Vânzarea tabloului "San Sebastian", realizat de pictorul spaniol El Greco, operă de artă care a aparținut fostei colecții a Coroanei Regale a României, va rămâne blocată până la sfârșitul lunii iunie, decizia fiind luată în urma demersului avocaților României la casa de licitații Christie's.
Interesul României este ca, atâta timp cât nu este decisă definitiv proprietatea, să blocheze vânzarea, arată, într-o discuție Profit.ro, ministrul Finanțelor, Barna Tanczos.
Problema acestui tablou a fost anunțată în premieră de Profit.ro.
13 martie - Maratonul Securitatea Energetică a României. Parteneri: ACUE, Elcen, E-on, OMV Petrom, PPC - Retele Electrice, Romgaz, Suciu Partners, Tinmar
25 martie - Eveniment Profit.ro IMM - Micii antreprenori, prinși în mijlocul tensiunilor economice și sociale
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
Inițial, statul român obținuse o suspendare a vânzării până la final de februarie.
Ministrul Finanțelor este responsabil de reprezentarea României în astfel de litigii internaționale.
"La litigiul legat de tablou, interesul nostru este ca, atâta timp cât nu este decisă definitiv proprietatea, să blocăm vânzarea și am reușit acest lucru. Este blocată vânzarea până la sfârșitul lunii iunie.
Această decizie a fost luată în urma demersului făcut de avocații României la casa de licitații. Blocarea a fost notificată și către instanțele care judecă cererile cu privire la dreptul de proprietate și așteptăm o decizie a instanței pe această temă.
A apărut și acest element nou, cu domnul Paul Al României, revendică și dumnealui dreptul de proprietate asupra tabloului. Vedem ce se întâmplă în instanță", a spus Tanczos pentru Profit.ro.

Întrebat de perspectivele unui succes în acest caz, ministrul a fost rezervat, dar a precizat că România a adus elemente noi în acest proces și că sunt șanse de recuperare, chiar dacă acțiuni similare din urmă cu mai multe decenii nu au reușit.
"Luptăm pentru șansele noastre. Dacă nu am avea șanse și nu am vedea oportunitate în a recupera tabloul, nu ne-am mai judeca. În același timp, trebuie să recunoaștem că în urmă cu câteva decenii, România a pierdut de două ori procese pe acest tablou, lucru care nu ne ajută foarte mult.
Dar am reușit să aducem acum elemente noi. Poate avocații cu care lucrăm acum or să aibă mai mult succes", a afirmat acesta.
Durata procesului nu poate fi estimată la acest moment.
"Termenele se dau cam la 2-3 luni. Să sperăm că instanțele din SUA se mișcă mai repede decât cele din România, că altfel s-ar putea să dureze ani de zile", a adăugat ministrul.

Paul a fugit din România în 2020 și s-a stabilit la Paris, după ce a fost găsit vinovat de restituirea ilegală a unor bunuri imobiliare de lângă București, asupra cărora autoritățile au afirmat că și-a revendicat în mod fals dreptul de proprietate. El a fost condamnat în România la trei ani și patru luni de închisoare, dar avocații săi au susținut că acuzațiile penale împotriva sa au fost motivate politic și că este persecutat politic.

Paul de România a intentat și el, potrivit New York Post, la o instanță federală din Manhattan, un proces împotriva casei de licitații Christie's, căreia îi solicită tabloul de El Greco.
Ce relatează publicația
Conform sursei citate, Paul susține că Guvernul României nu poate avea nicio pretenție legitimă asupra renumitei opere de artă pentru că a fost furată și proveniența ei a fost fabricată, iar lucrarea este proprietatea exclusivă a fostului rege Carol al II-lea, de pe urma căruia Paul are pretenții de moștenire.
Paul a susținut în depozițiile din instanță, conform publicației americane, că, alături de alte lucrări de artă, tabloul contestat a fost împachetat ”în două vagoane atașate la Orient Express, iar conținutul lor a fost descărcat și depozitat în secret, timp de zeci de ani, în seifurile băncii elvețiene UBS din Zurich”.
Paul de România a mai susținut în instanță, conform sursei citate, că Regele Mihai i-ar fi spus lui Carol al II-lea, aflat și el în exil, că lucrările au fost confiscate de regimul comunist. Știind că nu are dreptul la ”picturile tatălui său”, le-a păstrat în secret până după moartea lui Carol al II-lea.
Potrivit depozițiilor din instanță, citate de New York Post, Paul a mai afirmat că Regele Mihai a vândut apoi lucrarea de El Greco unui dealer de artă din New York în 1976, susținând la acea vreme că ”moștenitorii” regelui Carol al II-lea au fost de acord cu vânzarea.
”Prințul Paul nu a încercat anterior să recupereze San Sabastian ca parte a moștenirii lui Carol al II-lea, deoarece nu știa unde se află până când în presă au apărut relatările că pictura a fost retrasă de Christie’s din la licitație, după ce Guvernul român și-a revendicat dreptul”, a declarat avocatul lui Paul, citat de New York Post.

