Pierderile locurilor de muncă ale furnizorilor de piese auto din Europa cresc pe măsură ce piața auto încetinește

Pierderile locurilor de muncă ale furnizorilor de piese auto din Europa cresc pe măsură ce piața auto încetinește
scris joi, 14:16

Pierderile de locuri de muncă ale furnizorilor europeni de piese auto s-au dublat în 2024, deoarece încetinirea industriei auto de pe continent a lovit soarta lanțului său de aprovizionare și de producție.

Analiza Asociației Europene a Furnizorilor de Automobile (Clepa) pentru Financial Times a arătat că peste 30.000 de locuri de muncă au fost tăiate în industrie în 2024, comparativ cu puțin peste 15.000 în 2023, scrie Hotnews.ro

Urmărește-ne și pe Google News
Analiștii au calculat - creștere accentuată a vânzărilor de mașini electrice în 2025. Producătorii chinezi nu vor putea fi opriți CITEȘTE ȘI Analiștii au calculat - creștere accentuată a vânzărilor de mașini electrice în 2025. Producătorii chinezi nu vor putea fi opriți

Crearea de locuri de muncă a încetinit, de asemenea, și au existat peste 58.000 de pierderi nete de locuri de muncă în întreaga industrie din Europa în 2020-2024.

Fabricile, de la producătorul francez de anvelope Michelin până la producătorul german Bosch, au anunțat mii de reduceri de locuri de muncă în ultimul an, deoarece vânzările de vehicule noi ale producătorilor europeni au scăzut constant, lăsând furnizorii cu o capacitate în exces și cu puține perspective de redresare a vânzărilor.

În timp ce companiile mai mari au tăiat locuri de muncă și au închis fabrici, unele întreprinderi mai mici au intrat în faliment sau au declarat insolvență.

„Dacă nu mai există o creștere pentru producătorii europeni, nu există nici o creștere pentru producătorii lor de echipamente”, a declarat Alexandre Marian, director la consultanța AlixPartners.

Furnizorii de piese auto angajează direct aproximativ 1,7 milioane de oameni în UE

Scăderea cererii a urmat pandemiei de Covid-19, războiului din Ucraina și inflației care a urmat. Acestea au afectat competitivitatea industriilor europene într-un moment în care rivalii chinezi fac eforturi pentru a-și crește cota de piață.

„Estimarea noastră este că mica creștere pe care o putem avea pe piața europeană va fi „mâncată” de creșterea importurilor, în special a celor din China”, a declarat Marc Mortureux, directorul general al organismului industriei Automotive & Mobility Industry Platform (PFA) din Franța.

În timp ce furnizorii europeni încercau să colaboreze cu grupuri auto locale din China, marea preocupare a fost că mărcile chineze vor asambla vehicule în cele din urmă în Europa, dar cu piese din China și din alte țări, a adăugat el.

Costul relativ ridicat al vehiculelor electrice și reducerea subvențiilor pentru vehicule în țări precum Germania au limitat adoptarea lor pe scară largă, ceea ce înseamnă că companiile care investesc în aceste tehnologii nu au întâlnit cererea la care se așteptau.

Potrivit Clepa, pierderile de locuri de muncă legate de motoarele cu ardere internă din 2020 le-au depășit cu mult pe cele create de trecerea la vehiculele electrice.

Reglementarea europeană este, de asemenea, o provocare pentru producătorii de piese care furnizează vehicule cu motoare convenționale.

Venituri record din turism pentru Croația CITEȘTE ȘI Venituri record din turism pentru Croația

Din 2025, Comisia Europeană va înăspri regulile privind emisiile de carbon pentru producătorii de automobile, în timp ce Bruxelles-ul intenționează, de asemenea, să pună capăt vânzărilor de mașini noi cu motor cu combustie în Europa până în 2035.

„Avem aproximativ 10 fabrici care produc rezervoare de combustibil în Europa. Evident, activitatea lor va fi afectată”

Laurent Favre, directorul executiv al furnizorului francez OPMobility, se aștepta ca afacerea companiei cu rezervoare de combustibil, lider în industrie, să scadă în Europa ca urmare.

„Avem aproximativ 10 fabrici care produc rezervoare de combustibil în Europa. Evident, activitatea lor va fi afectată”, a spus el.

Favre și alte persoane din industrie au cerut o regândire a sancțiunilor. Deși Germania a redus subvențiile pentru vehiculele electrice în 2023, cancelarul Olaf Scholz a declarat recent la Bruxelles că UE are nevoie de „stimulente” pentru mașinile electrice și că taxele pe emisiile auto nu ar trebui „să afecteze lichiditatea financiară” a companiilor care investesc în tranziția vehiculelor electrice.

Printre companiile germane care au fost forțate să renunțe se numără producătorul de scaune Recaro, producătorul de piese auto de lux Walter Klein și ae group, care produce componente turnate sub presiune utilizate la mai multe piese pentru mașini.

Christian Kleinjung, directorul executiv al ae, a declarat în august că încercările de restructurare nu au împiedicat „scăderea cererii din partea producătorilor de automobile”.

În timp ce vânzările de vehicule electrice sunt așteptate să crească, furnizorii se pregătesc pentru o perioadă lungă de creștere scăzută, unii anunțând planuri de reducere a personalului pe termen lung.

Forvia, un producător de tablouri de bord, panouri de uși și sisteme de evacuare, a declarat în februarie că va elimina 10.000 de locuri de muncă din cei peste 75.000 de angajați până în 2028.

BCE speră să atingă în 2025 ținta de inflație de 2% CITEȘTE ȘI BCE speră să atingă în 2025 ținta de inflație de 2%

În noiembrie, Michelin a declarat că va închide două fabrici care produc anvelope pentru camioane și autoutilitare. Măsura, care afectează peste 1.200 de angajați, s-a datorat „supracapacității structurale” din cauza concurenței la costuri reduse din Asia.

Stéphane Destugues, reprezentând lucrătorii metalurgici din cadrul sindicatului francez CFDT, a criticat producătorii de automobile pentru că au redus costurile într-o asemenea măsură în ultimii ani, încât furnizorii nu pot supraviețui.

„Nu le permite furnizorilor să investească atât de mult pe cât ar trebui pentru a proteja locurile de muncă și a se pregăti pentru viitor”, a spus el.

Pentru cei care fac investiții, mulți caută dincolo de Europa. OPMobility a lansat un site în Austin, Texas, pentru a deservi clienți precum Tesla și deschide fabrici în China.

„Vrem să rămânem cu clienții noștri istorici, dar trebuie să căutăm creștere în altă parte. Cu greu ne așteptăm la o creștere în sectorul auto european în următorii cinci ani”, a adăugat Favre.

viewscnt
Afla mai multe despre
locuri de munca
piese auto
masini