Agenția de Aprovizionare cu Combustibili a EURATOM, instituția UE care se ocupă de securitatea aprovizionării în domeniul nuclear în spațiul comunitar, a refuzat să aprobe o tranzacție prin care operatorul centralei Cernavodă, Nuclearelectrica (SNN), urma să cumpere 70 de tone de dioxid de uraniu de la Compania Națională a Uraniului (CNU) la preț reglementat, cu motivarea că prețul respectiv, stabilit conform legislației românești, era cu aproape 50% mai mare decât cel pe care SNN putea să-l obțină în condiții de piață de la furnizorul canadian Cameco, se arată într-un document guvernamental.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Normele UE prevăd că că Agenția de Aprovizionare a EURATOM, atunci când consideră că prețul unui anumit astfel de contract încalcă prevederi din Tratatul Euratom, poate să refuze semnarea respectivului contract, ceea ce înseamnă că acesta nu poate intra în vigoare. Totodată, in cazul în care Agenția de Aprovizionare a EURATOM constată anumite practici constând în practicarea unor prețuri care ar avea drept obiectiv asigurarea unei poziții privilegiate pentru anumiți utilizatori, fapt care contravine principiului european al accesului egal, le poate semnala Comisiei Europene, iar aceasta, în cazul în care consideră respectiva constatare ca fiind fondată, poate stabili, pentru ofertele contestate, prețurile la un nivel conform principiului accesului egal.
"În acest sens, există și o situație concretă în care Agenția de Aprovizionare a EURATOM și-a exercitat drepturile conferite de Tratatul Euroatom. Astfel, CNU și SNN au transmis către Agenția de Aprovizionare a EURATOM, în baza prevederilor art. 52 din Tratatul EURATOM, o comandă pentru 70 de tone de dioxid de uraniu, încheiată în baza prevederilor Legii nr. 193/2018 și ale H.G. nr. 126/2019 la preț reglementat, însă Agenția de Aprovizionare a EURATOM a decis să nu semneze/încheie această comanda, considerând, în principal, că prețul reglementat este mai mare cu 46% decât prețul care putea fi obținut de SNN de la celălalt furnizor calificat, compania Cameco Inc, precum și faptul că legislația națională nu poate încălca prevederile Tratatului EURATOM", se menționează în documentul citat.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE DOCUMENT Finanțele lansează reorganizarea ANAF - scade numărul de vicepreședinți, Antifrauda trece la Inspecție, este schimbat statutul angajaților AntifraudăÎn 2018 a intrat în vigoare o lege votată de Parlament care a conferit CNU monopol de facto pe aprovizionarea Nuclearelectrica. Actul normativ prevede că pulberea de dioxid de uraniu va fi produsă pe teritoriul României de către CNU, în vederea menținerii ciclului integrat de fabricație a combustibilului nuclear în România, și că operatorul centralei Cernavodă va avea dreptul de a achiziționa combustibil nuclear prin organizarea de licitații, deci inclusiv de la furnizori externi, doar în cazurile în care CNU nu va putea asigura integral necesarul de combustibil al centralei sau în care sursa autohtonă de pulbere sinterizabilă de dioxid de uraniu nu corespunde calitativ în raport cu specificațiile tehnice elaborate de proiectantul tehnologiei CANDU în baza căreia funcționeaza centrala.
Ulterior, anul trecut, Guvernul a aprobat prin HG metodologia de stabilire a prețului reglementat la care SNN cumpără dioxid de uraniu de la CNU. Astfel, prețurile sunt avizate de Consiliul Concurenței și Ministerul Finanțelor Publice și se stabilesc pe baza costurilor efective ale CNU, validate de un auditor independent selectat și remunerat de Nuclearelectrica, iar ajustarea lor se realizează la un interval de 6 luni.
