Petromidia, rafinăria deținută de Rompetrol Rafinare, companie controlată de grupul KazMunaiGaz (KMG), va putea importa în continuare țiței din Rusia, cu condiția ca acesta să fie de proveniență kazahă, reiese din textul celui de-al șaselea pachet cu sancțiuni impuse Rusiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. În schimb, Petrotel, rafinăria deținută de Lukoil în România, va trebui să găsească surse alternative de alimentare cu țiței, non-ruse, începând cu data de 5 decembrie 2022, dacă vrea să-și continue activitatea, spre deosebire de rafinăria pe care gigantul rus o deține în Bulgaria la Burgas, care este exceptată până pe 31 decembrie 2024.
Profit.ro a contactat de mai multe zile Petrotel Lukoil SA, compania gigantului rus care operează rafinăria din Ploiești, pentru lămuriri cu privire la impactul sancțiunilor asupra activității sale din România și a planurilor sale de viitor, însă nu a primit niciun răspuns până în prezent.
De altfel, Kazahstanul și-a redenumit petrolul pe care îl exportă prin porturile maritime rusești și pe care-l procesează în România, țiței care va fi comercializat sub numele de Kazakhstan Export Blend Crude Oil (KEBCO), pentru a-l disocia de petrolul originar din Rusia și a evita riscurile de sancțiuni și problemele de finanțare
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De ce este important: Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, din cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Printr-un terminal este exportat petrol rusesc, care ajunge inclusiv la Petrotel și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează Petromidia.
De asemenea important: România este importator net și de produse petroliere, în special motorină. Potrivit unor surse din piață, în 2021, 30% din necesarul de motorină a fost importat prin Marea Neagră din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.
Potrivit regulamentului publicat de UE, care a intrat deja în vigoare, de la embargo-ul impus importului maritim de petrol și produse petroliere rusești sunt exceptate cantitățile importate în urma executării contractelor încheiate până pe 4 iunie 2022 și a actelor adiționale ale acestor contracte semnate până pe 5 decembrie 2022. În cazul, produselor petroliere, termenul este extins până pe 5 februarie 2023.
Rompetrol Rafinare poate importa în continuare țiței încărcat în terminalul CPC în baza faptului că documentul UE prevede că „în conformitate cu principiul libertății de tranzit, interdicțiile privind achiziționarea, importul sau transferul de țiței transportat pe mare și de anumite produse petroliere din Rusia nu ar trebui să aducă atingere achiziționării, importului sau transferului unor astfel de mărfuri care provin dintr-o țară terță și doar tranzitează Rusia. În special, interdicțiile respective nu ar trebui să se aplice în situația în care Rusia este identificată ca stat de export în declarațiile vamale, dacă țara de origine a țițeiului și a altor produse petroliere este identificată în declarațiile respective ca fiind un stat terț”.
În schimb, Petrotel nu va beneficia de nicio derogare, singura țară care este exceptată pentru 2 ani de la interzicerea importului maritim de țiței rusesc fiind Bulgaria. Singura rafinărie din această țară, Burgas, este deținută de grupul rus Lukoil, la fel ca Petrotel.
„Având în vedere expunerea geografică specifică a Bulgariei, ar trebui să se prevadă, pentru o perioadă limitată, o derogare specială de la interdicția de a importa țiței transportat pe cale maritimă (denumit în continuare „țiței transportat pe mare”) și produse petroliere”, precizează documentul.
Astfel, autoritățile competente din Bulgaria „pot să autorizeze executarea până la 31 decembrie 2024 a contractelor încheiate înainte de 4 iunie 2022 sau a contractelor accesorii necesare pentru executarea unor astfel de contracte, având ca obiect achiziționarea, importul sau transferul de țiței transportat pe mare și de produse petroliere care provin din Rusia sau sunt exportate din Rusia”.
Petrotel Lukoil SA nu poate fi alimentată nici cu țiței rusesc importat de compania-soră exceptată temporar de la sancțiuni din Bulgaria pentru că documentul UE prevede că „mărfurile importate în urma unei derogări nu pot fi vândute cumpărătorilor situați într-un alt stat membru sau într-o țară terță”.
O altă derogare, de la importul maritim de motorină însă, a fost oferită Croației: „Având în vedere situația specifică a Croației legată de necesitatea ca rafinăria sa să obțină aprovizionarea regulată cu motorină în vid pentru funcționarea sa, ar trebui să fie posibil ca autoritatea națională competentă să autorizeze achiziționarea, importul sau transferul de motorină în vid rusă pentru o anumită perioadă, în anumite condiții”.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bunăÎn prezent, țițeiul rusesc se tranzacționează la un preț considerabil mai redus decât cel extras din alte state, chiar și cu 30 de dolari/baril mai mic în cazul unor sortimente de petrol, iar ecartul de preț ar putea crește.
Dacă UE n-ar fi permis importul de țiței din Rusia de o altă proveniență decât cea rusească, România ar fi riscat să rămână doar cu o capacitate anuală totală de rafinare de 4,5 milioane tone, cea a rafinăriei Petrobrazi, operată de OMV Petrom, capacitatea de 2,4 milioane tone de la Petrotel (Lukoil) și cea de 6 milioane de la Petromidia (Petromidia) putând fi indisponibilizate în urma embargo-ului impus de UE.