Piața mașinilor noi din UE a scăzut cu 6% anul trecut, iar România a avut cel mai mare declin procentual, de aproape o treime, arată datele ACEA pentru Europa. În România au mers însă bine mașinile hibride, dar și cele diesel (care au crescut cu 15%).
În Europa s-au înmatriculat anul trecut 1,44 milioane de mașini full-electrice noi, scădere de 6% față de 2024. Cea mai mare piață, Germania, a scăzut cu 27%, până la 380.000 de unități, iar a doua piață ca mărime, Franța, a scăzut cu 2,6%, arată datele ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), scrie Hotnews.ro.
Principalul motiv al scăderii full-electricelor ține de diminuarea (sau chiar eliminarea în unele țări) a subvențiilor guvernamentale pentru cumpărarea de astfel de mașini.
În România, scăderea a fost de 32%, de la peste 14.000, la sub 10.000. Câteva piețe mici au avut scăderi de peste 20% la full-electrice, însă au fost și țări cu creșteri importante: Belgia (37%), Olanda (16%), Spania (11%), Ungaria (47%).
Dintre țările non-UE, două excelează la mașini electrice: Marea Britanie, cu 381.000 anul trecut (creștere de 21%) și Norvegia (114.000, creștere de 9%).
Per total, în 2024 în UE s-au înmatriculat 10,6 milioane de mașini noi (benzină, electrice, hibride, diesel, GPL). Marca Volkswagen a avut 11% din piață, iar Toyota, 7,5%. Dacia și-a crescut cota față de 2023 spre 5,1% din piață, comparativ cu 4,9%.
Skoda a avut 6,2% din piață, Renault este la 5,9%, iar BMW, la 5.8%.
Câteva mărci au avut scăderi mai mari de 20% ale înmatriculărilor: Fiat, Mini, smart, Jaguar, Lancia/Chrysler.