Polonezii de Alior Bank au intrat în parteneriat cu Telekom România pentru a oferi un serviciu de mobile banking și de schimb valutar online în România, pe modelul deja existent în Polonia. Alior vrea să adune pe acest serviciu jumătate de milion de clienți în următorii 3-4 ani și să intre în primele trei preferințe ale românilor când vine vorba de tranzacții, mizând pe lipsa comisioanelor pentru cele mai multe servicii de transfer și de retragere de numerar în țară și în străinătate, a arătat, într-un interviu pentru Profit.ro, șefa sucursalei din România a băncii.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Alior Bank, locul 9 după active în Polonia, nu are în plan achiziții în România în perioada următoare, deși se uită la oportunități, spune directorul executiv adjunct Celina Waleskiewicz. Alior are circa 600.000 de clienți pe serviciul lansat în 2014 în Polonia sub brandul T-Mobile și Waleskiewicz spune că 500.000 de clienți în România într-o perioadă de 3-4 ani ar fi un mare succes.
Serviciul Telekom Banking lansat în România vine fără costuri de retragere numerar de la orice ATM din lume, transferuri gratuite în lei în alte conturi deschise în țară, un comision fix de 5 lei pentru transferuri în euro, emitere gratuită a cardului sub sigla MasterCard, inclusiv în ceea ce privește curierul care vine cu actele la semnat și cu remiterea cardului, și un comision de 3 lei/lună, datorat doar dacă clienții rulează încasează mai puțin de 650 de lei/lună în cont. Condițiile sunt promise la acest nivel pentru următorii trei ani.
CITEȘTE ȘI Telekom Romania și Alior Bank au lansat Telekom Banking. Operațiunea - anunțată de Profit.ro din primăvara acestui an ca fiind pregătităServiciul nu este chiar liber de comisioane. Banca taxează cu 3 lei/lună administrarea cardurilor personalizate – adică cele cu numele titularului, pentru că oferă și fără -, cere 5 lei pentru verificare soldului la ATM – care poate fi însă verificat gratuit în aplicație –, 30 de lei pentru transferurile internaționale în lei și pentru tranzacții cu alte valute decât euro și 1% pentru depunerile de numerar de peste 500 de lei în rețeaua Telekom, precum și o serie de comisioane ridicate dacă operațiunile nu se fac prin mobile banking, ci prin contact center și centrul de vânzare.
Banca oferă și un serviciu de schimb valutar online, cu tranzacții spot și promisiuni de rate competitive pe 10 valute, cu conturi deschise gratuit și transferuri fără comisioane din aceste conturi în orice alte conturi după schimbul valutar și inclusiv o opțiune de a tranzacționa la un curs chiar dacă nu sunt toți banii în contul clientului, care are termen de 2 zile să îi depună.
Profit.ro a stat de vorbă cu Claudia Butac, directorul general al sucursalei Alior Bank din România despre planurile băncii aici. Butac a mai lucrat pentru Raiffeisen Banca pentru Locuințe, unde a fost vicepreședinte, de unde a venit de la Citibank, după achiziția afacerilor de retail ale americanilor de către austrieci în 2013.
Reporter: De ce ați venit în România? Lumea pleacă din România, sunt o mulțime de bănci care vând, piața e în consolidare în ultimii ani, care probabil că va mai continua.
Claudia Butac: Perspectiva noastră este ușor diferită. Dacă ar fi să ne uităm puțin macroeconomic, în zona Europei Centrale și de Est, la nivel de potențial, Polonia este și a fost considerată prima, iar România este a doua țară. Mulți au comentat că din punct de vedere a creșterii este cu câțiva ani în urma Poloniei. Deci e o mișcare naturală din perspectiva Alior.
Al doilea punct vine din ofertă pe care o poziționăm. Este adresată unei piețe în care zona de tehnologie, de utilizare a smartphone-urilor este mult mai mare decât în alte zone din Europa de Est.
Din această perspectivă serviciile noastre bancare se pliază pe suportul și pe profilul clientului potențial din România.
România e la coada clasamentului de pentetrare și utilizare a internetului, cam pe lângă Bulgaria. Totuși, serviciul cu care veniți e pentru un utilizator care e obișnuit cu tehnologia, care ar trebui să știe mai multe lucruri decât cel mediu...
Mai multe decât clientul de Facebook, nu cred. Dacă clienții noștri utilizează Facebook, Google, Yahoo!, nu au nevoie de mai multe informații ca să poată să utilizeze aplicațiile noastre. Acesta e nivelul de cunoștințe tehnice pe care trebuie să-l aibe clienții noștri. În România, principalul motiv pentru care se cumpără telefoane smartphone pentru acces la Google, la Facebook. Suntem un utilizator în fruntea clasamentului în acest segment.
