Nordsee, lanț german de restaurante cu servire rapidă, specializat în comercializarea de preparate din pește si fructe de mare, prezent pe piața locală din 2008 prin intermediul companiei Darcom Sea Food, care deține master franciza pe România, vrea să se extindă atât în București, cât și în alte orașe din țară. Ultimul restaurant deschis a fost în decembrie 2019, în Iulius Mall Cluj-Napoca.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Nordsee este prezent în România cu 5 restaurante, dintre care 4 sunt în mall-urile din București, iar unul în Cluj-Napoca.
„Strategia noastră e să nu deschidem foarte multe deodată, ci să consolidăm locația respectivă și să ajungem pe break-even. Anul viitor avem în plan să continuăm extinderea în București, în locații strategice, tot în mall-uri și ne gândim la Promenada. Ne mai gândim și la Mega Mall, Park Lake sau Unirea Shopping Center.
De asemenea, ne gândim să ne ducem și spre alte orașe din țară, precum Timișoara și Iași, și vrem o a doua locație în Cluj, unde să deschidem restaurant. Acum, în Iulius avem conceptul de snack.
Diferența între snack și restaurant este că în restaurant avem o gamă mai largă de produse și mesele noastre proprii. În partea de snack servim produsele noastre clienților care mănâncă în zona de food court. De obicei intrăm într-un oraș cu partea de snack, vedem cum se adaptează la piață și după aceea intrăm cu restaurante”, spune, pentru Profit.ro, Liliana Farmache, co-fondator al Darcom Sea Food.
Investiția în deschiderea unui restaurant Nordsee se ridică la circa 500.000 de euro, în timp ce pentru inaugurarea unui snack investiția este de aproximativ 400.000 de euro.
„Undeva la 30% din investiție sunt din fondurile noastre proprii, iar restul sunt finanțări bancare. Cam așa am procedat la fiecare restaurant”, spune acesta.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ - PLANUL FISCAL pe 7 ani al României, forma finală: Guvernul promite ajutoare de stat noi pentru industrie de peste 2 miliarde de euro„Vrem să deschidem cam două restaurante pe an. Bucureștiul suportă cam 10 restaurante Nordsee, iar în țară sunt vreo 6-7 orașe unde putem deschide câte 1-2 locații, precum Timișoara, Brașov, Iași, Constanța, Ploiești, Cluj. Cam acest ar fi planul pe 5 ani”, precizează Liliana Farmache.
Compania ia în calcul, pe lângă mall-uri, și deschiderea de restaurante în spații stradale.
„Ne gândim și la spații stradale, dar trebuie să alegem o locație foarte bună. Noi am avut Victoria House, care era o locație foarte bună la momentul acela, dar cred că a contat foarte mult că nu era loc de parcare și faptul că în weekend zona aceea era aproape goală. Deci trebuie să găsim locație care să acopere și partea de weekend. Dar, deocamdată ne axăm pe mall-uri. Dacă găsim o locație bună clar că vom deschide și în stradă”, mai spune aceasta.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Teilor Holding a venit iar cu obligațiuni și atrage 22 milioane leiDespre extinderea în afara granițelor țării, Liliana Farmache afirmă că „ne-am gândit la un moment dat la Bulgaria, dar nimic concret”.
„Ne gândim și la această variantă, să dam franciza mai departe. Am avut diferite discuții, dar nu s-au concretizat. E destul de complicat, pentru că, până la urmă, master francizorul răspunde în fața francizatului, adică trebuie găsit un partener foarte serios. Răspunderea este tot a noastră, chiar dacă dăm franciza unui alt partener”, precizează antreprenoarea.
Investițiile pentru 2025 vizează și remodernizarea restaurantelor actuale, dar și campanii de marketing pentru a crește vizibilitatea brandului pe piață.
„Vrem să investim în 2025 circa 100-150.000 euro per locație, undeva la 8-12% din cifra de afaceri, bani care vor merge către reîmprospătarea designului interior, în locațiile mai vechi, precum cea din Băneasa Mall, AFI Mall și Mall Vitan.
CITEȘTE ȘI Angajații Dacia au primit cadou acțiuni RenaultInvestim însă permanent în înlocuirea și repararea utilajelor, echipamentelor și, de asemenea, undeva la 3-5% din cifra de afaceri va merge în marketing. Încercăm să facem o campanie de marketing mai puternică pentru a crește notorietatea brand-ului și a trage noi clienți. Ne gândim să dezvoltăm social media, unde nu prea am fost prezenți și să facem colaborări eventual cu influenceri”, precizează Liliana Farmache.
În 2024, cifra de afaceri pe cele 5 unități Nordsee se va ridica la 6,4 milioane de euro, o creștere de 15% față de anul precedent. Pentru 2025, Liliana Farmache estimează o creștere tot de 15% cu restaurantele existente. Deschiderea de noi restaurante ar putea majora cifra de afaceri cu minim 500.000 de euro per locație.
