii, despre care Profit.ro a scris în premieră, este cu mult diferită de cele ulterioare. În primul rând, primul proiect nu reglementează despăgubirile pentru vătămări corporale, așa cum face legea aflată la Senat, aceasta fiind principala solicitare a firmelor de asigurare.
De asemenea, penalitățile pentru întârziere la plata daunelor sunt, în forma publicată de Guvern, mai mici decât cele din legea de la Senat. Primul proiect nu prevede nici că păgubitul va primi o mașină pe perioada cât nu o poate utiliza pe cea personală și nici că el poate apela la un evaluator independent în cazul în care nu este mulțumit de analiza asigurătorului. Nu în ultimul rând, în varianta publicată de MFP, decontarea directă este facultativă doar pentru client, nu și pentru asigurător.
Firmele de asigurare discută cu ASF posibilitatea să ofere clienților polițe diferențiate, cu decontarea directă sau fără decontare directă. Sistemul de decontare directă presupune că persoana păgubită își repară mașina cu bani de la propiul asigurător RCA, iar acesta din urmă își va recupera paguba de la asigurătorul șoferului vinovat.