Practic, aici vorbiți de o conversie a utilizatorului mediu către servicii de banking, Totuși, încă avem în România o foarte mare aplicare către cash, către plata facturilor la ghișeu...
Pentru asta folosim rețeaua partenerului nostru strategic. Telekom împreună cu Germanos au acoperire națională. sunt peste 240 de unități la nivel național prin care putem să deservim clientela. Programul lor este prelungit prin comparație cu programul de lucru al băncilor.
Încasările în lei se vor derula prin partenerul nostru Telekom. Cât privește oferta de cash, cu comisioane 0 în țară și în străinătate este bazată pe această apetență a consumatorului român de a utiliza numerarul și soluțiile de transfer.
Cum ați reușit să veniți cu serviciul de free cash. Ați încheiat parteneriate cu fiecare?
Nu aș putea să vă spun.
Cam ce ambiții aveți cu acest serviciu în acest an. Cum vă vedeți în piață, la ce cotă credeți că veți ajunge. Sau dacă vă vedeți o a doua opțiune de bancă pentru clienții dvs, un serviciu complementar pentru bankingul clasic?
Este prematur să discutăm despre cifre, dar asta nu înseamnă că nu avem ambiții. Vrem să fim una din primele trei alegeri atunci când clienții își doresc să folosească servciile bancare în zona de tranzacții. Dacă e ne uităm la segmentul populației bancarizate în mediul urban,, segmentul youung-potential, cu siguranță media e de peste un cont. Zona bancarizată din mediul urban nu lucrează cu o singură bancă. Clienții își aleg băncile în funcție de beneficii. Nu ne propunem și, de altfel, ar fi contrar manifestului pe care l-am adus în piață cu partenerul nostru principal – acela de libertate – să dăm constrângeri. De aceea beneficiile noastre nu sunt legate de condiționarea virării de salariu.
Să luăm un exemplu concret. Ați luat un credit ipotecar în 2006. Atunci, și poate se întâmplă și acum, băncile loializau clienții, printr-o dobândă mai mică, dacă transferau contul de salariu. Asta înseamnă că ar trebui să reprezint o chestiune de alegere în a deveni client Telekom Banking astăzi, în condițiile în care un credit ipotecar are o medie de 20-30 de ani. Libertatea de care vorbim nu e doar un slogan. Clientul poate să aleagă, dacă are un credit în valută, platforma de schimb valutar online, poate să transfere banii de unde încasează salariul și poate să-i schimbe, dacă nu la cel mai bun curs, la unul dintre cele mai bune cursuri din piață. Și credem că în perioada următoare ne propunem și să demonstrăm lucrul acesta. Poate să folosească beneficiile direct din platformă sau poate să folosească zona de tranzacționare.
În Polonia aveți 600.000 de clienți pe acest serviciu. Ce profil are clientul din Polonia și dacă credeți că e compatibil cu ce e în România?
În momentul în care Alior a intrat în parteneriat cu Telekom în Polonia, Alior era o bancă cu o traiectorie uitmitoare la nivel European, o bancă cu mai puțin de 10 ani de istorie, care a creat cel mai mare IPO în Bursa de Valori din Varșovia, cu o rețea de unități puternică. A venit să adauge suplimentar în oferta bancară. Aceste cifre se adaugă volumelor pe care Alior, ca bancă de sine stătătoare le-a atras. Din această perspectivă, modelul din România are un element de unicitate. Noi nu ne propunem să operăm, la acest moment, în afara parteneriatului. Așa că sinergiile ar trebui să fie mult mai mari. Într-un context în care Telekom este un operator cu tradiție în piața de teleco din România, cu un portofoliu de peste 8 milioane de clienți.
Se zice că big-cash vine din credite, din marjele la credite. Cam acesta ar fi pasul următor. Până unde ați putea merge la nivel de finanțare a populației?
Dacă vă uitați la volum, nu avem un plafon până la care putem să spunem nu putem să dăm mai mult de atât. Dacă vă uitați la dimensiunea activelor pe care la are Alior în Polonia ele se situează la puțin peste nivelul celei mai mari bănci din România. Din această perspectivă nu avem un plafon până la care putem să creștem, putem să creștem atât cât are nevoie clientul român.
Dacă discutăm despre oferta de credite, este axată pe serviciile care pot fi accesate ușor, și nu vizează produse complexe sau produse cu componentă de real-estate.
Vorbim de credite de nevoie personale, de overdraft, de planuri de rate egale și de achiziționare nu doar pentru terminale ci pentru orice dispozitive pe care partenerul nostru strategic le oferă clienților.
Aveți și o estimare de timeline pentru când veți implementa partea de finanțare?
În următoare 2-3 trimestre o să avem multe noutăți pentru segmentul de creditare.