ULTIMA ORĂ România poate avea terminal de gaze naturale lichefiate la Marea Neagră

ULTIMA ORĂ România poate avea terminal de gaze naturale lichefiate la Marea Neagră
scris 19 oct 2022

Compania de stat Romgaz, cel mai mare producător de gaze naturale din România, va semna miercuri cu gigantul petrolier de stat al Azerbaidjanului, SOCAR, un memorandum privind o investiție comună într-un terminal de gaze naturale lichefiate (LNG) la Marea Neagră, a declarat premierul Nicolae Ciucă.

″În urma întâlnirii pe care am avut-o pe 1 octombrie la Sofia cu președintele Azerbaidjanului, domnul Alyiev, am căzut de acord să analizăm împreună posibilitatea demarării unui proiect comun la Marea Neagră, de gaz lichefiat. Astăzi, o echipă de la compania SOCAR din Azerbaidjan este prezentă în România. În această după-amiază, la Guvern, vom semna împreună un memorandum care va sta la baza unei investiții comune într-o facilitate de LNG la Marea Neagră″, a spus Ciucă, la începutul ședinței de Guvern.

Urmărește-ne și pe Google News
Sebastian Ghiță, trimis în judecată de DNA în dosarul în care este acuzat că a solicitat bani unor firme IT pentru contracte având ca beneficiari instituții publice CITEȘTE ȘI Sebastian Ghiță, trimis în judecată de DNA în dosarul în care este acuzat că a solicitat bani unor firme IT pentru contracte având ca beneficiari instituții publice
Evenimente

14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
20 noiembrie - Eveniment News.ro Orașul meu
28 noiembrie - Profit Financial.forum

″Este un proiect nou, atât pentru noi, cât și pentru Azerbaidjan. Implementarea va demara cu un studiu de fezabilitate finanțat în comun de către ambele părți, iar la final sperăm să avem cele două terminale, de pe malul Mării Caspice și de pe cel al Mării Negre, astfel încât să putem să diversificăm și să suplimentăm coridoarele de aducere a gazului din bazinul Mării Caspice către Europa. Așteptăm să vedem în foarte scurt timp studiul de fezabilitate finalizat. Ne-am angajat ca o companie internațională să deruleze studiul de fezabilitate și, în felul acesta, să avem garanția că el va fi adus la bun sfârșit într-o perioadă scurtă de timp, pentru că avem nevoie de acest gaz și de construcția capabilităților necesare pentru a-l aduce″, a spus ulterior premierul Nicolae Ciucă, după semnarea memorandumului.

El a adăugat că a discutat cu partea azeră și despre posibile importuri de gaze prin conducte, inclusiv pentru Republica Moldova. 

Căutăm în continuare soluții pentru aducerea de gaze din Marea Caspică, prin conducta trans-anatoliană Turcia-Bulgaria-România, iar din România către celelalte țări beneficiare, una dintre ele fiind Republica Moldova. Este un angajament al nostru și al Azerbaidjanului, să putem să sprijinim Republica Moldova cu cantitatea de gaze necesară″, a menționat Ciucă.

ULTIMA ORĂ România poate avea terminal de gaze naturale lichefiate la Marea Neagră

″Prin acest Memorandum de Înțelegere cele două companii oficializează intenția lor de a explora oportunitățile de dezvoltare în comun a unui proiect de gaze naturale lichefiate la Marea Neagră. Proiectul ar consta într-un terminal de lichefiere a gazelor naturale și un terminal de regazeificare, precum și alte instalații și facilități necesare în scopul transportului de gaze din zona caspică în România. Companiile semnatare își propun să inițieze elaborarea în comun a unui studiu care să identifice fezabilitatea tehnică, financiară și comercială a unui asemenea proiect, iar în baza rezultatelor acestuia să demareze negocieri în vederea încheierii unui acord privind termenii și condițiile de dezvoltare a proiectului GNL Marea Neagră. În contextul energetic actual, inițiativa celor două companii reprezintă o nouă oportunitate de asigurare a accesului pieței din România și a celor din regiune la resurse de gaze naturale din zona Mării Caspice, cu impact pozitiv semnificativ asupra siguranței energetice a statelor din Europa Centrală și de Sud-Est″, a transmis ulterior Romgaz, printr-un comunicat.  

VIDEO Vorbe dulci și vodcă, cadoul președintelui Vladimir Putin de ziua lui Silvio Berlusconi CITEȘTE ȘI VIDEO Vorbe dulci și vodcă, cadoul președintelui Vladimir Putin de ziua lui Silvio Berlusconi

După cum a relatat Profit.ro, încă din urmă cu 2 ani, Planul de dezvoltare a sistemului național românesc de transport al gazelor naturale (SNT) elaborat de Transgaz, operatorul sistemului, prevede că România va avea în 2026 un terminal funcțional de LMG la țărmul Mării Negre.

Potrivit documentului citat, printre proiectele investiționale noi avute în vedere de Transgaz se numără "Interconectarea SNT la Terminal GNL amplasat la malul Mării Negre". Mai precis, este vorba de interconectarea la terminal a conductelor de tranzit T1 și T2 Isaccea-Negru Vodă.

