Președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, afirmă că a fost informat, miercuri seara, de către ministrul Transporturilor că Registrul Auto Român (RAR) nu mai eliberează cărți de identitate pentru mașinile marca Volkswagen aflate în stoc și care urmau să fie vândute.
”Astăzi am avut o discuție cu cei doi miniștri care sunt direct responsabili de domeniu, ministrul Mediului, pentru partea de poluare, și ministrul Transporturilor. În această seară, ministrul Transporturilor m-a informat că deja RAR nu mai eliberează cărțile de identitate pentru mașinile care ar urma să fie vândute și care sunt în stoc”, a spus Tăriceanu miercuri seara, la Digi 24.
Oficiali RAR sunt citați în presă spunând că este vorba de circa 100 de mașini noi, diesel, Euro 5, marca Volkswagen, care vor rămâne blocate câteva zile în sistemul electronic, până situația va fi clarificată, și că persoanele care vin cu mașini uzate din afara țării nu vor avea probleme.
Premierul Victor Ponta a anunțat la rândul său, joi, că este vorba de 300 de autoturisme aflate în România, pe stoc, care nu pot fi vândute iar situația mașinilor deja comercializate va fi clarificată în perioada următoare.
”Am vorbit cu ministrul Transporturilor un pic mai devreme. Mașinile care se află pe stoc și care intră în această anchetă realizată pe plan internațional evident că nu se vor mai vinde. E un număr de 300 de autoturisme în țară, în România, care sunt pe stoc și nu pot să se vândă. În ceea ce privește cele care deja s-au vândut, toate datele pe care le strânge Ministerul Transporturilor împreună cu Ministerul Mediului vor fi puse la dispoziție și, pe măsură ce primim rezultatele din Germania, putem să acționăm”, a spus Ponta.
Contactați de Profit.ro, reprezentanții RAR nu au comentat până la ora transmiterii acestei știri.
Vineri, Registrul Auto Român a anunțat că a contactat conducerea reprezentanței Volkswagen în România și a cerut să îi fie transmisă, în cel mai scurt timp, lista tipurilor de vehicule ale mărcilor care aparțin acestui grup și pentru care au fost folosite dispozitive de manipulare a emisiilor poluante. Registrul verifică astfel dacă pe mașinile pentru care a acordat certificate de omolgare există astfel de dispozitive.
RAR a cerut și actualizarea listei tipurilor de vehicule, pe măsură ce aceste informații vor fi comunicate de către constructor/autoritatea de omologare responsabilă.
Solicitarea a fost transmisă ca urmare a cererii Comisiei Europene referitoare la efectuarea unor verificări de către toate statele membre cu privire la probabilitatea folosirii dispozitivelor de manipulare a emisiilor poluante, de către producătorii ce comercializează în Europa autovehicule omologate de tip.
Volkswagen este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităților SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea mașinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu și în timpul operațiunilor normale.
Din acest motiv nivelul poluării era mai ridicat, susține Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA).
În România, la cumpărarea unei mașini este achitat un timbru de mediu a cărui valoare este calculată și în funcție de emisiile poluante.