Analiștii estimează o creștere accentuată a vânzărilor de mașini electrice în 2025.
Avertizează că taxele de import nu vor împiedica ascensiunea producătorilor chinezi, iar relaxarea obiectivelor privind emisiile ar putea dăuna industriei europene, pe termen lung, arată BiziDay.
Mașinile electrice noi, fabricate în Europa și disponibile la prețuri sub 25 de mii de euro, au devenit mai ușor de achiziționat odată cu intrarea pe piață a mai multor modele precum Fiat Grande Panda, Citroën ë-C3, Hyundai Inster, Dacia Spring și Renault 5. Acest lucru, explică The Guardian, se datorează obiectivelor mai stricte ale UE privind emisiile de CO2, în vigoare de la 1 ianuarie, și care obligă producătorii să vândă mai multe mașini electrice pentru a nu fi amendați.
La nivel global, în 2024 au fost înregistrate recorduri pentru vânzările de mașini electrice, datorită creșterii industriei din China. Totuși, Europa a avut parte de o scădere de 1,4% a vânzărilor pe cele mai mari 18 piețe din vest și nord, potrivit unui analist din Berlin, specializat în industria auto. Un factor important în contextul declinului a fost retragere subvențiilor pentru mașinile electrice noi din Germania, de 5.000 de euro pentru fiecare vehicul. Franța a înregistrat, de asemenea, o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice.
Specialiștii afirmă că unii producători de automobile ating obiectivele UE privind emisiile mai rapid decât alții, precum BMW, Stellantis, Tesla, Polestar și Volvo, în timp ce alții, precum Ford, rămân în urmă. Cu toate acestea, factorii de decizie politică din Europa dau semne că ar fi dispuși să relaxeze normele privind emisiile, în contextul dificultăților întâmpinate de către industria auto. Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, plănuiește “un dialog strategic” cu privire la industria auto, în ianuarie. În paralel, Giorgia Meloni și Olaf Scholz și-au exprimat sprijinul pentru reducerea sancțiunilor aplicate producătorilor.
Directorul general al Asociației Constructorilor Europeni (ACEA), Sigrid de Vries, a avertizat asupra normelor stricte ale UE, susținând că vor dăuna industriei europene și “vor bloca tranziția la vehicule electrice, în loc să o îmbunătățească”. În același timp, directorul general al Renault și președintele ACEA, Luca De Meo, a atras atenția asupra unei posibile pierderi în industrie, care poate ajunge la 16 miliarde de euro din cauza amenzilor. Dezvoltatorii auto riscă să fie amendați cu 95 de euro pentru fiecare gram de emisii de CO2 care depășește obiectivul de 93,6 g pe kilometru.
Analiștii avertizează că tarifele UE pentru mașinile chinezești, cuprinse între 21% și 38,1%, nu sunt suficiente pentru a împiedica companiile din China să câștige clienți în toată Europa, acestea beneficiind de subvențiile Beijingului, iar relaxarea obiectivelor europene privind emisiile vor putea dăuna industriei, pe termen lung.