Casele de marcat cu jurnal electronic devin obligatorii în 3 săptămâni pentru unele firme, dar nu ai de unde să le cumperi. Niciun distribuitor nu este autorizat să le vândă

Casele de marcat cu jurnal electronic devin obligatorii în 3 săptămâni pentru unele firme, dar nu ai de unde să le cumperi. Niciun distribuitor nu este autorizat să le vândă
scris 10 mai 2018

Casele de marcat cu jurnal electronic și imprimantele fiscale, conectate online la serverele ANAF, devin obligatorii pentru companiile mari și mijlocii de la 1 iunie, însă până astăzi nu a fost autorizată nicio firmă care să vândă în România astfel de echipamente. În plus, degeaba vor avea firmele case de marcat care să transmită date la Fisc, pentru a fi folosite în combaterea evaziunii, întrucât ANAF nu are pregătite servere și restul de infrastructură IT pentru a colecta aceste date. Conform informațiilor Profit.ro, 4 distribuitori au primit avizul tehnic pentru astfel de case de marcat, dar niciunul nu are, încă, avizul de distribuție, care să-i confere dreptul să și vândă.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Așteptarea oamenilor din industrie și a consultanților este ca Ministerul Finanțelor să extindă din nou termenul, cum a procedat repetat în ultimii ani, astfel încât să ofere în mod real firmelor posibilitatea de a se dota cu echipamentele prevăzute de lege.

Urmărește-ne și pe Google News
Google Maps va folosi realitatea augmentată pentru o mai bună ghidare CITEȘTE ȘI Google Maps va folosi realitatea augmentată pentru o mai bună ghidare
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Casele de marcat cu jurnal electronic vor deveni obligatorii de la 1 iunie 2018 doar pentru firmele mijlocii și mari, iar cele mici vor trebui să se conformeze acestei obligații numai din 1 august 2018.

"Termenele până la care firmele trebuie sa fie dotate cu imprimante fiscale sau case de marcat cu jurnal electronic sunt la momentul acesta mult prea scurte, având în vedere că Ministerul Finanțelor nu a aprobat, încă, niciun vânzător de astfel de echipamente. Întrucât pentru firme este practic imposibil să respecte legea, logic ar fi ca autoritățile să rezolve problema pe care au creat-o și să extindă termenul", a declarat pentru Profit.ro consultantul fiscal Mirela Luminița Cojocaru.

PROFIT LIVE Avertismentul unui ministru: Uităm că 90% dintre IMM și multinaționale sunt de bună-credință, am ajuns într-o zonă de suprareglementare. Ce este pregătit pentru ediția 2018 StartUp Nation CITEȘTE ȘI PROFIT LIVE Avertismentul unui ministru: Uităm că 90% dintre IMM și multinaționale sunt de bună-credință, am ajuns într-o zonă de suprareglementare. Ce este pregătit pentru ediția 2018 StartUp Nation

Un alt motiv pentru care termenele limită sunt văzute acum ca fiind foarte greu de respectat este lipsa acestor tipuri de case de marcat din stocurile firmelor distribuitoare. Acestea, în general, comandă producătorilor casele de marcat doar după ce obțin aprobarea Ministerului Finanțelor, iar producătorii ar putea avea nevoie de o perioadă mai lungă pentru a livra toate casele de marcat cu jurnal electronic și imprimantele fiscale necesare pieței românești.

Astfel, așteptarea este ca distribuitorii să nu poată furniza, într-o primă fază, decât un număr limitat de case de marcat și imprimante fiscale.

De asemenea, distribuitorii nu au personal suficient pentru instalarea și pregătirea documentelor necesare pentru atât de multe case de marcat într-un timp atât de scurt și nici ANAF nu are personal suficient la ghișee.

"În momentul de față, niciun distribuitor nu are posibilitatea să vândă. Probabil curând, poate în câteva zile, vor putea începe să vândă. Cea mai bună rezolvare pe care o văd este să fie adaptată soluția legislativă la realitatea din teren. Degeaba impun niște termene dacă în piață adevărul este altul. Sunt acum aproape 800.000 de case de marcat care au fost vândute de-a lungul a 18 ani. Nu poți să schimbi totul în două luni", a declarat Iulian Șendrulescu, director cercetare&dezvoltare Romanian Business Consult, la o conferință organizată de publicația LegalMagazin.

