Compania de stat Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România și liderul pieței locale concurențiale de furnizare de electricitate, spune că legislația în vigoare îi permite să aplice prosumatorilor un preț de furnizare diferit față de cel practicat față de ceilalți clienți.
Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România (APCE) acuzase compania că impune prețuri diferite și discriminatorii pentru aceeași energie, în funcție de tipul de consumatori, susținând că acest lucru este ilegal, și că achiziționează energie ieftină produsă pe acoperișurile oamenilor, pentru ca apoi să o vândă la preț dublu către restul clienților.

″Conform art. 52 alin. (2) din Legea nr. 123/2012 a energiei și a gazelor naturale („Legea energiei”), furnizorii de energie electrică sunt liberi să stabilească prețul la care furnizează energia electrică, cu excepția situațiilor reglementate expres de lege. Astfel, nu există vreo interdicție în privința stabilirii unor prețuri diferite pentru diferite categorii de clienți. De asemenea, legea permite stabilirea de oferte distincte pentru diverse tipuri de consumatori (casnici, non-casnici, eligibili, captivi etc)″, se arată într-un comunicat al Hidroelectrica.
Compania mai spune că, în conformitate cu art. 62 alin. (1) lit. h^3) din Legea Energiei, furnizorii de energie au obligația de a oferi clienților informații transparente despre prețurile și tarifele practicate, precum și despre condițiile și clauzele contractuale.
″Hidroelectrica respectă această obligație de informare și garantează transparența ofertelor sale, fără a discrimina nicio categorie de clienți″, punctează compania.

Potrivit acesteia, Regulamentul de furnizare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 5/2023, stipulează că furnizorii trebuie să publice oferte-tip pentru clienții casnici și microîntreprinderile cu un consum anual estimat sub 100.000 kWh.
″Acesta nu interzice însă furnizorilor să pună la dispoziție și alte tipuri de oferte, în funcție de criteriile stabilite de aceștia. Astfel, Hidroelectrica are dreptul de a oferi mai multe opțiuni de contracte, inclusiv oferte personalizate, pentru a răspunde nevoilor diversificate ale clienților săi″, se menționează în comunicat.
Acolo se mai spune că, în conformitate cu art. 11 alin. (3) lit. a) din Metodologia ANRE nr. 15/2022, furnizorii de energie electrică au obligația de a achiziționa energia produsă de prosumatori la un preț identic cu cel din contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu aceștia. În cazul Hidroelectrica, prețul practicat pentru furnizarea energiei active consumate de prosumatori este de 0.28329 lei/kWh, inclusiv componenta TG, iar același preț este aplicat și la achiziționarea energiei produse de prosumatori.

″De asemenea, Hidroelectrica subliniază că stabilirea unor oferte diferite pentru clienții finali cu calitate de prosumator se bazează pe rațiuni obiective și echitabile, având în vedere impactul produs de prosumatori asupra echilibrului rețelei și costurile suplimentare pe care le implică acest impact. Prosumatorii beneficiază de un preț mai mic pentru energia consumată, ceea ce constituie un avantaj pentru aceștia, iar energia produsă care depășește consumul propriu este compensată conform reglementărilor în vigoare.
Hidroelectrica respectă în totalitate reglementările legale privind furnizarea de energie electrică și protejarea drepturilor clienților finali. Ofertele noastre sunt transparente, iar diferențierea prețurilor este în conformitate cu legislația și cu realitățile pieței. Considerăm că abordarea noastră este echitabilă și benefică pentru toți clienții noștri, inclusiv pentru prosumatori, și asigurăm continuitatea furnizării unui serviciu de calitate″, conchide Hidroelectrica.

Compania a arătat că prosumatorii sunt exceptați de la suportarea costurilor dezechilibrelor și că gestionarea unui portofoliu extins de prosumatori poate genera un impact financiar semnificativ, din cauza discrepanțelor dintre producția prognozată și cea realizată. ″Dacă furnizorii nu implementează mecanisme corecte și echitabile pentru gestionarea prosumatorilor, aceste costuri sunt socializate și îi afectează în mod nedrept ceilalți clienți″, a arătat Premier Energy.