CITEȘTE ȘI LinkedIn, sancționată cu amendă de 310 milioane euro„Încercăm să menținem prețurile, să nu le creștem foarte mult ca să nu afectăm cererea și cumva să ne comparăm și cu concurența pe care o avem în jur, chiar dacă nu e o concurență directă, pentru că nu mai există restaurant în mall-uri pe segmentul de pește și fructe de mare.
Încercăm să menținem un echilibru între marjele noastre de profit și să păstrăm atractivitatea față de client. Anul trecut am avut o singură creștere a prețurilor la 1 martie, undeva între 10 și 15% doar la unele produse.
Și au mai fost creșterile datorate de majorarea TVA-ului de la 9% la 19% la băuturi alcoolice și la produsele cu conținut mai mare de 10% de zahăr și SGR-ul acesta pe care a trebui să-l punem cumva și noi în preț. Pentru 2025 decizia de a crește prețurile e influențată de creșterea inflației, a costurilor de materii prime și taxele care vor fi.
CITEȘTE ȘI FOTO Tranzacție finalizată în IT-ul românesc - Roweb a fost cumpărată de unul dintre cele mai mari grupuri de software din BulgariaNu credem însă că vor mai crește costurile materiilor prime cu mai mult de 10-15%. atractivitatea”, explică aceasta.
Anul acesta, Darcom va reveni pe profit, după ce în 2023 a înregistrat pierderi de 900.000 de lei.
„Marja de profit a crescut anul acesta pentru că am reușit să mai reducem din costurile de transport, din mixul de produse. Sperăm să avem un profit undeva la 300.000 de euro în 2024”, spune antreprenoarea.
Circa 30% din materia primă a Nordsee provine de la furnizori globali, în timp ce restul produselor sunt importate din Germania, de la furnizorul global al brandului.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Undă verde - Digi cumpără al patrulea cel mai mare operator de telecomunicații mobile și fixe din PortugaliaÎn cele 5 restaurante Nordsee lucrează circa 75 de angajați, dintre care 19 sunt muncitori străini veniți din Nepal.
„Vrem să mai aducem la începutul anului viitor încă 10 muncitori străini. Cumva suntem nevoiți, ca toată industria. Dar feedback-ul este pozitiv atât din partea noastră, cât și din partea clienților. Sunt în general angajați care au lucrat în domeniu la ei în țară, prin Dubai, prin Germania. Au învățat destul de repede limba română marea majoritate, deci, în general, suntem mulțumiți de ei. Sunt foarte zâmbitori și sunt foarte primitori”, precizează Liliana Farmache.
Cele 5 locații Nordsee au în medie 1.000 de clienți pe zi. Bonul mediu a ajuns la 14 euro în restaurant, iar pe partea de delivery, la 20 euro.
„Piața de HoReCa se confruntă cu o serie de provocări. În primul rând ar fi criza forței de muncă, apoi ar fi inflația și costurile, reglementările fiscale și legislația, impozitele și taxele care se tot modifică, SGR-ul și schimbările în comportamentul consumatorilor.
CITEȘTE ȘI FOTO Dulcinella lansează franciza pentru a deveni lider de piață cu 200 de cofetăriiDupă pandemie s-a schimbat foarte mult obiceiul consumatorilor. Sunt mai dependenți de serviciile de livrare și preferă să comandăm de la platformele de livrare. E mai comod, chiar dacă e un pic mai scump, economisește timp. Clienții sunt și mai orientați către sănătate și sustenabilitate și se uită ca produsele pe care le consumă să din ingrediente naturale, sănătoase, să provină din surse sustenabile, chiar dacă poate plătescă puțin mai mult pe ele.
Apoi, o altă provocare ar mai fi digitalizarea și tehnologizarea”, mai spune Liliana Farmache, care mai deține și o firmă de consultanță în domeniul financiar.
Darcom este deținută de către Liliana Farmache (33%), Cristian Farmache (33%) și Darius Handrea (34%), conform termene.ro.
Nordsee este un lanț german de restaurante cu servire rapidă, care deține cea mai mare rețea de restaurante din Europa specializate în comercializarea de preparate din pește și fructe, de mare.
CITEȘTE ȘI Carrefour are în România piața performantă a EuropeiNordsee a fost înființat la 23 aprilie 1896 de către Theo Müller și Heiner Kamps. La finalul anului 2018, Nordsee a fost cumpărat de către fondul de investiții Kharis Capital, înregistrat în Elveția și care mai are în portofoliu aproape 550 de restaurante, cu 3 branduri (Burger King, Quick și Q’Tacos).
Numărul locațiilor Nordsee din Europa Centrala și de Est este de peste 370, din care 315 în Germania (circa 130 francizate) și 33 în Austria.