Accizele pe benzină și motorină percepute de stat, robustețea consumului de combustibili auto și politicile de preț ale distribuitorilor sunt explicațiile faptului că ieftinirea carburanților în România nu a fost mai accentuată, rămânând în urma scăderii cotațiilor mondiale la țiței, potrivit ministrului Energiei, Andrei Gerea.
"Avem politicile de preț ale fiecărui distribuitor. Mai este și acciza pe carburanți, care merge la bugetul de stat și care aduce beneficii în alte zone ale economiei. Iar dat fiind că consumul nu a scăzut, nici distribuitorii nu au avut motive să reducă mai mult prețurile", a declarat ministrul Andrei Gerea, răspunzând unei întrebări pe această temă a presei, după o conferință pe teme energetice.
Prețul spot al sortimentului de țiței Brent s-a redus cu 49% în cele 12 luni scurse între 30 septembrie 2014 și 30 septembrie 2015, de la 94,67 la 48,37 dolari/baril.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit datelor Comisiei Europene, între finalul lunii septembrie a anului trecut și 30 septembrie 2015, prețul mediu al benzinei comercializate în România s-a redus cu 16,5%, de la 1,376 la 1,148 euro/litru, iar cel al motorinei cu 17,6%, de la 1,398 la 1,152 euro/litru.
În primele 8 luni din 2015, potrivit datelor INS, volumul cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul al carburanților pentru vehicule în magazine specializate s-a majorat cu 5,4% pe serie brută și cu 4,9% pe serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Proiectul noului Cod Fiscal prevedea eliminarea accizei suplimentare de 7 eurocenți pe litrul de carburant auto, introdusă în aprilie 2014, însă în varianta finală a Codului, publicată recent în Monitorul Oficial, această prevedere nu a fost păstrată.
Potrivit unei analize Profit.ro, aproximativ 60% din prețul achitat de șoferi la pompă pe carburanți nu ajunge la companiile de distribuție, ci la stat.