Companiile aeriene globale și-au dublat luni previziunile privind profitul industriei în 2023, dar au avertizat că întârzierile de achiziție a avioanelor, pentru a face față cererii în creștere, le-ar putea atenua redresarea post-pandemie, transmite Reuters.
”Anii de pandemie au rămas în urmă și granițele sunt deschise în mod normal”, a declarat Willie Walsh, șeful Asociației Internaționale a Transporturilor Aeriene (IATA), în cadrul summitului anual al IATA, care reunește aproximativ 300 de transportatori, scrie News.ro.
IATA și-a majorat estimarea profitului din industrie la 9,8 miliarde de dolari, de la 4,7 miliarde de dolari, încurajată de cererea puternică de călătorii și de o scădere a prețului petrolului.
Veniturile sunt de așteptat să crească cu 9,7%, până la 803 miliarde de dolari, apropiindu-se mai mult de nivelul pre-pandemie din 2019, de 838 de miliarde de dolari.
Dar marjele de profit subțiri, de 1,2%, înseamnă că repararea bilanțurilor deteriorate și oferirea de rentabilitate sustenabilă a investițiilor va continua să fie o durere de cap pentru unele companii aeriene, a spus Walsh.
El a spus că companiile aeriene câștigă în medie 2,25 dolari pe pasager, ”ceea ce este mai puțin decât prețul unei cești de cafea, al unui bilet de metrou”.
Prognoza de profit, crescută de la cea dată în decembrie, a reflectat o creștere a Europei, în ciuda unui val de greve.
Companiile aeriene au raportat în ultimele luni rezultate puternice, în timp ce se pregătesc pentru un sezon de vară aglomerat, cererea de călătorii nedând dând semne de scădere, în ciuda creșterii inflației.
Presiunea exercitată de prețul petrolului a scăzut și în acest an. Dar, ținând adunarea anuală la o zi după ce producătorii de petrol au convenit să limiteze oferta, companiile aeriene au fost avertizate că unul dintre cele mai mari costuri ar putea crește din nou în lunile următoare.
Perspectiva unor prețuri mai mari a ”crescut foarte mult” ca urmare a acordului OPEC+ de duminică, a declarat delegaților Fatih Birol, directorul general al Agenției Internaționale pentru Energie.
Companiile aeriene și-au văzut industria aproape oprită când răspândirea Covid-19 a închis granițele la începutul anului 2020.
CITEȘTE ȘI Legendarul microbuz VW revine, după o pauză de două decenii, pe piața americană, într-o versiune electricăCreșterea cererii și deficitul de avioane, piese și forță de muncă au contribuit toate la creșterea tarifelor aeriene de la pandemie. Dar acestea au început să se modereze pe măsură ce capacitatea de producție își revine, a spus CEO-ul Qantas, Alan Joyce.
IATA spune că tarifele nu au crescut în termeni reali din 2019.
Cu toate acestea, mărfurile continuă să rămână în urmă, volumul estimat ar fi de 57,8 milioane de tone în 2023, față de nivelul pre-pandemic din 2019, de 61,5 milioane de tone, din cauza încetinirii comerțului global.
Șeful celei mai mari companii aeriene din lume a spus că există semnale economice mixte pentru transportatorii din Statele Unite.
"Probabil ne aflăm fie într-o recesiune ușoară, fie într-o economie moderată. Putem vedea asta", a declarat directorul general al United Airlines, Scott Kirby.
Reuniunea anuală a IATA permite companiilor aeriene să discute inițiative comune în chestiuni de reglementare, cum ar fi tranziția energetică, precum și să facă afaceri pe margine și să pună presiune publică asupra aeroporturilor și a altor furnizori.
Mulți lideri ai companiilor aeriene și-au exprimat furia față de o așteptare medie de șase luni pentru a primi avioane noi.
CITEȘTE ȘI Renault - Aproape 2.000 de clienți vor depune plângere penală"Companiile aeriene sunt dincolo de frustrate. Trebuie găsită o soluție", a spus Walsh.
Într-o mișcare neobișnuită, aceștia au fost de acord să ceară IATA - condusă de fostul șef al British Airways - să intervină direct la producătorii de avioane pentru a se asigura că frustrările lor sunt auzite, deși fără a aprofunda în contracte individuale.
Airbus și Boeing au spus că lanțurile de aprovizionare sunt de vină, avertizând în același timp că nu există o soluție imediată pentru constrângerile de aprovizionare.