În 2020, Black Friday a avut loc pentru prima dată în timpul pandemiei. Datele obținute de la Google Trends arată că numărul de căutări legate de vânzările de Black Friday a scăzut cu 37% anul trecut.
În România, vârful Black Friday a fost în 2019, iar scăderea interesului a fost deja vizibilă în 2020.
50% dintre respondenții la un sondaj realizat de Picodi, companie și de analiză a piețelor, cu sediul în Polonia, au confirmat atunci participarea la Black Friday. Ceilalți nu au făcut cumpărături din diverse motive: nu au avut nevoie de nimic, au uitat, s-au plâns de reducerile neinteresante.
Pandemia a contribuit, de asemenea, la scăderea interesului pentru vânzări: unii cumpărători au preferat să evite aglomerația (10%) sau aveau o situație financiară precară (15%). În plus, 12% dintre respondenți au considerat că nu au existat produse interesante la vânzare.
Pentru ce (nu) le place cumpărătorilor Black Friday
Rezultatele sondajului indică faptul că în rândul românilor există o atitudine mai mult pozitivă decât negativă față de vânzările de Black Friday. 34% dintre respondenți consideră că este o ocazie bună de a găsi produse interesante la ofertă, 30% consideră Black Friday evenimentul de vânzări cel mai interesant, iar 25% spun că este o oportunitate de a cumpăra lucruri scumpe mult mai ieftin.
Pe de altă parte, 31% dintre respondenți consideră că există o manipulare frauduloasă a prețurilor produselor, atunci când prețul unui articol este majorat înainte de vânzare și apoi „redus”. 24% au indicat că reducerile de Black Friday nu se deosebesc de alte reduceri.
CITEȘTE ȘI Securizarea muncii de la distanță Black Friday 2021: ce vom cumpăra, cât vom cheltui
51% dintre respondenții la sondaj și-au declarat disponibilitatea de a participa la ediția din acest an a Black Friday. 18% au respins oportunitatea de a participa la reduceri, iar 31% sunt încă nehotărâți.
Printre factorii care ar încuraja cumpărăturile de Black Friday, posibilitatea de a obține o reducere la un produs dorit este cel mai frecvent aleasă (43%). Reducerile mai bune ar convinge 31% dintre respondenți, iar un cashback suplimentar, adică returnarea unei părți din suma cheltuită, ar încuraja 10%. Cu toate acestea, 16% dintre persoane nu ar fi convinse de nimic.
Cumpărătorii deciși au fost întrebați ce produse sunt cel mai interesați să cumpere de Black Friday. Îmbrăcămintea și încălțămintea au ocupat primul loc, electronicele și electrocasnicele au venit pe locul al doilea, iar cosmeticele și parfumurile, pe locul al treilea.
Clientul este pregătit să cheltuiască, în medie, 696 lei pentru cumpărături de Black Friday, față de 878 lei în 2020.