Executivul va ajuta Metrorex să evite executarea silită și blocarea activității din cauza datoriilor acumulate la diverși furnizori, Compania ar putea primi, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, suma de 131,3 milioane de lei, o parte din aceasta urmând să acopere datoriile la Alstom Transport, firma care asigură servicii de mentenanță a materialului rulant și feroviar, se arată în Nota de fundamentare care însoțește un proiect de act normativ privind suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
"În prezent, Metrorex SA se află în imposibilitatea de plată a obligațiilor restante, ceea ce conduce la calculul și înregistrarea de penalități și chiar la blocarea activității de către creditori, prin poprire pe conturile societății Metrorex SA, determinând neefectuarea serviciului public de transport călători cu metroul în condiții de siguranță și confort. Menționăm că societatea Metrorex SA a încheiat cu Alstom Transport SA contractul de mentenanță nr. 104/31.12.2021, respectiv de servicii de mentenanță a materialului rulant și feroviar. Riscurile majore sunt reprezentate de obligațiile de plată restante către Alstom Transport SA pentru serviciile de mentenanță a materialului rulant, înregistrându-se o datorie totală în valoare de 210.000 mii lei, precum și datorii restante către furnizori diverși pentru servicii aferente transportului public de călători cu metroul (servicii de curățenie, servicii de pază, furnizare energie electrică)", se spune în documentul amintit, potrivit Agerpres.
Potrivit proiectului de act normativ lansat vineri în dezbatere publică, în urma neachitării obligațiilor de plată restante, firma Alstom Transport a transmis notificarea nr. 0605 /24.04.2024, somația de plată nr. 1442/01.07.2024, Cererea de emitere a ordonanței de plată nr. 1454/19.07.2004, depusă la Tribunalul București Secția a II-a de Contencios Administrativ și Fiscal, prin care se solicită emiterea ordonanței de plată prin care Metrorex să fie obligată să achite într-un termen care să nu depășească 30 de zile valoarea integrală a datoriei "certe, lichide și exigibile", evitând astfel perturbarea activității prestatorului, care se va vedea obligat să reducă ritmul de efectuare a reviziilor de tip OVH pentru trenurile Bombardier și CAF, cu consecințe majore asupra disponibilității trenurilor pentru exploatare comercială și promovarea unor demersuri judiciare de natură a majora costurile la care va fi obligată Metrorex.
Totodată, în Nota de fundamentare se specifică faptul că, pe 15 noiembrie 2023, a fost pusă în funcțiune o nouă capacitate de transport pe Magistrala 2 de metrou - stația Tudor Arghezi - pe o lungime de 1,7 km cale dublă. Deși metroul acoperă numai 4% din lungimea întregii rețele de transport public a Capitalei, oferă o capacitate superioară de transport în condiții de confort și siguranță a călătorilor, astfel că prestația acestuia reprezintă în medie 20% din volumul total de călători ce utilizează mijloacele de transport în comun.
Principalele surse de venit ale Metrorex sunt subvenția/compensația pentru transportul de călători cu metroul și veniturile realizate din vânzarea titlurilor de călătorie.
"Având în vedere că suma alocată Metrorex în anul 2024 la articolul bugetar 'Subvenții pentru transportul de călători cu metroul' este în valoare de 808.000 mii lei și ținând seama de prevederile art. 21 din Legea privind finanțele publice nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare prin care se reține un procent de 10% din cuantumul subvenției alocate prin Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023, după reținerea de 10% (80.800 mii lei), subvenția Metrorex ce se regăsește în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 este în valoare de 727.200,00 mii lei, reprezentând 67,38% din necesarul fundamentat, fapt ce conduce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare a metroului în valoare de 352.107,59 mii lei, astfel Metrorex a construit un buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat", se spune în document.
Astfel, se propune alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a sumei 131.300 mii lei la Capitolul 84.01 "Transporturi", Subcapitolul 84.01.04 "Transport Feroviar", Paragraful 84.01.04.02 "Transport cu metroul", Titlul 40 "Subvenții", Articolul 40.05 "Subvenții pentru transportul de călători cu metroul".