Guvernul și Ministerul de Finanțe au confirmat, ulterior pentru Profit.ro, adoptarea memorandmului în ședința din 16 ianuarie.
Premierul Ciolacu a confirmat apoi demersurile inițiate de Guvern pentru blocarea vânzării tabloului.
”Blocarea vânzării la licitație a tabloului ”Sfântul Sebastian” al celebrului artist ”El Greco”, care face parte din patrimoniul românesc este o mare reușită a statului român și a echipei de avocați care ne reprezintă. Îi felicit pe reprezentanții Ministerului de Finanțe care gestionează acest caz și pe toți cei implicați în această victorie de etapă care ne dă încredere că vom recupera defnitiv, după zeci de ani, acest tablou de o valoare inestimabilă”, susține premierul.
Acesta arată că tabloul ”Sfântul Sebastian” realizat de ”El Greco” este o parte unică a patrimoniului cultural și a colecției naționale de artă a României. Tabloul a aparținut regelui Carol I, primul monarh al României, înainte de a fi lăsat moștenire Coroanei României la moartea acestuia în 1914.

”Acest tablou alături de alte opere de artă au ieșit din România în 1947 și nu s-au mai întors de atunci niciodată în țară. În numele Guvernului României, am mandatat prin două Memorandumuri adoptate luna aceasta ministerele responsabile și avocații noștri să urmărească atât recuperarea picturii prin litigiul inițiat la Tribunalul Judiciar de la Paris, cât și blocarea licitației programată pe 5 februarie la New York de către o celebră casă de licitații”, arată premierul.
Acesta susține că ”licitația a fost oprită și tabloul a fost reținut de casa de licitații”, fiind un prim pas către recuperarea definitivă a acestui tablou care ”este fără echivoc proprietatea statului român”.
Acțiunea statului român
Potrivit surselor oficiale citate, statul român a reușit să suspende temporar încheierea vânzării până la un verdict al instanței.
”Până pe 28 februarie, tabloul este reținut de casa de liciații. Între timp, cele două părți se judecă. Va fi trimisă avocaților și o scrisoare de susținere a demersului din partea premierului Marcel Ciolacu”, au precizat sursele citate.

Ca urmare, chiar dacă tabloul ar fi licitat, vânzarea nu se va putea încheia în lipsa unei decizii a instanței.
Carol I, un admirator al lui El Greco, a cumpărat mai multe lucrări ale pictorului
După cum remarcă și Christie's, primul monarh al României, Carol I, urcat pe tron în 1866, a început din 1879 să achiziționeze extensiv lucrări pentru Colecția Regală, cu scopul decorării palatelor regale.
Cu consilierea savantului și colecționarului Felix Bamberg (1820-1893), regele a dezvoltat un gust deosebit pentru pictura spaniolă, care, deși populară în Franța, era mai puțin cunoscută și răspândită în Europa Centrală și de Est.
Carol I a deținut mai multe picturi de El Greco, dintre care majoritatea aparțineau regelui Ludovic Filip al Franței (1773-1850), din galeria sa spaniolă de la Louvre.
Muzeul de Național de Artă al României deține în prezent trei lucrări importante de El Greco, din fosta Colecție Regală, respectiv:
Logodna Fecioarei
El Greco, Logodna Fecioarei - sursa foto Institutul Național al Patrimoniului
Martiriul Sfântului Mauriciu sau Martiriul celor zece mii de tebani
El Greco, Martiriul Sfântului Mauriciu - sursa foto Institutul Național al Patrimoniului
Adorația păstorilor
El Greco, Adorația păstorilor - sursa foto Institutul Național al Patrimoniului
Multe dintre lucrări au fost achiziționate de Carol I de la Christie’s Londra, în perioada 6-8 mai 1853, suveranul cumpărând lucrări care au aparținut mareșalului Soult sau baronului Isidor Taylor, dar Sfântul Sebastian nu s-a regăsit printre aceste achiziții.
Proveniența timpurie a acestei picturi rămâne astfel puțin cunoscută, fiind probabil că a intrat pe altă cale în Colecția Regală, cel mai târziu în 1898, când a apărut în catalogul Bachelin al colecției regelui Carol I.
”Nu este de mirare că opera lui El Greco a fost atât de râvnită de regele Carol I și atât de bine reprezentată în colecția sa. Pensulația uimitoare a artistului, paleta vibrantă și abordarea excentrică a compoziției – toate evidente în acest Sfânt Sebastian – ar fi fost la fel de izbitoare pentru colecționarul din secolul al XIX-lea precum sunt pentru privitorul modern de astăzi”, arată Christie's.
Cum a părăsit tabloul România
Regele Carol I a lăsat tabloul moștenire instituției Coroanei României, în testamentul său din 14 și 26 februarie 1899.
Colecția Coroanei fusese constituită la finele secolului al XIX-lea din fonduri publice, prin achiziții ale Guvernului Brătianu, iar Carol I a menționat că întreaga sa colecție, catalogată de bibliotecarul casei regale Leo Bachelin în 1898, ”va rămâne pentru totdeauna și în intregul său în țară, ca proprietate a Coroanei României”.
Potrivit casei de licitații Christie's, în noiembrie 1947, Guvernul român ar fi transferat lucrarea în proprietatea Regelui Mihai.

