ANAF, cu cei aproximativ 25.000 de angajați, este unul dintre cei mai mari angajatori din România. Eficiența angajaților în ce privește administrarea colectării taxelor este constant subiect de critică, dar asta în contextul în care ANAF lucrează cu un sistem IT învechit și dezvoltat în timp fără o strategie clară, iar autoritățile schimbă legislația fiscală des și "pe genunchi". Astfel, conform datelor analizate de Profit.ro, un angajat al Fiscului român aduce statului, în medie, cam cât unul al Fiscului bulgar, dar de 9 ori mai puțin ca un lucrător al agenției similare din Spania și de 32 de ori sub ceea ce generează un agent al fiscului SUA. Pe de altă parte, angajații Fiscului român se plâng că nu au coli A4, dar au "target/inspector ca și cum am fi un srl care produce rulmenți" și fac "dansul ploii' pe lângă sistemele IT ca să meargă.
De ce este important: Problemele Fiscului, mai ales cea legată de infrastructura IT, sunt arhicunoscute de foarte mult timp, însă guvernanții ultimilor ani nu au făcut nimic concret în acest sens. Mai mult, anul acesta au renunțat la programul RAMP de modernizare a ANAF, derulat în parteneriat cu Banca Mondială, și au anunțat că vor face achiziții pentru Fisc în regim special, rapid, dar cu niște criterii mai relaxate de transparență și concurență.
De asemenea este important: Ineficiența ANAF înseamnă o incapacitate a agenției de a colecta toate taxele datorate statului, cu impact direct în serviciile furnizate de stat populației, cum ar fi învățământ și sănătate, dar și asupra concurenței din mediul privat, unde un agent economic corect poate fi dezavantajat comparativ cu unul care nu-și respectă obligațiile.
În plus, pe lângă problemele menționate mai sus, angajații ANAF se confruntă de multe ori cu probleme mai prozaice, cum ar fi lipsa colilor A4:
"Îți trebuie 3 IT-iști să te scoată la liman, nu știe că situațiile trebuie scrise ca pe timpul lui Pazvante, în 7 registre imense, nu știe că se depun sute de mii de documente care trebuie prelucrate manual de funcționari și nu unu, ci o armată. Domnu' Teodorovici, adu sisteme funcționale, simplifică legislația și numărul situațiilor pe care funcționarii și contribuabilii trebuie să le întocmească și apoi spune că se plimbă funcționarii aiurea prin instituție. Da, se plimbă aiurea pe un sistem PROST CREAT!!!!!!"
"Fac pariu că nimeni nu o să spună că nu avem niciun xerox funcțional la Inspecție sau că stăm cu zilele să facem dansul ploii pe lângă FiscNet să meargă ..."
"Bla bla bla (despre declarațiile președintelui ANAF, n.r.) ... cumpăr coli de scris împreună cu colegii să ne tipărim Rapoartele de inspecție fiscală, sărbătoresc 10 ani de când am rupt mașina pentru instituție, avem target/inspector ca și cum am fi un srl care produce rulmenți ... ca o comparație cu Germania și Franța"
Despre toate nemulțumirile angajaților ANAF, puteți citi și aici
CITEȘTE ȘI FOTO Fiscul are din nou probleme. Persoane necunoscute trimit email-uri pretinse în numele instituțieiCum se vede activitatea ANAF comparat cu alte agenții fiscale
Potrivit calculelor Profit.ro pe baza datelor disponibile pentru mai multe state UE și SUA, ANAF are o situație comparabilă cu cea a Fiscului din Bulgaria în ce privește colectarea de venituri ca medie pe angajat. Distanța comparativ cu țări din regiune, Ungaria și Polonia, este în limite acceptabile, însă comparațiile cu statele vestice nu pun deloc ANAF într-o lumină bună.
Astfel, Fiscul din Spania, cu același număr de angajați, aduce la bugetul statului de 9 ori mai mulți bani.
Rezultatele activității de colectare de taxe sunt influențate de eficiența angajaților, dar și de mărimea economiei, nivelul taxelor și politicile fiscale.
Țară | Angajați Fisc | PIB (mld. euro) | PIB/angajat (milioane euro) | Venituri din taxe și contribuții sociale mld. euro | Venituri din taxe și contribuții sociale/angajat |
---|---|---|---|---|---|
România | 25.000 | 187,9 | 7,52 | 44 | 1,76 |
Bulgaria | 8.000 | 51,66 | 6,5 | 13,94 | 1,74 |
Austria | 8.500 | 369,9 | 43,5 | 151,5 | 17,8 |
Spania | 25.000 | 1.166,3 | 46,7 | 381,5 | 15,3 |
Polonia | 60.000 | 467,2 | 7,8 | 146,3 | 2,43 |
Ungaria | 21.000 | 124 | 5,9 | 44,8 | 2,1 |
Olanda | 30.000 | 737 | 24,6 | 276 | 9,2 |
Belgia | 23.000 | 437,2 | 19 | 197,9 | 8,6 |
Cehia | 16.300 | 191,64 | 11,8 | 61,4 | 3,8 |
Franța | 103.000 | 2.291,7 | 22,2 | 1.060 | 10,3 |
Marea Britanie | 56.000 | 2.332 | 41,6 | 839,9 | 15 |
SUA | 76.800 | 16 894 | 220 | 4.273 | 55,6 |
(Datele privind PIB sunt pentru anul 2017, iar cele privind veniturile fiscale vizeaza anul 2016, în ambele cazuri, sursa fiind Eurostat. Informațiile privind numărul angajaților autorităților fiscale au fost luate de pe site-urile acestora sau din presa locală)
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Schimbări la deciziile de impunere pe anii trecuți: Fiscul le va trimite în două tranșe, bonificații acordate după un nou sistem UPDATE Finanțele confirmăCum a evoluat pe plan intern eficiența colectării la Fisc
An | Lei cheltuiți la un milion lei venituri bugetare nete | Evoluție |
---|---|---|
2017 | 10.432 | -5,7% |
2016 | 11.061 | +5,1% |
2015 | 10.526 | -5,5% |
2014 | 11.135 | -3,6% |
2013 | 11.554 | +6,75% |
2012 | 10.823 | +10,4% |
2011 | 9.800 | -19% |
2010 | 12.088 | -11,5% |
2009 | 13.658 |