Cultura și creația reprezintă 1,3 milioane de locuri de muncă în Franța, adică dublu față de numărul angajaților în industria auto, arată un studiu publicat vineri care scoate în evidență ponderea economică a unui sector care este îngrijorată de consecințele atentatelor de la Paris, informează AFP.
Societățile și instituțiile din sectoarele muzicii, cinematografiei, teatrului sau presei și jocurilor video au înregistrat între 2011 și 2013 o creștere de 1,2%, superioară celei de 0,9% înregistrată în aceeași perioadă de restul economiei franceze, arată cea de-a doua ediție a unui studiu realizat de firma de consultanță EY și France Créative, o organizație care reunește actorii din sectorul cultural.
Cele 10 sectoare analizate (arte vizuale, muzică spectacole, cinema, televiziune, radio, jocuri video, carte, presă, creație publicitară) au reprezentat în 2013 'venituri de 83,6 miliarde de euro și 1,3 milioane de locuri de muncă, adică dublu față de numărul locurilor de muncă legate de producția auto', susține studiul. În plus, aproape jumătate (47%) din locurile de muncă legate de cultură și creație sunt ocupate de persoane cu o vârstă mai mică de 40 de ani, o cifră superioară mediei naționale (44%). De asemenea, exporturile de bunuri culturale franceze sunt estimate la 2,7 miliarde de euro, cele mai bune performanțe fiind înregistrate de jocurile video, carte și presă.
"Muzica, cinema-ul, literatura, artele grafice constituie un adevărat 'soft power' francez, pentru exporturile și influența noastră", precizează premierul francez Manuel Valls.
"Este un sector determinant pentru economie, însă este un sector fragil", subliniază, la rândul său, Jean-Noël Tronc, director general al Societății autorilor (Sacem), care a tras un semnal de alarmă asupra posibilelor consecințe economice ale atentatelor de la 13 noiembrie, care au produs o scădere a vânzărilor de bilete în lumea spectacolelor și o creștere a cheltuielilor pentru a securiza sălile.
În cel mai grav scenariu, adică al unei scăderi de durată a gradului de frecventare, "mai multe zeci de mii de locuri de muncă ar putea fi în pericol", estimează Marc Lhermitte, de la firma de consultanță EY. Potrivit acestui expert, numai o scădere cu 20% a gradului de frecventare a sălilor și a vânzărilor de bilete timp de un an ar putea avea un impact asupra a 20.000 până la 30.000 de locuri de muncă.
Sursa: Agerpres