Doi români stabiliți în SUA au lansat startup-ul Transaera, care își propune să revoluționeze industria aparatelor de aer condiționat. Materialul care stă la baza noii tehnologii și reduce semnificativ consumul de energie electrică a fost creat într-un laborator al universității MIT de unul dintre cofondatorii companiei, Mircea Dincă, implicat și în construcția unui concept car Lamborghini.
“Acest material poate să stocheze foarte bine apa, vaporii de apă, și asta crește mult eficiența unui aparat de aer condiționat, care, atunci când funcționează, trebuie să lupte și cu umiditatea, nu doar cu căldura. Ce facem noi este să folosim aceste materiale ca să absoarbă umiditatea, astfel încât aparatul să nu trebuiască să consume energie și ca să condenseze apa”, spune Mircea Dincă pentru Profit.ro.
Mai departe, căldura generată de aparat, în loc să fie irosită, este folosită pentru uscarea materialului pentru următorul ciclu de răcire.
Profesor la Massachusetts Institute of Technology (MIT), cu specializările Chimie și Energie, Dincă are din 2010 propriul laborator în cadrul universității, conducând un grup de cercetare axat pe dezvoltarea de noi materiale, organice și anorganice, cu aplicații printre altele în stocarea și consumul de electricitate, industria gazelor naturale și biotehnologie.
CITEȘTE ȘI Miracolul digitalizării: declarațiile online nu se mai depun la etajul 2El a fondat compania Transaera împreună cu un alt român stabilit în SUA, Sorin Grama, un antreprenor care a urmat un program de masterat în inginerie și management la MIT, unde de altfel este și instructor la o serie de cursuri. Grama este CEO-ul companiei, iar Dincă este cofondator și consultant tehnic. Ambii au expertiză în domeniu. Grama a fondat și condus anterior Promethean Power Systems, companie care produce echipamente de refrigerare a laptelui, folosite în principal în zonele neelectrificate sau parțial electrificate din India.
Cu sediul în Somerville (Massachusetts), Transaera a primit o finanțare de aproape 1 milion de dolari de la National Science Foundation și o agenție locală de dezvoltare economică.
Alte fonduri, tot de 1 milion de dolari, ar putea veni din câștigarea Global Cooling Prize, o competiție a sistemelor de răcire a locuinței eficiente energetic la care s-au înscris 2.100 de companii, institute și universități.
CITEȘTE ȘI Cum ajută un copil de 4 ani dezvoltarea unui business onlineTransaera, unul dintre cei opt finaliști, a primit deja 200.000 de dolari pentru a dezvolta un prototip al produsului propus, aflat acum în India, în teste.
Răcirea spațiilor va necesita, în 2050, cele mai mari resurse de electricitate ale unei clădiri, estimează compania. Cererea va veni în principal de pe piețele cu economii în curs de dezvoltare și cu un climat cald și umed, astfel că funcționarea aparatelor de aer condiționat din locuințe va duce la o creștere de peste 0,5 grade Celsius a temperaturii globale.
“Aceste aparate pot fi folosite, desigur ,nu doar în locuințe. Un segment de piață la care ne uităm sunt fermele pe verticală (în care plantele sunt cultivate la interior, pe niveluri suprapuse, n.r.). Una dintre cele mai mari probleme ale acestora este atmosfera: trebuie să ai grijă de umiditate, de căldură, și atunci o mare parte a costurilor vin din controlarea atmosferei”, spune Dincă.
Un alt proiect în care este implicat Mircea Dincă este construcția concept car-ului Lamborghini Terzo Millennio, un model electric super sport al mărcii italiene.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Acționari și manageri ai șantierului naval Severnav ridică un bloc cu apartamente în București, ca oportunitate de investițiiCercetările echipei conduse de Dincă vizează noi materiale sintetice care să fie folosite pentru generația viitoare de supercapacitoare, sisteme care asigură și stochează energia necesară mașinii electrice.
Colaborarea dintre Lamborghini și MIT a început în urmă câțiva ani, iar la finele anului 2019 cele două părți au patentat tehnologia.
“Rezultatele de până acum sunt promițătoare și sigur că vrem să punem aceste materiale, la un moment dat, într-o mașină adevărată”, completează Dincă.
El afirmă că cele mai multe finanțări pentru proiectele la care lucrează vin de la companii, precum Lamborghini sau Dow Chemical, o companie aflată în topul industriei chimice, fondurile guvernamentale fiind foarte greu de obținut.
De asemenea, finanțarea este obținută întotdeauna prin eforturi proprii, nu este asigurată de MIT, care oferă doar suport administrativ și logistic, și acela în schimbul unei taxe reprezentând 60% din fondurile atrase pentru proiectele de cercetare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Viorel Cataramă și fostul europarlamentar Petru Luhan s-au asociat și vor să construiască parcuri eoliene și solareDincă s-a născut și a copilărit la Făgăraș, iar după terminarea liceului s-a mutat în SUA, pentru a se înscrie la cursurile Princeton University, urmând ulterior un program de doctorat în Chimie la Universitatea din California, Berkeley. În ultimii aproape 15 ani a ocupat diverse funcții în cadrul Massachusetts Institute of Technology, unde în prezent este profesor de Chimie, respectiv Energie, și conduce un grup de cercetare axat pe materialele anorganice și metal-organice.