Statul român a blocat temporar vânzarea, la renumita casă de licitații Christie's New York, a unui tablou realizat de marele pictor spaniol El Greco și intitulat "San Sebastian", operă de artă care a aparținut fostei colecții a Coroanei Regale a României, iar apoi a intrat în posesia Regelui Mihai. Tabloul este estimat între 7 și 9 milioane de dolari, iar licitația va avea loc în data de 5 februarie, dar Christie's va reține tabloul până pe data de 28 februarie, dată până la care statul român se judecă în legătură cu opera de artă, au declarat pentru Profit.ro surse guvernamentale.
Potrivit acestora, premierul Ciolacu va trimite personal avocaților și o scrisoare de susținere.
UPDATE Premierul Ciolacu a confirmat demeresurile inițiate de Guvern pentru blocarea vânzării tabloului.
”Blocarea vânzării la licitație a tabloului ”Sfântul Sebastian” al celebrului artist ”El Greco”, care face parte din patrimoniul românesc este o mare reușită a statului român și a echipei de avocați care ne reprezintă. Îi felicit pe reprezentanții Ministerului de Finanțe care gestionează acest caz și pe toți cei implicați în această victorie de etapă care ne dă încredere că vom recupera defnitiv, după zeci de ani, acest tablou de o valoare inestimabilă”, susține premierul.
Acesta arată că tabloul ”Sfântul Sebastian” realizat de ”El Greco” este o parte unică a patrimoniului cultural și a colecției naționale de artă a României. Tabloul a aparținut regelui Carol I, primul monarh al României, înainte de a fi lăsat moștenire Coroanei României la moartea acestuia în 1914.
”Acest tablou alături de alte opere de artă au ieșit din România în 1947 și nu s-au mai întors de atunci niciodată în țară. În numele Guvernului României, am mandatat prin două Memorandumuri adoptate luna aceasta ministerele responsabile și avocații noștri să urmărească atât recuperarea picturii prin litigiul inițiat la Tribunalul Judiciar de la Paris, cât și blocarea licitației programată pe 5 februarie la New York de către o celebră casă de licitații”, arată premierul.
Acesta susține că ”licitația a fost oprită și tabloul a fost reținut de casa de licitații”, fiind un prim pas către recuperarea definitivă a acestui tablou care ”este fără echivoc proprietatea statului român”.
Christie's nu a oprit însă licitarea tabloului până la această dată, ci specifică că garantează ”un preț minim de vânzare, având ”un interes financiar direct în acest lot”. Christie's a finanțat participația sa printr-o terță parte.
Guvernul și Ministerul de Finanțe au confirmat, ulterior pentru Profit.ro, adoptarea memorandmului în ședința din 16 ianuarie.
Casa de licitații Christie's a anunțat recent punerea în vânzare a acestei capodopere, pe care o estimează la o valoare cuprinsă între 7 și 9 milioane de dolari.
CITEȘTE ȘI Premierul Ciolacu se întâlnește cu 4 mari fonduri de investiții americane, aduse de JP MorganAcțiunea statului român
Potrivit surselor oficiale citate, statul român a reușit să suspende temnporar încheierea vânzării până la un verdict al instanței.
”Până pe 28 februarie, tabloul este reținut de casa de liciații. Între timp, cele două părți se judecă. Va fi trimisă avocaților și o scrisoare de susținere a demersului din partea premierului Marcel Ciolacu”, au precizat sursele citate.
Ca urmare, chiar dacă tabloul va fi licitat, vânzarea nu se va putea încheia în lipsa unei decizii a instanței.
CITEȘTE ȘI VIDEO Primele imagini cu persoanele care au furat artefactele daciceÎnscrierea pentru a licita la acest tablou, de către cei care pot demonstra resurse suficiente în acest sens, se încheie la începutul lunii februarie, cu câteva zile înainte de data licitației.
Contactată pentru a comenta demersul avut în vedere de autoritățile române, Chiristie's nu a comunicat un punct de vedere până la ora publicării acestui articol. Acesta va fi prezentat imediat cum va fi transmis.
CITEȘTE ȘI Piesele dacice expuse și furate în Olanda au fost asigurate pentru 30 milioane euro. Valoarea coifului de aur de la CoțofeneștiCarol I, un admirator al lui El Greco, a cumpărat mai multe lucrări ale pictorului
După cum remarcă și Christie's, primul monarh al României, Carol I, urcat pe tron în 1866, a început din 1879 să achiziționeze extensiv lucrări pentru Colecția Regală, cu scopul decorării palatelor regale.
Cu consilierea savantului și colecționarului Felix Bamberg (1820-1893), regele a dezvoltat un gust deosebit pentru pictura spaniolă, care, deși populară în Franța, era mai puțin cunoscută și răspândită în Europa Centrală și de Est.
CITEȘTE ȘI Poluarea aerului amenință sănătatea populației și aderarea la UE a țărilor din Balcani. Orașe din regiune - pe primele locuri în topul celor mai poluate ale lumiiCarol I a deținut mai multe picturi de El Greco, dintre care majoritatea aparțineau regelui Ludovic Filip al Franței (1773-1850), din galeria sa spaniolă de la Louvre.
