Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au dat, în urma unor controale la peste 100 de furnizori de energie electrică din toată țara, amenzi de peste 500.000 de lei. Printre problemele identificate de echipele de control au fost: neemiterea facturilor conform contractelor încheiate, informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la prețul final, practici comerciale incorecte, precum prezentarea prețului energiei electrice ca fiind unul avantajos.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a anunțat, miercuri, că a desfășurat, în perioada 23 septembrie - 4 octombrie, la nivelul întregii țări, acțiuni de verificare a respectării prevederilor legale privind prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice, ca parte a unei tematici de control, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, au fost verificați 111 operatori economici, abateri fiind identificate la 39 dintre aceștia. De asemenea, au fost controlate 187 de contracte/servicii, fiind constatate abateri la 56 dintre acestea.
În urma neregulilor constatate, au fost date 42 de amenzi, în valoare de 518.000 de lei, și au fost luate șapte măsuri de remediere a site-ului și de încetare a practicii comerciale incorecte.
”Aceste acțiuni de control subliniază angajamentul ferm al ANPC de a proteja drepturile consumatorilor în relația cu furnizorii de energie. Este inacceptabil ca interesele economice ale consumatorilor să fie afectate de astfel de practici. Vom continua să veghem asupra corectitudinii furnizării serviciilor esențiale, asigurându-ne că legislația este respectată și abaterile sancționate”, a declarat președintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca.
Cele mai importante deficiențe descoperite au fost: neemiterea facturilor conform contractelor încheiate; lipsa în cadrul ofertei a perioadei de facturare și a modalității de acceptare a ofertei; informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la prețul final, singura informare aflându-se pe site, în mediul online sau neprecizarea dacă prețul final conține sau nu taxe; practici comerciale incorecte (ex: prezentarea prețului energiei electrice ca fiind un "preț avantajos"); nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la emiterea de facturi pentru energia electrică consumată, justificând anumite blocaje în sistemul informatic.
De asemenea, alte probleme descoperite au fost lipsa înscrierii periodicității de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat în contractele de prosumator; lipsa emiterii facturilor lunare la prosumatori; nerespectarea termenului de 30 de zile de informare a consumatorului în ceea ce privește modificările ce pot surveni pe perioada derulării contractului; lipsa informării cu privire la dreptul acestora de retragere din contract; greșeli în emiterea unor facturi, care duc la afectarea intereselor economice ale consumatorilor; deficiențe privind parametrii de calitate a energiei electrice furnizate; comportament incorect față de consumator prin facturarea unor servicii de furnizare energie electrică neprestate.