România a fost principalul furnizor de motorină al Ucrainei în 2024, cu un export de 1,98 milioane tone, o creștere de 34% față de anul precedent. Diesel-ul furnizat din terminalele din România nu a fost produs intern, precum benzina exportată în Ucraina, ci majoritar importat, România fiind la rândul său importator net de motorină, și nu exportator net, cum este în cazul benzinei, relevă analiza Profit.ro.
Potrivit presei ucrainene, principala companie care a exportat motorină din terminalele din România în Ucraina a fost traderul internațional Vitol, care anul trecut a crescut vânzările de la 104 mii la 660 mii tone, detronând fostul lider Euronova Energies, care și-a redus livrările de la 716 mii la 532 mii tone.
Volume mari au fost expediate din România și de Oscar Downstream (134 mii tone), Socar (123 mii tone) și Alkagesta (103 mii tone).
Cu toate acestea, cea mai mare spectaculoasă evoluție au înregistrat livrările din Grecia, care s-au majorat în 2024 de 2,7 ori, ajungând la 1,36 milioane de tone.
Motorina este cel mai popular combustibil în Ucraina. În 2024, importurile de diesel au crescut cu 8%, la 6,65 milioane de tone, ceea ce reprezintă 75% din importurile ucrainene de carburanți (motorină, benzină și GPL).
Anul trecut, companiile ucrainene au importat motorină din 16 țări, primele cinci deținând o cotă de 93% din livrări. Spre comparație, în 2023 Ucraina a importat diesel din 20 de state, cota primelor 5 fiind de doar 75% din total importuri.
CITEȘTE ȘI Reuters: Ambasadorul Germaniei avertizează asupra planului lui Donald Trump de a redefini ordinea constituțională – document confidențialMajorarea livrărilor din Grecia și România este pusă de presa ucraineană pe seama deciziei serviciului secret ucrainean SBU de a interzice importul de motorină din mai multe terminale din Bulgaria, din terminalul moldovenesc din Djurjulesti și, cel mai important, din porturile turcești din Marmara și Mersin.