Acțiunile Volkswagen AG înregistrau un declin de 3%, analiștii citând incertitudinile privind acordul de reducere a costurilor încheiat de producătorul auto cu sindicatele și posibilele turbulențe din 2025, transmit Reuters și Bloomberg.
La Bursa de la Frankfurt, acțiunile VW au scăzut cu peste 20% anul acesta și se tranzacționează aproape de nivelul lor din 2010. Titlurile BMW, Mercedes-Benz și Porsche înregistrau scăderi între 0,9% și 1,7%, scrie Agerpres.
Acordul de vineri prevede peste 35.000 de noi reduceri de locuri de muncă, în următorii cinci ani, și o reducere a producției cu aproape un sfert, dar fără închideri imediate de fabrici și concedieri. Înțelegerea a fost sub nivelul ambițiilor inițiale ale conducerii și ale așteptărilor piețelor și nu era chiar atât de urgentă, susține analistul Philippe Houchois, de la Jefferies.
Ținând cont de ritmul schimbărilor la firmele rivale și de mediul competitiv din sectorul auto, "există riscul ca efectele benefice ale acordului să vină prea târziu și să nu fie suficiente", iar câștigurile VW probabil nu se vor îmbunătăți semnificativ anul viitor, ținând cont de cererea slabă din China și potențialele taxe vamale suplimentare din SUA, au avertizat analiștii de la ODDO BHF.
Atât analiștii de la Jefferies cât și cei de la ODDO BHF spun că sunt necesare mai multe detalii pentru a înțelege modul în care conducerea VW intenționează să realizeze anunțatele reduceri de costuri, de 15 miliarde de euro pe an.
Conform acordului, în 2025 și în 2026, aproximativ 4.000 directori VW vor renunța la bonusuri egale cu aproximativ 10% din veniturile lor anuale, reduceri mai mici fiind prevăzute până la finalul deceniului. Sindicatele ceruseră conducerii, inclusiv directorului general Oliver Blume, să renunțe la peste 10% din salarii, a anunțat publicația Sueddeutsche Zeitung.
Producătorii auto se confruntă cu vânzări slabe ale EV, astfel încât firme ca Mercedes-Benz Group AG își regândesc planurile. Regiunile cheie, inclusiv Germania, cea mai mare piață auto europeană, au eliminat sau au redus subvențiile pentru EV, sporind presiunile asupra liderilor pieței, afectați și de concurența din China.