"Prețul dioxidului de uraniu rezultat (...) nu poate depăși valoarea rezultată din adăugarea la media pe ultimele 6 luni a prețurilor octoxidului de uraniu practicate pe piețele internaționale pentru tranzacții pe termen lung a costurilor aferente procesării, validate de auditorul independent (...), precum și a unei marje de profit de 4%. Reducerile de costuri rezultate din creșterea eficienței activității CNU, certificate ca atare de auditorul independent, vor fi repartizate astfel: 50% din sume vor fi recunoscute în preț sub formă de profit majorat, iar 50% din sume se vor concretiza în reduceri ale prețului. Reducerile de costuri care nu reprezintă rezultate ale creșterii eficienței activității CNU se vor concretiza integral în reduceri de preț și nu sub formă de profit majorat", prevede HG-ul.
CITEȘTE ȘI Polonezul cu puternice legături în China confirmă informațiile Profit.ro și vine astăzi la București să cumpere combinate metalurgice româneștiDe asemenea, este interzisă practicarea de către CNU a unor prețuri neavizate de Ministerul Finanțelor Publice sau a unor prețuri mai mari decât cele avizate. Acum, Guvernul vrea să modifice chiar această interdicție, din cauza problemelor întâmpinate cu Agenția de Aprovizionare a EURATOM. Potrivit modificării avute în vedere de către Executiv, CNU va putea să încheie contracte cu SNN și la prețuri diferite de cele avizate de MFP.
"Prețul de vânzare al produsului dioxid de uraniu este cel acceptat de către Agenția de Aprovizionare EURATOM, în urma evaluării contractului de vânzare-cumpărare, transmis de către Societatea Națională Nuclearelectrica S.A. în baza ofertei de preț emisă de Compania Nationala a Uraniului, pe baza principiului accesului egal la resurse, prin promovarea unei politici comune de aprovizionare în cadrul Uniunii Europene, a dreptului de opțiune asupra minereurilor, materiilor brute și materiilor speciale de fisiune produse pe teritoriile statelor membre, precum și a dreptului exclusiv de a încheia contracte privind livrarea de minereuri, materii brute și materii speciale de fisiune provenite din cadrul sau din afara Comunității, conferite Agenției prin Tratatul EURATOM", prevede modificarea elaborată de Guvern.
Executivul precizează că modificarea va fi operațională o perioadă limitată de timp, respectiv până în momentul în care Nuclearelectrica va prelua de la CNU uzina de la Feldioara și va internaliza, astfel, aprovizionarea cu dioxid de uraniu.
CITEȘTE ȘI Senatul ignoră cererea lui Iohannis de clarificare a modificărilor aduse Codului Muncii, care majorează amenzile pentru munca suplimentară"Cu privire la linia de procesare/prelucrare de la Sucursala Feldioara a CNU, SNN și-a exprimat intenția de a achiziționa acest activ necesar pentru procesarea octoxidului de uraniu astfel încât SNN să ajungă să concentreze, în interiorul societății, întreg ciclul de fabricație a combustibilului nuclear tip Candu, cu excepția activității de extracție (minerit) de uraniu natural. Totodată, Ministerul Economiei și-a exprimat, de principiu, intenția de a face toate demersurile legale necesare pentru realizarea transferului acestui activ de la CNU la SNN", se precizează în document.
Foarte recent, Nuclearelectrica a inițiat o licitație pentru "servicii de consultanță necesare realizării analizei de tip DUE DILIGENCE (tehnic, mediu, financiar, juridic) în vederea unei potențiale preluări de catre SN Nuclearelectrica SA a liniei de procesare a concentratului de uraniu (CTU/U3O8) de la Compania Națională a Uraniului (CNU) - Sucursala Feldioara". Valoarea contractului de consultanță avut în vedere de Nuclearelectrica este estimată la aproape 1,9 milioane lei.
În vara anului trecut, Nuclearelectrica a transmis o ofertă neangajantă Ministerul Energiei, în calitate de potențial vânzător, privind cumpărarea de către SNN a activelor sucursalei Feldioara a CNU, active necesare derulării activității de procesare a octoxidului de uraniu pentru obținerea pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu. Potrivit unui document al Nuclearelectrica, analizat atunci de Profit.ro, prețul achiziției, care este un proiect mai vechi al SNN, ar putea fi stabilit prin raportare la valoarea contabilă a activelor în cauză, din care ar urma să se scadă datoriile istorice, inclusiv cele ce decurg din obligațiile de mediu ale CNU.