Zeci de nave încărcate cu gaze naturale lichefiate stau la coadă în largul coastelor europene. Capacitatea europeană de preluare e depășită CITEȘTE ȘI Zeci de nave încărcate cu gaze naturale lichefiate stau la coadă în largul coastelor europene. Capacitatea europeană de preluare e depășită

Cum nici atunci nu exista nici un astfel de terminal la țărmul românesc al mării, rezulta că o astfel de facilitate urma de asemenea să fie construită. De asemenea, dat fiind că era vorba despre preluarea de gaze dintr-un terminal LNG în sistemul național de conducte, din document rezulta intenția de construire la malul mării a unei instalații de regazeificare, care să preia gazele lichefiate aduse din import cu nave specializate și să le pregătească pentru intrarea în conductele Transgaz. 

Rusia va aloca 23 de miliarde de dolari din fondul suveran pentru înlocuirea avioanelor străine cu modele interne CITEȘTE ȘI Rusia va aloca 23 de miliarde de dolari din fondul suveran pentru înlocuirea avioanelor străine cu modele interne

"Preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre printr-un terminal GNL presupune realizarea interconectării sistemului național de transport gaze naturale la terminalul GNL prin construirea unei conducte de transport gaze naturale, în lungime de circa 25 kilometri, de la țărmul Mării Negre până la conductele T1 și T2", se arată în Planul de dezvoltare SNT al Transgaz.

Capacitatea și presiunea pentru această conductă se vor stabili în funcție de cantitățile de gaze naturale disponibile la țărmul Mării Negre, se menționează în document.

Corespondență de la Paris - Duster 3 cu motor electric: Va fi 4x4, dar vom avea o soluție diferită de cea de la Nissan. Capacitatea cilindrică a motoarelor Dacia va crește CITEȘTE ȘI Corespondență de la Paris - Duster 3 cu motor electric: Va fi 4x4, dar vom avea o soluție diferită de cea de la Nissan. Capacitatea cilindrică a motoarelor Dacia va crește

Calendarul estimativ din urmă cu 2 ani al proiectului de interconector al Transgaz se suprapunea la acel moment cu cel avut în vedere pentru vechiul proiect AGRI, prin care gaze extrase din zăcăminte offshore din Marea Caspică ar urma să fie lichefiate în Georgia, transportate cu nave până la Constanța, iar acolo regazeificate într-un terminal de profil. Unul dintre acționarii proiectului AGRI, SOCAR, declara în 2019 că se discută ca proiectul să fie implementat în orizontul 2024-2026, odată cu intrarea în producție a fazei a doua de dezvoltare a zăcământului azer offshore Shah Deniz și a altora similare.  

Pe de altă parte, la începutul lunii, premierul Ciucă a declarat, după ceremonia de lansare a exploatării comerciale a conductei de interconectare a sistemelor naționale de transport al gazelor din Grecia și Bulgaria, care permite majorarea importurilor de gaze în regiune din alte surse decât Federația Rusă, în special din Azerbaidjan, că liderul de la Baku, Ilham Aliyev, i-a dat asigurări că există gaze pentru această iarnă.

Daunele morale sunt cuantificabile. Instanțele nu vor mai trebui să aprecieze suferința CITEȘTE ȘI Daunele morale sunt cuantificabile. Instanțele nu vor mai trebui să aprecieze suferința

România, Georgia, Azerbaijan și Ungaria au semnat în 2010, la București, un acord privind un proiect de transport al gazelor naturale către UE prin intermediul AGRI, care prevede construcția a două terminale de gaze naturale lichefiate, unul la Constanța și unul în Georgia, costurile fiind estimate la 4-6 miliarde de euro.

Compania de proiect SC AGRI LNG Project Company SRL a fost înființată în februarie 2011 și este controlată de companiile SOCAR (Azerbaidjan), The Georgian Oil and Gas Corporation (GOGC, Georgia), MVM (Ungaria) și Romgaz, cu câte 25% din capital.

Firma AGRI LNG Project Company SRL, înregistrată la București, funcționează în continuare din punct de vedere juridic. În 2018, capitalul societății a fost majorat de 3,3 ori, de la 168.400 la 726.400 lei.

DECIZIE Noi reguli de etichetare și vânzare a laptelui. Fără etichetă ”Produs românesc” pentru anumite produse CITEȘTE ȘI DECIZIE Noi reguli de etichetare și vânzare a laptelui. Fără etichetă ”Produs românesc” pentru anumite produse

Proiectul AGRI avea drept scop transportul de gaze naturale din regiunea Mării Caspice către Georgia, România, Ungaria și alte țări din estul Europei. În Georgia, gazul urma să fie lichefiat și transportat pe Marea Neagră, pe nave specializate. Procesul de regazeificare urma să aibă loc pe țărmul românesc, la Constanța.

În iulie 2016, transportatorul național român de gaze Transgaz a semnat cu compania petrolieră azeră SOCAR un memorandum privind construcția de terminale necesare importului de gaze naturale lichefiate (GNL) în cadrul proiectului AGRI.

viewscnt
Afla mai multe despre
terminal lng marea neagra
romgaz socar
importuri gaze azerbaidjan
importuri lng