EXCLUSIV Noile reglementări privind parteneriatul public-privat au fost adoptate deși mediul de afaceri reclamă că sunt inaplicabile și anulează șansele realizării oricărui proiect PPP CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Noile reglementări privind parteneriatul public-privat au fost adoptate deși mediul de afaceri reclamă că sunt inaplicabile și anulează șansele realizării oricărui proiect PPP

Pentru a intra pe piața din România cu noile case de marcat, firmele importatoare trebuie să obțină următoarele:

1. Avizul tehnic favorabil pentru fiecare model de casă de marcat, eliberat de Institutul Național de Cercetare Dezvoltare în Informatică - ICI

2. Faza următoare este obținerea autorizației de distribuție, eliberată de o comisie specială din Ministerul Finantelor

Apoi urmează înregistrarea unităților pe care distribuitorul autorizat (importatorul sau producătorul respectivelor case de marcat) le-a acreditat pentru distribuție și/sau service.

Potrivit informațiilor Profit.ro, până acum au fost emse de ICI avizele tehnice pentru 4 distribuitori (importatori și producători de case de marcat). În ceea ce privește autorizația de distribuție, nicio firmă nu are eliberat acest document fără de care nu se pot aduce pe piață spre comercializare noile modele de case de marcat.

În România nu există decât o singură fabrică mare care produce echipamente fiscale, iar restul echipamentelor fiscale, marea majoritate, vin din import.

Trebuie precizat că, în general, companiile din categoria contribuabililor mari și mijlocii vor avea nevoie de imprimante fiscale, în timp ce contribuabilii mici, care au ca termen limită începutul lunii august, ar urma să aibă preponderent nevoie de case de marcat cu jurnal electronic.

Capacitatea tehnică a ANAF

Potrivit informațiilor Profit.ro, casele de marcat cu jurnal electronic nu vor putea transmite online către ANAF informații, întrucât Fiscul nu este pregătit să colecteze aceste informații. ANAF nu are pregătită încă infrastructura de servere pentru noul sistem, care să poată funcționa cu aproximativ 800.000 de case de marcat care transmit simultan date către Fisc. În lipsa acestei comunicări directe, ele vor transmite lunar către ANAF câteva date folosind dispozitive de stocare externe și o aplicație pe care o va pune la dispoziție ANAF pe site-ul instituției.

Și în cazul imprimantelor fiscale, situația este la fel în ceea ce privește avizul pentru distribuție în România. Nu au aviz nici firmele care comercializează case de marcat și nici cele care comercializează imprimante fiscale.

EXCLUSIV Eurostat nu acceptă garanții guvernamentale pentru Fondul Suveran și cere ca acesta fie autonom, chiar dacă statul poate pierde majoritatea la companiile de stat. Lista companiilor incluse a fost redusă CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Eurostat nu acceptă garanții guvernamentale pentru Fondul Suveran și cere ca acesta fie autonom, chiar dacă statul poate pierde majoritatea la companiile de stat. Lista companiilor incluse a fost redusă

Fiscalizarea și obținerea numărului de ordine fiscal pentru noile case de marcat vor fi la fel ca și până acum pentru că nu este finalizată aplicația informatică numită Registrul Național de Evidență. În acest caz pot apărea blocaje atât la nivelul importatorului și distribuitorului de case de marcat, cât și la nivelul administrațiilor fiscale din cauza timpului scurt și a lipsei de personal.

ANAF și Ministerul Finanțelor nu dispun încă de două aplicații esențiale, prima fiind Registrul național de evidență, care trebuie să emită numărul de ordine fiscal pentru casa de marcat. A doua este aplicația de conectare pentru transmisia de date către serverul ANAF, care de asemenea nu există.

În 2015, Ministerul Finanțelor a anunțat că firmele nu își vor mai putea dota casele de marcat doar cu role de hârtie pentru păstrarea istoricului de tranzacții, ci vor fi obligate să aibă și un jurnal electronic conectat la un server central al autorității fiscale. Va fi păstrată rola de hârtie pe care este tipărit bonul fiscal pentru cumpărători.

Calendarul prezentat atunci stabilea perioade tranzitorii pentru dotarea cu astfel de case de marcat, respectiv 180 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru firmele care au calitatea de mari contribuabili, 210 zile pentru contribuabilii mijlocii și 390 de zile pentru micii contribuabili.

Ion Radu, directorul de dezvoltare al Danubius Exim, cel mai mare importator și distribuitor de case de marcat din România, declara atunci că proprietarii de magazine vor avea costuri mari odată cu trecerea la casele de marcat dotate cu jurnal electronic, modulul de comunicație GPRS dublând costul unei case de marcat, la aproape 300 de euro.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
case de marcat cu jurnal electronic
imprimante fiscale
anaf
ministerul finantelor