Foștii acționari ai Netmaster Communications au chemat în judecată Orange România, liderul local de telefonie mobilă, cu afaceri de peste 1 miliard de euro în 2019, și solicită despăgubiri de 1 milion de euro pentru că operatorul telecom, prin abuz de poziție dominantă, ar fi refuzat să acorde accesul la rețeaua de telefonie în vederea terminării apelurilor naționale și internaționale tranzitate de acest operator. Un proces similar a fost inițiat de Simplus Invest, subsidiara locală a grupului francez Orange fiind chemată în justiție pentru despăgubiri de 17,05 milioane de euro, informație difuzată în exclusivitate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Cererea a fost depusă de Sanjay Bhasin și Alexandru Albu, foștii acționari ai Netmaster Communication.
În februarie 2011, Consiliul Concurenței a amendat operatorii de telefonie mobilă Orange România și Vodafone România cu 268,33 milioane de lei (63 milioane de euro) cu acuzația de abuz de poziție dominantă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În cazul Orange România, amenda s-a ridicat la 147,9 milioane de lei și a reprezentat 3,6% din cifra de afaceri a operatorului în 2010.
La Vodafone România, sancțiunea a fost stabilită la 3,45% din afacerile companiei în 2010, respectiv 120,3 milioane de lei.
Orange România a contestat sancțiunea la Curtea de Apel București (CAB) în luna mai 2011 și a obținut anularea amenzii în iunie 2013, dar Consiliul Concurenței a atacat cu recurs hotărârea instanței la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Un an mai târziu, hotărârea CAB din iunie 2013 a fost casată de instanța supremă, care a retrimis dosarul spre rejudecare la instanța inferioară.
Procesul a fost reluat în octombrie 2014 și, în martie 2017, CAB a respins cererea operatorului telecom de anulare a sancțiunii. Orange România a înaintat recurs în octombrie 2017 și instanța supremă a confirmat irevocabil, în aprilie 2018, încălcarea Legii Concurenței de către operator, care a abuzat de poziția sa dominantă în relația cu Netmaster Communications. De asemenea, instanța a redus amenda de la 147,9 milioane lei (34,8 milioane euro) la 110,9 milioane lei (23,83 milioane euro).
CITEȘTE ȘI Orange România pierde un proces pentru practici comerciale înșelătoare. Instanța: Induce în eroare clientulÎn cazul Vodafone România, Profit.ro a anunțat, în decembrie 2017, că instanța a redus amenda Consiliului Concurenței cu 7%, de la 120,3 milioane de lei, la a doua rejudecare a dosarului. Potrivit instanței, comportamentul anticoncurențial al celui de-al doilea jucător local de telefonie mobilă a fost favorizat de conduita autorității de reglementare în domeniul comunicațiilor, ANCOM. Hotărârea CAB poate fi atacată cu recurs, dar până în acest moment nu a fost înregistrat nicio cerere.
În cadrul investigațiilor declanșate în 2006, în urma unor plângeri depuse de Netmaster Communications, Consiliul Concurenței a constatat că Orange și Vodafone ar fi refuzat să acorde accesul la rețelele lor de telefonie în vederea terminării apelurilor naționale și internaționale tranzitate de acest operator.
Netmaster solicitase interconectarea la tariful reglementat de ANCOM, tarif mai mic decât cele practicate de Orange și Vodafone.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Orange România preia o aplicație care furnizează informații turistice despre CapitalăInterconectarea rețelelor operatorilor și implicit achiziția de către aceștia a serviciilor de terminare a apelurilor permite abonaților din rețele diferite posibilitatea de a se apela între ei. Astfel, realizarea acestor servicii implică preluarea apelurilor provenite sau tranzitate din/prin rețelele altor operatori (Netmaster în acest caz) și livrarea lor la punctul final de destinație (utilizatorii finali ai rețelelor Orange și Vodafone).
Potrivit Consiliului Concurenței, abuzurile Vodafone și Orange s-ar fi manifestat pe piețele serviciilor de terminare a apelurilor în propriile rețele de telefonie, piețe pe care fiecare dintre acești operatori deține o poziție de monopol.
Conform legislației în domeniul concurenței, în absența unei justificări obiective, un refuz reprezintă un abuz de poziție dominantă pe piața de acces. Orange și Vodafone ar fi avut nu numai obligația de a acorda accesul Netmaster la rețelele lor în vederea terminării apelurilor, dar și pe aceea de a respecta reglementările autorității din domeniu, inclusiv cea de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective (indiferent de locul de inițiere a acestora, în afara sau în interiorul României).
CITEȘTE ȘI Orange pierde procesul cu Fiscul pentru inducerea în eroare a clienților cu sintagma “nelimitat”Din analiza efectuată de Consiliul Concurenței a rezultat că, până la data de 1 ianuarie 2007, Vodafone și Orange și-ar fi stabilit tarife mai mari pentru serviciul de terminare a apelurilor în internațional, fără a lua în considerare reglementările din domeniu, care stabileau un tarif maxim ce trebuia respectat.
Cei doi mari operatori de telefonie mobilă nu ar fi acordat Netmaster accesul la rețelele lor de telefonie pentru terminarea apelurilor originate în internațional și a celor originate în rețelele altor furnizori din România pentru pentru o perioadă de 1 an și jumătate în rețeaua Vodafone și 2 ani și 4 luni în rețeaua Orange.
De asemenea, pentru o scurtă perioadă de timp, cele două companii ar fi limitat terminarea apelurilor naționale provenite din rețeaua Netmaster.
CITEȘTE ȘI Orange România pierde procesul de hărțuire morală a unui fost angajat. Operatorul va plăti daune de 10.000 euro, plus cheltuielile de judecată"Veniturile suplimentare obținute de cele două companii pe această piață reprezintă, de fapt, cheltuieli suplimentare ale operatorilor care au terminat apeluri în rețelele Vodafone și Orange. Acest lucru se traduce prin plata unor tarife mai mari de către consumatorii finali”, declara președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, într-un comunicat din februarie 2011.
Netmaster Communications a fost înființată în decembrie 2002 de Sanjay Bhasin (cetățean american) - 80% și Alexandru Albu - 20%. Societatea a fost unul dintre furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixă din România intrați pe piață începând cu anul 2003, odată cu liberalizarea acesteia.
În prezent, firma nu mai există, fiind radiată (fuziune prin absorbție) din august 2008.
Firma a fost cumpărată de New Com Telecomunicații în martie 2008, conform www.termene.ro, care și-a vândut la rândul său baza de clienți către RCS&RDS și Telekom România Communications (fosta Romtelecom), pe fondul unor probleme financiare generate de recesiune.