”Dreptul de proprietate a fost transferat Regelui Mihai I al României (1921-2017), 11-12 noiembrie 1947, cu acordul Guvernului român”, arată Christie's, care precizează apoi că lucrarea a fost vândută de rege în 1976 ”cu firma Wildenstein & Co.” din New York, pentru ca ulterior să fie achiziționată, prin firma Giraud Pissarro Segalot, tot din New York, de către actualul proprietar, în 2010.
Din formularea casei de licitații nu reiese clar dacă fostul suveran a vândut tabloul - indicat în acest sens în afirmații publice, inclusiv de Christie's - direct firmei Wildenstein sau prin intermediul acesteia. Sunt înregistrate tranzacții ale lucrării în 1976 și 2010 și lucrarea ca provenind din fosta colecție regală.
Regele Mihai I a părăsit România în ianuarie 1948, la scurt timp după transferul proprietății și după ce a fost forțat să abdice de noul regim comunist.
Lucrarea a fost expusă la Paris în 1937, iar ulterior la Muzeul Prado din Madrid, Paris, la Galeria Națională de Artă din Washington, la Muzeul de Artă din Toledo și, ultima dată, la Muzeul de Artă din Dallas, între 1 aprile 1982 și 6 februarie 1983.
Controverse privind tablourile care au aparținut Colecției Coroanei României. Inclusiv regimul comunist a încercat să recupereze tabloul de El Greco
După 1947, din fosta Colecție a Coroanei au dispărut 42 tablouri, iar Regele MIhai a fost indicat public de istorici și istorici de artă că ar fi scos din țară cea mai mare parte dintre acestea. Unele au fost identificate ulterior în colecții private sau muzee din Franța, SUA și Italia, iar printre acestea au fost indicate Sfântul Sebastian și Portretul lui Giacomo Bosio de El Greco.
Conform unor documente din instanțe analizate de Profit.ro, în 1985 regimul comunist a intentat la New York un proces firmei Wildenstein și proprietarului de atunci, Daniel Wildenstein, care vânduse tabloul San Sebastian în 1976, solicitând recuperarea a două lucrări de El Greco.

Statul român nu a putut furniza însă documentele solicitate în instanță prin avocați, așa că ulterior, în 1987, într-un demers mai mult de imagine, firma americană a fost dată în judecată de statul comunist chiar în România și a fost găsită vinovată, iar conform sentinței ar fi urmat să fie executată chiar în SUA, lucru, însă, imposibil.
Una din cele mai mari dinastii de dealeri de artă din lume, familia Wildenstein a fost acuzată nu doar că ar fi cumpărat ilegal de la Regele Mihai tablouri aparținând statului român, dar și că ar fi tranzacționat opere de artă confiscate de naziști de la proprietari evrei.
În calitate de ministru al Culturii, fostul mare scriitor francez Andre Malraux a acuzat firma în anii '60 că ar fi încercat mituirea unui funcționar ministerial pentru a aviza exportul unei capodopere a pictorului George de la Tour.
Presa a relatat că statul român i-a intentat după 1990 procese și fostului suveran Mihai I pe tema bunurilor din fosta Colecție a Coroanei, dar având în vedere discuțiile privind alte proprietăți regale, precum Castelul Peleș, autoritățile au renunțat la astfel de demersuri. Acum, însă, odată cu reapariția lucrării de El Greco pe piață, statul român încearcă recuperarea fostei opere a Colecției Coroanei.