Muzeul de Național de Artă al României deține în prezent trei lucrări importante de El Greco, din fosta Colecție Regală, respectiv:
Logodna Fecioarei
El Greco, Logodna Fecioarei - sursa foto Institutul Național al Patrimoniului
Martiriul Sfântului Mauriciu sau Martiriul celor zece mii de tebani
El Greco, Martiriul Sfântului Mauriciu - sursa foto Institutul Național al Patrimoniului
Adorația păstorilor
El Greco, Adorația păstorilor - sursa foto Institutul Național al Patrimoniului
Multe dintre lucrări au fost achiziționate de Carol I de la Christie’s Londra, în perioada 6-8 mai 1853, suveranul cumpărând lucrări care au aparținut mareșalului Soult sau baronului Isidor Taylor, dar Sfântul Sebastian nu s-a regăsit printre aceste achiziții.
Proveniența timpurie a acestei picturi rămâne astfel puțin cunoscută, fiind probabil că a intrat pe altă cale în Colecția Regală, cel mai târziu în 1898, când a apărut în catalogul Bachelin al colecției regelui Carol I.
”Nu este de mirare că opera lui El Greco a fost atât de râvnită de regele Carol I și atât de bine reprezentată în colecția sa. Pensulația uimitoare a artistului, paleta vibrantă și abordarea excentrică a compoziției – toate evidente în acest Sfânt Sebastian – ar fi fost la fel de izbitoare pentru colecționarul din secolul al XIX-lea precum sunt pentru privitorul modern de astăzi”, arată Christie's.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Componența comisiei care avizează investițiile străine în România a fost secretizatăCum a părăsit tabloul România
Regele Carol I a lăsat tabloul moștenire instituției Coroanei României, în testamentul său din 14 și 26 februarie 1899.
Colecția Coroanei fusese constituită la finele secolului al XIX-lea din fonduri publice, prin achiziții ale Guvernului Brătianu, iar Carol I a menționat că întreaga sa colecție, catalogată de bibliotecarul casei regale Leo Bachelin în 1898, ”va rămâne pentru totdeauna și în intregul său în țară, ca proprietate a Coroanei României”.
Potrivit casei de licitații Christie's, în noiembrie 1947, Guvernul român ar fi transferat lucrarea în proprietatea Regelui Mihai.
”Dreptul de proprietate a fost transferat Regelui Mihai I al României (1921-2017), 11-12 noiembrie 1947, cu acordul Guvernului român”, arată Christie's, care precizează apoi că lucrarea a fost vândută de rege în 1976 ”cu firma Wildenstein & Co.” din New York, pentru ca ulterior să fie achiziționată, prin firma Giraud Pissarro Segalot, tot din New York, de către actualul proprietar, în 2010.
Din formularea casei de licitații nu reiese clar dacă fostul suveran a vândut tabloul - indicat în acest sens în afirmații publice, inclusiv de Christie's - direct firmei Wildenstein sau prin intermediul acesteia. Sunt înregistrate tranzacții ale lucrării în 1976 și 2010 și lucrarea ca provenind din fosta colecție regală.
Regele Mihai I a părăsit România în ianuarie 1948, la scurt timp după transferul proprietății și după ce a fost forțat să abdice de noul regim comunist.
Lucrarea a fost expusă la Paris în 1937, iar ulterior la Muzeul Prado din Madrid, Paris, la Galeria Națională de Artă din Washington, la Muzeul de Artă din Toledo și, ultima dată, la Muzeul de Artă din Dallas, între 1 aprile 1982 și 6 februarie 1983.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Proiectele care limitau avansul ce poate fi cerut cumpărătorilor de case de către dezvoltatorii imobiliari - clasateControverse privind tablourile care au aparținut Colecției Coroanei României. Inclusiv regimul comunist a încercat să recupereze tabloul de El Greco
După 1947, din fosta Colecție a Coroanei au dispărut 42 tablouri, iar Regele MIhai a fost indicat de istorici și istorici de artă că ar fi scos din țară cea mai mare parte dintre acestea. Unele au fost identificate ulterior în colecții private sau muzee din Franța, SUA și Italia, iar printre acestea au fost indicate Sfântul Sebastian și Portretul lui Giacomo Bosio de El Greco.
Conform unor documente din instanțe analizate de Profit.ro, în 1985 regimul comunist a intentat la New York un proces firmei Wildenstein și proprietarului de atunci, Daniel Wildenstein, care vânduse tabloul San Sebastian în 1976, solicitând recuperarea a două lucrări de El Greco.
Statul român nu a putut furniza însă documentele solicitate în instanță prin avocați, așa că ulterior, în 1987, într-un demers mai mult de imagine, firma americană a fost dată în judecată de statul comunist chiar în România și a fost găsită vinovată, iar conform sentinței ar fi urmat să fie executată chiar în SUA, lucru, însă, imposibil.
CITEȘTE ȘI FOTO România introduce în 3 orașe roboți de mare precizie care măsoară cantitatea de praf din atmosferăUna din cele mai mari dinastii de dealeri de artă din lume, familia Wildenstein a fost acuzată nu doar că ar fi cumpărat ilegal de la Regele Mihai tablouri aparținând statului român, dar și că ar fi tranzacționat opere de artă confiscate de naziști de la proprietari evrei.
În calitate de ministru al Culturii, fostul mare scriitor francez Andre Malraux a acuzat firma în anii '60 că ar fi încercat mituirea unui funcționar ministerial pentru a aviza exportul unei capodopere a pictorului George de la Tour.
Presa a relatat că statul român i-a intentat după 1990 procese și fostului suveran Mihai I pe tema bunurilor din fosta Colecție a Coroanei, dar având în vedere discuțiile privind alte proprietăți regale, precum Castelul Peleș, autoritățile au renunțat la astfel de demersuri. Acum, însă, odată cu reapariția lucrării de El Greco pe piață, statul român încearcă recuperarea fostei opere a Colecției Coroanei.