România a avut, în perioada 2011-2014, un grad de cuprindere în asigurare a RCA cuprins între 71 și 74%, sub nivelul minim impus de Uniunea Europeană, de 85%, reiese din datele prezentate într-un raport al Consiliului Concurenței (CC) privind evoluția concurenței în sectoare cheie.
La momentul aderării la Uniunea Europeană, în 2007, România și-a asumat să respecte un grad de cuprindere în asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) de minim 85% din parcul auto național. Situarea acestui indicator sub nivelul minim impus poate atrage României sancțiuni din partea UE.
“Cifrele arată că o parte importantă a vehiculelor înmatriculate în România (date furnizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor – DRPCIV – din cadrul Ministerului Afacerilor Interne) nu sunt asigurate RCA: gradul de cuprindere în asigurare a RCA, calculat ca procent al vehiculelor asigurate în totalul vehiculelor înmatriculate, este inferior nivelului ideal de 100%”, se arată în analiza CC.
Potrivit cifrelor instituției, calculate în baza datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și DRPCIV, gradul de cuprindere în asigurare a RCA a fost în 2011 de 74,1%, în 2012 - 73,6%, în 2013 - 71,6% și în 2014 - 71,3%.
“O posibilă explicație a gradului redus de cuprindere în asigurare a RCA poate veni din zona vehiculelor care nu se află în uz curent. În pofida prevederilor legale ce instituie obligativitatea asigurării RCA indiferent daca vehiculul este folosit sau nu pe drumurile publice, probabil că mulți dintre proprietarii vehiculelor care nu sunt tehnic funcționale pe perioade îndelungate de timp nu încheie polițe de asigurare RCA pentru acestea”, se spune în document.
Ipoteza avansată de CC este susținută de datele Registrului Auto Român, care arată că, în perioada 2010 -2014, numărul vehiculelor pentru care s-a efectuat inspecția tehnică periodică reprezintă doar 74 - 78% din numărul vehiculelor înmatriculate.
“Drept consecință, este de așteptat ca impactul social negativ al gradului redus de cuprindere în asigurare, raportat la condițiile concrete din trafic, să fie mai limitat decât ar putea sugera datele oficiale”, se arată în document.
CC subliniează că, pe de altă parte, gradul de cuprindere în asigurare a RCA, cuprins între 71 și 74%, este supraevaluat pentru că datele DRPCIV nu includ toate vehiculele din România.
“Aceasta deoarece datele DRPCIV folosite la calcularea indicatorului se referă strict la vehiculele înmatriculate definitiv și nu cuprind totalul parcului auto național, fiind omise autovehiculele autorizate provizoriu (numere roșii), cele înregistrate de către autoritățile publice locale (plăci galbene) și cele ale corpului diplomatic (înmatriculări CD, TC), Ministerului Apărării Naționale (înmatriculări MAN) și Ministerului Afacerilor Interne (înmatriculări MAI). Dar asigurarea RCA este obligatorie pentru toate aceste vehicule, iar numărul de polițe RCA în vigoare furnizat de ASF include toate aceste categorii. Coroborat cu gradul ridicat de cuprindere în asigurare a RCA la care ne așteptăm pentru vehiculele diplomatice și cele aparținând celor două ministere, estimăm că nivelul real al indicatorului este mai scăzut cu aproximativ 2 - 3 puncte procentuale față de valorile prezentate anterior”, se mai arată în document.
Gradul scăzut de cuprindere în asigurare a RCA creează probleme la nivelul pieței asigurărilor, una dintre ele fiind creșterea sumelor plătite de Fondul de Protecție a Victimelor Străzii (FPVS).
FPVS plătește, din contribuțiile asigurătorilor RCA, despăgubirile pentru daune materiale și pentru vătămări de persoane și decese în cazul în care accidentul cauzator de prejudicii a fost provocat de un vehicul fără asigurare RCA sau a avut autor necunoscut.
“Probabil ca urmare a reducerii gradului de cuprindere în asigurare a RCA din ultimii ani, coroborat cu alți factori, precum creșterea abruptă a despăgubirilor acordate de instanțe ca daune morale victimelor accidentelor auto, contribuția la FPVS a asigurătorilor RCA a crescut în anul 2015 de la 1% la 2% din valoarea primelor comerciale de asigurare. Sumele pe care aceste procentaje aparent reduse le implică nu sunt totuși de neglijat, dată fiind valoarea totală a primelor brute subscrise în segmentul RCA”, se spune în analiza instituției.
Din nefericire, apreciază CC, continuarea tendințelor negative poate conduce la o nouă ajustare a contribuției asigurătorilor la fond, iar creșterea primei de asigurare RCA poate atrage după sine continuarea tendinței de scădere a gradului de cuprindere în asigurare, dat fiind că anumiți șoferi pot decide să nu mai încheie polițe RCA ca urmare a creșterii prețului.
“Din punctul nostru de vedere, această spirală este profund nocivă pentru sistemul asigurărilor RCA și ar trebui să primească atenția cuvenită din partea reglementatorului sistemului de asigurări din România”, se mai arată în document.
CC recomandă Direcție Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române să intensifice controalele în trafic, în vederea descurajării conducerii de vehicule neasigurate RCA.
Datele arată diferențe semnificative între gradul de cuprindere în asigurare a autoturismelor și a celorlalte vehicule, dar și în profil teritorial, fapt pentru care atenția autorităților ar trebui să se îndrepte către zona sudică și sud-estică a României și către categoria generală a celorlalte vehicule prezente în trafic (deci nu neapărat a autoturismelor).
De asemenea, CC recomandă ASF să analizeze oportunitatea schimbării modalității curente de emitere a polițelor RCA, eventual în sensul apropierii acesteia de modelul folosit de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) la emiterea rovinietei.
“Din punctul nostru de vedere, emiterea polițelor RCA într-o manieră apropiată de cea în care sunt emise rovinietele ar crește acuratețea informațiilor înregistrate în baza de date CEDAM, cu efecte pozitive la nivelul funcționării pieței”, susține CC.
Abordarea propusă de CC ar putea ajuta la creșterea gradului de cuprindere în asigurare a RCA, prin identificarea vehiculelor fără RCA, notificarea proprietarilor și sancționarea acestora pentru nerespectarea regulilor privind asigurarea RCA.
“Ne așteptăm ca această abordare să conducă atât la radierea unui număr însemnat de vehicule care sunt scoase efectiv din uz, dar sunt încă înmatriculate, cât și la încheierea de polițe RCA pentru multe vehicule folosite doar ocazional. Ambele situații au același efect, de creștere a gradului de cuprindere în asigurare a RCA”, mai susține CC.